Gå til innhold

Rettigheter ved privat salg


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har et problem, som kanskje ikke er så vanlig.

 

Har solgt noe utstyr på QXL, og salget gikk forsåvidt

greit, kjøper har betalt og alt.

 

MEN, og her er problemet... I annonsen skrev jeg klart

og tydelig at varen måtte hentes, den ville under ingen

omstendighet bli sendt.

Kjøper så selvfølgelig ikke dette, og når det da er 60 mil

mellom oss, så blir det selvfølgelig problemer....

 

Det har nå gått over 1.5 måned siden salget, kjøper prøvde

i begynnelsen å få meg til å sende varen, men det ville jeg

ikke, av forskjellige grunner.

 

Nå er han ikke å få tak i lenger, svarer ikke på telefon eller epost.

Varen står hos meg og tar opp plass, plass som jeg trenger til

andre ting, samt at jeg snart skal flytte til andre siden av landet.

 

Hva kan jeg gjøre, hvilke rettigheter har jeg som selger ?

Jeg har prøvd å sende epost, hvor jeg har truet med å sende

varen på dynga, har også prøvd å si at nå tar jeg snart leie

for plassen han tar opp hos meg, men ikke noe svar.

 

Kan også nevne at det er 2.500 kroner som er betalt, og jeg

har heller ikke lyst til å levere dem tilbake, siden jeg faktisk

har overholdt alle mine plikter som selger.

 

Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil altså tvinge kjøper til å kjøre 600 kilometer for å hente varen? Nå vet jeg ikke hva slags vare dette er som er så vanskelig å sende, men personlig ville jeg gjort det eneste moralsk rette, og tilbakebetalt de 2500 kronene som du har mottatt fra kjøper, og forsøkt å selge varen igjen til en person som faktisk bor i nærheten. Det er jo åpenbart at kjøper ikke har forsøkt å svindle eller lure deg på noen som helst måte. Han har rett og slett ikke lagt merke til at du i annonsen skrev at du nekter å sende varen pr. post under noen omstendigheter. Alle kan gjøre feil.

Lenke til kommentar

Kjøper sa at han skulle ordne med frakt, men dette fant han ut

etterhvert at ble for dyrt, og han har droppet dette.

 

Hva varen er er ikke så viktig, men den er ganske stor, tung,

og ikke enkel å pakke eller sende (lett knuselig).

 

Pengene er dessuten brukt opp, og jeg har ikke råd til

å betale tilbake penger pga av en annens feil, skal som sagt

flytte, og det koster faktisk litt peng både å kjøpe hus og å flytte.

 

Spør dessuten ikke om det moralske, men om det lovmessige.

Lenke til kommentar

Edit: Du svarte på det jeg lurte på mens jeg postet...

 

Om han selv mener at frakten av varen er for dyr, ja da... Men likevel har han jo ikke fått noen vare, så moralsk sett er vel ikke dette helt topp, men som noen sier her: Bud på qxl er jo bindende...Du får spørre noen ansvarlige på qxl kanskje?

Endret av royerling
Lenke til kommentar
Kjøper sa at han skulle ordne med frakt, men dette fant han ut

etterhvert at ble for dyrt, og han har droppet dette.

 

Hva varen er er ikke så viktig, men den er ganske stor, tung,

og ikke enkel å pakke eller sende (lett knuselig).

 

Pengene er dessuten brukt opp, og jeg har ikke råd til

å betale tilbake penger pga av en annens feil, skal som sagt

flytte, og det koster faktisk litt peng både å kjøpe hus og å flytte.

 

Spør dessuten ikke om det moralske, men om det lovmessige.

5224002[/snapback]

 

 

Eiendelen er hans. Du kan gi han skriftlig varsel om at tingen vil bli kastet dersom den ikke er hentet i løpet av 14 dager, eller så kan du få han til å prøve å selge varen på nytt på qxl eller lignende dersom han ønsker å få igjen litt penger. Dersom varen ikke blir hentet osv kan du faktisk belaste han for dine kostnader ved å kaste det.

Lenke til kommentar
Om kun kort tid så flytter jeg fra Trondheim til Bergen, så hvis han ikke har mulighet til å hente tingen før jeg flytter, så blir den enten med på lasset, eller havner på dynga.

5224340[/snapback]

 

Jaja, bare minn meg på å aldri gjøre noen som helst form for business med deg, hehe. Og særlig uten først å finlese alt som står med liten skrift i kontrakten :!:

Lenke til kommentar

Makan til paragrafrytteri ... og folk synes nettbutikkene er lite smidige av og til!

 

Hvis noen etter en kollisjon sier: "Jeg kunne ha stoppet hvis jeg hadde villet, men det var han som hadde vikeplikt!" - hva hadde du sagt om vedkommende da?

 

Hvis du beholder (alle) pengene og kaster "utstyret", så fortjener du alt du måtte komme til å få. Å selge den på nytt og sende pengene til den opprinnelige kjøperen er jo et spiselig alternativ. Han fortjener jo ikke å gå "ustraffet" ut av dette han heller.

 

Bruk folkevett. (Det mer eller mindre sunne som de fleste har.)

Lenke til kommentar
Makan til paragrafrytteri ... og folk synes nettbutikkene er lite smidige av og til!

 

Hvis noen etter en kollisjon sier: "Jeg kunne ha stoppet hvis jeg hadde villet, men det var han som hadde vikeplikt!" - hva hadde du sagt om vedkommende da?

 

Hvis du beholder (alle) pengene og kaster "utstyret", så fortjener du alt du måtte komme til å få. Å selge den på nytt og sende pengene til den opprinnelige kjøperen er jo et spiselig alternativ. Han fortjener jo ikke å gå "ustraffet" ut av dette han heller.

 

Bruk folkevett. (Det mer eller mindre sunne som de fleste har.)

5224926[/snapback]

 

Eksempelet ditt brukes hver dag. Det er likvel en fin grense mellom å med vilje kjøre på noen andre (ulovlig) og det å mene at den andre må og kan vike (lovlig).

 

Jeg har full forståelse for at selger er i et dilemma. Han har overholdt sine plikter og hva skal han da gjøre? Synes du _han_ skal kjøre 600 km med varen? Det er forøvrig ikke uvanelig at innbetalte depositum i den størelsen beholdes av selger, også der selger er profesjonell. Da har som oftest varen en langt større verdi men som sagt det skjer stadig vekk. Vil ikke kjøper ha varen i den form eller under de betingelser han har godtatt er det kun hans problem og sleger kan som tidligere nevnt få varen kjørt bort på kjøpers regning. Nytt salg på qxl ville være en moalsk og smidig løsning etter min mening.

Lenke til kommentar

KVTL: problemet her er jo at det står ingenting i QXL om at det er en frist for å hente varen, derav problemet. Kjøper har sikkert oversett betingelsen om henting, og i ettertid avskrevet pengene (og blitt dritsur (på seg selv og selger)). Dermed sitter trådstarter med en gjenstand som har en viss verdi, og som strengt tatt tilhører en annen.

 

Han kan jo si til seg selv at han tar 500,- kr i uka for oppbevaring, og når det da har gått 5 uker, så tar han tilbake varen som sin egen.

 

Men han vil jo bli kvitt gjenstanden, det var derfor han skulle selge den til å begynne med. En lynauksjon på QXL uten minstepris (og klar informasjon om at gjenstanden må hentes) burde løse problemet, og pengene går da til den forrige kjøperen. Dermed har trådstarteren unngått evt problemer med forrige kjøper.

Lenke til kommentar
KVTL: problemet her er jo at det står ingenting i QXL om at det er en frist for å hente varen, derav problemet. Kjøper har sikkert oversett betingelsen om henting, og i ettertid avskrevet pengene (og blitt dritsur (på seg selv og selger)). Dermed sitter trådstarter med en gjenstand som har en viss verdi, og som strengt tatt tilhører en annen.

 

Han kan jo si til seg selv at han tar 500,- kr i uka for oppbevaring, og når det da har gått 5 uker, så tar han tilbake varen som sin egen.

 

Men han vil jo bli kvitt gjenstanden, det var derfor han skulle selge den til å begynne med. En lynauksjon på QXL uten minstepris (og klar informasjon om at gjenstanden må hentes) burde løse problemet, og pengene går da til den forrige kjøperen. Dermed har trådstarteren unngått evt problemer med forrige kjøper.

5229562[/snapback]

 

Som jeg skrev så gjaldt kjøpsloven, kikker du på § 50 så skal det hentes innen rimelig tid hvis det ikke er avtalt en hentedato. Kap. 7 inneholder regler om kjøpersw misligholdelse. Men skal selge rheve må han betale tilbake hele kjøpssummen, men kan kreve erstatning etter § 57. Så det å selge gjenstanden igjen på QXL kan fort bli risikabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...