Gå til innhold

Windows Update RUNDLL-error

Zindre

Anbefalte innlegg

Har et spennende problem med Windows Update. Har ikke Service Pack 2.

Når jeg trykker på "Automatiske Oppdateringer"-ikonet i Kontrollpanel, kommer det opp en boks med tittel RUNDLL og med følgende beskjed:

Det oppstod et unntak under forsøk på å kjøre shell32.dll,Control_Run_DLL

"C:\WINDOWS\Syste32\wuaucpl.cpl",Automatiske oppdateringer

Eneste alternativ erå trykke ok, og altså ikke komme noen vei.

Bli über-takknemlig for hjelp til å løse dette problemt.

Sindre

Forresten. Etter det jeg har erfart, er dette en del av en ond sirkel med feil på maskinen min.

Grunnet mangel av Windows-oppdateringer, virker ikke Internet Explorer ("kobler til område og en IP-adressse-> siden kan ikke vises") og som følge av dette igjen har jeg funnet ut at Windows Mediaplayer (nyeste versjon) ikke fungerer på internett fordi den på en eller anen måte "kobler til" via nettopp, Internet Explorer.

Og som om dette ikke var nok, må jeg altså benytte Internet Explorer 5.0 eller høyere for å vise siden som Service Pack 2 kan lastes ned fra.

Det skal nevnes at jeg har lastet ned Service Pack 2-filen fra en annen pc og forsøkt å installere den på denne, men uten hell.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kanskje fordi den funksjonen heter Control_RunDLL?

Du må laste ned Service Pack 2 Network Install eller noe slikt, det gjorde jeg, den tar 200 MB eller noe slikt.

5224778[/snapback]

Ok. Skal forsøke dette. Du har ikke tilfeldigvis en link?

Forresten. Jeg glemte å fortelle at jeg for en stund tilbake lastet ned Service Pack 2 (engelsk versjon) på en annen datamaskin og fikk lagt den over på denne gjeldende. Men da jeg skulle installere, fikk jeg beskjed om at den samsvarte ikke med den språketversjonen jeg hadde av Windows (XP). Noen som vet hvor jeg får tak i den norske SP2? Trenger direkte link til fil, da som nevnt min Internet Explorer ikke virker, og dene trengs for å kunne se de aktuelle Windows Update-sidene.

Sindre

Lenke til kommentar
Orginal win-XP med lisens ?

5229180[/snapback]

Jepp. Min fars laptop fra jobben. Hvordan det?

5229188[/snapback]

Du kan jo prøve denne da: http://www.microsoft.com/downloads/details...45-9e368d3cdb5a

Ellers bør du sjekke ut at maskinen er fri for virus, worms, trojaner osv.

De kan stoppe SP2..

5229212[/snapback]

Hjertelig takk! Laster ned nå. Sjekker ofte for alt av virus, worms, trojans og slikt, men er rimelig sikker på at maskinen er fri. Igjen takk. For håpe dette virker! :)

Sindre

Lenke til kommentar

Ok, da var Service Pack 2 installert. Takk for hjelpen jarmo :)

Allikevel viser det seg at Internet Explorer, Windows Media Player(klarer ikke spille av noe som helst av klipp på nettet) og MSN(som jeg nettopp fant ut) fremdeles ikke fungerer.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Når man har nettproblemer kan det i mange tilfeller være verdt å kjøre winsockxpfix. Det skader i alle fall ikke: http://www.snapfiles.com/get/winsockxpfix.html

Et annet tips kan være å gå inn på kontrollpanel/alternativer for internett/sikkerhet og stille alle sonene til defaultnivå.

5234829[/snapback]

Kan godt forsøke dette, men vil bare opplyse om at internett ellers funker glimrende. Surfing (med Firefox, Opera osv.) og ned- og opplasting er det ingen problemer med. Lynmeldinger med Google Talk også forøvrig.

Det som er galt er at Internet Explorer ikke finner noen sider, Windows Media Player klarer ikke å spille av noe som helst av klipp eller streams på nettet (står først "kobler til" deretter "klar", men når jeg trykker på play skjer ingen ting) og msn vil ikke logge på.

Feilmelding om at msn ikke klarer å logge på, i tillegg et nummer; 80048820. Når jeg feilsøker, får jeg grønn hake (altså i orden) på alle punkter unntatt "Vertsfil" og "Nøkkelporter" Det står også at jeg bør sjekke proxy-innstillinger og brannmur.

Har Windows brannmur slått av og ellers bruker jeg OfficeScan som aldri har bydd på noen problemer overhodet.

Sindre

Lenke til kommentar

Kall meg en krakk, jeg klarte det! :!:

Under Alternativer for Internett->Tilkoblinger->LAN-Instillinger under "Automatisk konfigurasjon var det krysset av for "Bruk script for automatisk konfigurasjon" og oppført en adresse som jeg fjernet. Tok bort krysset som var nevnt over og alt fungerte plutselig som normalt. Både IE, WMP og MSN.

Den onde sirkelen er endelig brutt :w00t:

Mange takk til dere som bidro med tips,

Sindre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...