Gå til innhold

LØST! - 7800GT viser distorted bilde i WinXP64

stratcast

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke postet på flere år, men her er mitt problem:

Jeg har nylig kjøpt inn et 7800GT fra MSI (ref. design) som fungerer helt utmerket på mitt system med Windows XP 64bit @ 1920x1200dpi - både 2d og spill. OS er installert på S-ATA disk (160GB Samsung). Hovedkort er Asus P5WD2 Premium, og CPU er 3.0GHz (kjører på standard uklokket speed under feilsøking). Rambrikker er Corsair - også på standard speed så lenge feilsøking pågår.

Men i dag skulle jeg oppgradere til SCSI system igjen (etter noen mnd fravær fra scsi), og ble derfor nødt til å reinstallere Windows XP 64bit. Dette gjorde jeg da på 146GB Maxtor Atlas 15KII SCSI disk på Adaptec 39160 SCSI kontroller.

Alt fungerer utmerket og bildet på 7800GT er helt bra i grafiske delen av installasjonen, samt boot-up screen til WinXp 64bit (640x480?) Det er når LogOn screen / desktop dukker opp at bildet blir helt distorted. Jeg antar da noen "default" drivere for skjermkort loades som ikke funker helt bra med kortet.

Når jeg feilsøker, ved å bruke mitt backup kort (Ati X300SE, også PCI Express), så fungerer det utmerket (også det uten driver). Får selvfølgelig ikke kjørt install av Nvidia drivere mens ATI kortet sitter i. Se bilde av skjermen for å se hva som møter meg når jeg booter med Nvidia 7800GT kortet på fresh Windows XP 64bit (dette er med DVI, med VGA vil ikke skjermen vise bildet engang). Skjermen bildet blir distorted på er Dell 24", og jeg har ingen andre skjermer her i UK som jeg kan bruke til feilsøking :( I følge skjermen mottar den 1920x1200 i 60hz - noe den bør kunne vise så tipper det er OS'et som output'er distortion :hmm:

Når jeg kobler til S-ATA disken (med første OS installasjonen) funker alt igjen - selv om det er samme OS og HW. Når jeg gjør en tredje install på S-ATA disken så oppstår skjermproblemet igjen. Mao. er det ikke SCSI som har introdusert problemet, men nye installs av WinXP fungerer ikke med 7800GT, i motsetning til den ene gamle installasjonen som jeg hadde lenge før jeg kjøpte skjermkortet. Dette beviser da at kortet ikke er dødt/buggy e.l. da det fungerer helt utmerket i min første "install".

Er det noen som har hatt lignende problemer med at Nvidia 7800GT ikke greier å vise bilde, og alt blir distorted etter boot? Noen forslag til hvordan dette skal løses?

Mvh.

Sean Smith

Student i UK uten så mye ekstra hw å feilsøke med :ermm:

Endret av stratcast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det ser ut som om windows prøver å sende ett signal til panelet ditt som den ikke takler. jeg har sett sånne bilder flere ganger på skjermer hvor os'et sender ett bilde som er enten for stort eller har for høy oppfriskningshastighet hvor sånne bilder på skjermen er resultatet.

har du installert driveren som fulgte skjermen eller kjører du 'plug and play monitor'?

viss ikke, om du har cd'n som fulgte med panelet ditt, prøv å boot i sikkermodus og installer driveren som fulgte med skjermen.

i dei aller fleste tilfeller så er den 'driveren' ikke nødvendig da skjermen forteller windows hvor høyt den kan gå, men i visse tilfeller så fungerer det ikke og man må legge inn en 'driver' (kort og enkelt ett regelsett som forteller windows hvor maksgrensen til skjermen er i forskjellige oppløsninger) for å få windows til å levere rett signal til skjermen

Lenke til kommentar

PROBLEMET ER LØST

Takk til Prelude, hvorfor jeg ikke tenkte på Safe Mode med en gang = idiotisk :blush:

Tenkte langt verre ting, når problemet var rett og slett at Windows XP ikke gjenkjente kortet og ikke kunne finne driver som fungerte med det. Rart nok stod det UNKNOWN all over (noe jeg aldri har sett tidligere på noen maskiner) og ikke "Standard VGA" etc.

I det jeg installerte Nvidia drivere under Safe Mode fungerte det med en gang etter reboot :thumbup:

Endret av stratcast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...