veos Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Hei, søkte litt rundt på forumet, men fant ikke noe relevant.. Til saken; er det noen som har et script som teller ned til f.eks. 1. januar? Altså hvor mange dager/måneder, timer og sekund det er igjen? Eventuelt hjelpe meg litt på vei? Sitter ikke inne med de største kunnskapene, for å si det sann. På forhånd takk, Vegard EDIT: Sjekket litt rundt på Google, og det fortalte meg at dette gjøres bedre ved hjelp av Javascript? Endret 29. november 2005 av vegardostrem Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 PHP kan ikke vise ting "live" på en webside. For å lage en nedtelling slik du skisserer, bør du bruke javascript. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Sjekk denne siden (kun demo). Er det noe sånt du vil ha? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Sjekk denne siden (kun demo). Er det noe sånt du vil ha? 5226830[/snapback] Er ikke sikker på om han vil ha men jeg vil ihverfall Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 nedtelling.php: <?php class DagerIgjen { function DagerIgjen($yes, $to) { $this->time = time(); $this->hendelse = $to; if ($yes > $this->time) { $this->totalsek = $yes - $this->time; $this->tid = "til"; } else { $this->totalsek = $this->time - $yes; $this->tid = "siden"; } $this->totalmin = floor($this->totalsek / 60); $this->totaltimer = floor($this->totalmin / 60); $this->totaldager = floor($this->totaltimer / 24); $this->totalår = floor($this->totaldager / 365); $this->sek = $this->totalsek % $this->totalmin; $this->min = $this->totalmin % $this->totaltimer; $this->timer = $this->totaltimer % $this->totaldager; $this->dager = $this->totaldager % $this->totalår; $this->år = $this->totalår; } function standard() { echo "Det er $this->år år, $this->dager dager, $this->timer timer, $this->min minutter og $this->sek sekunder $this->tid $this->hendelse"; } function sekunder() { echo "Det er $this->totalsek sekunder $this->tid $this->hendelse"; } } ?> Der har du klassen og funksjonene Eks: <?php include "nedtelling.php"; $født = mktime(19, 43, 0, 10, 15, 2006); // mktime(hour, min, sek, month, day, year); $test = new DagerIgjen($dato, "jeg blir 14 år!"); ?> Håper du skjønte det... Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ja jeg tror det glir inn sann passelig så snart jeg får testet litt btw: Har sett bildet ditt 600 ganger Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Sjekk denne siden (kun demo). Er det noe sånt du vil ha? 5226830[/snapback] Er ikke sikker på om han vil ha men jeg vil ihverfall 5227121[/snapback] Den der er jo ikke live! Man må jo trykke Refresh/Oppdater/F5 hele tida da! Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Sjekk denne siden (kun demo). Er det noe sånt du vil ha? 5226830[/snapback] Er ikke sikker på om han vil ha men jeg vil ihverfall 5227121[/snapback] Den der er jo ikke live! Man må jo trykke Refresh/Oppdater/F5 hele tida da! 5228394[/snapback] Jeg vil ikke ha live, jeg vil bare ha antall dager og kanskje også timer. Ikke minutt og sekunder.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Vegard: Denne kan vel kanskje være til hjelp: http://www.dithered.com/javascript/countdown/ Kan sjå om eg får kokt opp noko i morga, viss du ikkje forstår dette. Du kan også sjå på XML HTTP Request, her finn du ei fin innleiing til dette objektet. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Lagre som countdown.js: /* her endre du */ TargetDate = "04/28/2006 5:00 PM"; BackColor = ""; ForeColor = "#CCCCCC"; CountActive = true; DisplayFormat = "%%D%% dager, %%H%% timer, %%M%% minutter, %%S%% sekunder."; FinishMessage = "Ludrio Lan skjer idag!"; /* her endrer du ikke*/ function calcage(secs, num1, num2) { s = ((Math.floor(secs/num1))%num2).toString(); if (s.length < 2) s = "0" + s; return s; } function CountBack(secs) { if (secs < 0) { document.getElementById("cntdwn").innerHTML = FinishMessage; return; } DisplayStr = DisplayFormat.replace(/%%D%%/g, calcage(secs,86400,100000)); DisplayStr = DisplayStr.replace(/%%H%%/g, calcage(secs,3600,24)); DisplayStr = DisplayStr.replace(/%%M%%/g, calcage(secs,60,60)); DisplayStr = DisplayStr.replace(/%%S%%/g, calcage(secs,1,60)); document.getElementById("cntdwn").innerHTML = DisplayStr; if (CountActive) setTimeout("CountBack(" + (secs-1) + ")", 990); } function putspan(backcolor, forecolor) { document.write("<span id='cntdwn' style='background-color:" + backcolor + "; color:" + forecolor + "'></span>"); } if (typeof(BackColor)=="undefined") BackColor = "white"; if (typeof(ForeColor)=="undefined") ForeColor= "black"; if (typeof(TargetDate)=="undefined") TargetDate = "12/31/2020 5:00 AM"; if (typeof(DisplayFormat)=="undefined") DisplayFormat = "%%D%% Days, %%H%% Hours, %%M%% Minutes, %%S%% Seconds."; if (typeof(CountActive)=="undefined") CountActive = true; if (typeof(FinishMessage)=="undefined") FinishMessage = ""; putspan(BackColor, ForeColor); var dthen = new Date(TargetDate); var dnow = new Date(); ddiff = new Date(dthen-dnow); gsecs = Math.floor(ddiff.valueOf()/1000); CountBack(gsecs); Skriv dette der du vil at nedtellingen skal vises: <script language="JavaScript" src="countdown.js"></script> All infoen står i countdown.js. TargetDate = "04/28/2006 5:00 PM"; er der du stiller den til å nedtelle til. MM/DD/YYYY 0-12 PM/AM BackColor = ""; Hvis du vil ha bakgrunnsfarge på teksten. ForeColor = "#CCCCCC"; Fargen på teksten. Håper du klarer resten! Lenke til kommentar
veos Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Takk så mye, Uranus og alle dere andre! Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) uranus: Forferdelig bruk av Javascript. Har du hørt om unobstrusive JavaScript? Ved dette eksempelet er det veldig lett å trekke paralleller til korleis HTML har vorte misbrukt heilt fram til no i nyare tid. SEPARASJON av forskjellige teknologier er totalt nødvendig for å klare å få struktur på internett. Kodesnutten din er ikkje eit godt eksempel på dette. Endret 30. november 2005 av Henrik Lied Lenke til kommentar
uranus Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Sa ikke at jeg laga det, jeg fant det på Google og forklarte den enkelt og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå