Engelen Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Jeg skal kjøpe et Asus hovedkort som støtter 333mhz og på spec`s står det at man må bruke non - ECC ram...betyr dette at man kun kan bruke 3rd party ( no-name )ram eller ? Kortet jeg snakker on er : Asus Mainboard Socket-A VIA KT333 Audio USB2.0 UDMA133 Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 23:58, Engelen skrev:Jeg skal kjøpe et Asus hovedkort som støtter 333mhz og på spec`s står det at man må bruke non - ECC ram...betyr dette at man kun kan bruke 3rd party ( no-name )ram eller ?Kortet jeg snakker on er :Asus Mainboard Socket-A VIA KT333 Audio USB2.0 UDMA133 Nei nei ... det betyr at du må ha vanlige rambrikker. At en rambrikke er ECC (Error Correction Codes) betyr at den legger med ekstra informasjon med dataene for å kunne finne og rette opp en-bit feil. Dette er er jo klart å foretrekke i servere ol. som har høye krav til stabilitet og oppetid. Men til vanlige pc'er er det ingen vits, siden du sannsynligvis kjører masse programmer med masser av bugs likevel. ECC ram er også litt tregere enn "vanlig" ram... Det hovedkortet du har støtter tydeligvis IKKE ECC ram, og du kan da bare bruke VANLIGE brikker.. Men du bør likevel styre unna 3rd party/NoName brikker og heller gå for merkebrikker ala. Kingston, Apacer, Crucial osv da disse gjerne har mer stabile minnechip'er enn NoName-variantene. Det er da mindre sannsynlig at pc'n blir ustabil pga. dårlig minnebrikker, og du kan som regel også klokke merkebrikke høyere og på kjappere innstillinger. NoName-brikkene er laget av chip'er solgt på spotmarkedet, hvor det kun er pris som gjelder. Du kan dermed få ymse kvalitet på det du får.. du KAN få brikker med Samsungbrikker (de beste) men kan også får noe jalla greier med lavere kvalitet. Jeg mener ihvertfall at en stabil pc er verdt de to-tre hundre ekstra for ei skikkelig brikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå