Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch - 100 Mbit eller Gigabit?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal gå til anskaffelse av en ny switch i huset, og valget står da mellom en 3COM 10/100 Mbits switch og en 3Com Gigabit switch.

Så da lurer på hvilken av de to jeg skal gå for. Vil jeg noen gang få utnyttet Gigabit i et hjemmenettverk? Kan 100 Mbits nettverk bli en flaskehals?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med mindre du skal overføre _digre_ filer mellom maskinene i nettverket så klarer du deg fint med et 100 mbit-nettverk....

(men det går jo mye raskere med gigabit uansett.. så så lenge du tar deg råd til å kjøpe gigabiten... så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kjøpe den..

Lenke til kommentar

100 Mbit vil vel neppe bli en flaskehals.. det meste kan vel streames over et 100 MBits nett..

Spørsmålet er vel heller hvor viktig tiden du sparer er for deg, siden overføringer av veldig store filer vil gå merkbart raskere med gigabit..

Men 100 Mbit er absolutt ikke en treg overføring..

Personlig synes jeg det er viktigere med en switch/router med en skikkelig prosessor, som håndterer trafikken på en god måte ved stor belastning på nettet..

/Espen

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha 3Com er mest pga. at jeg har hatt smertefri erfaring med produkter fra de før, samt at de har et helt OK design.

Men en annen ting jeg lurte på. Hvor stor interntraffikk innad switchen takler de forskjellige modellene? Har lest at en 100 Mbits switch kanskje greier 300 Mbits totalt. Hvordan er det med en Gigabit switch?

Endret av Unreal
Lenke til kommentar

Nå er Gbps-switchene så billige at 100 Mbps nesten ikke er noe vits i lengre. Dessuten, 3Com står for kvalitet, og prisen er bra på dem, så det er ingen grunn til å velge så mye annet egentlig. Har selv den Gbps-switch'en fra 3Com, og jeg synes den er knallbra. Eneste som kommer opp i samme klasse som 3Com, må være Linksys/Cisco...

Edit: hovedmaskinen og laptop'en min har begge Gbps-kontrollere. Og jeg fikk mer enn doblet overføringskapasiteten da jeg gikk over fra 100 Mbps nettverk til Gbps-nettverk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Men husk på at for å få utnyttet Gigabit så må du ha gigabit nettverkskort. Et pluss med gigabitnettverkskort, er at et gigabitnettverkskort i trekker på langt nær så mye prosessor/minne som et vanlig 100mbitkort. Kjøp giga switchen, så har du muligheter helt fra 10-1000! :p

Lenke til kommentar
Men husk på at for å få utnyttet Gigabit så må du ha gigabit nettverkskort. Et pluss med gigabitnettverkskort, er at et gigabitnettverkskort i trekker på langt nær så mye prosessor/minne som et vanlig 100mbitkort. Kjøp giga switchen, så har du muligheter helt fra 10-1000! :p

5223799[/snapback]

Skal man få god ytelse med nettverk, og da tenker jeg ytelse opp mot det harddisken klarer å levere, er det fremdeles viktig at man ikke kjøper en søppelkontroller fra et billigmerke. Dessuten, det er viktig å tenke på hvilken bus dette kortet bruker. Eksempler på gode busser (høy overføringskapasitet uten at det går ut over andre enheter) er PCI-X, PCI-E og CSA-bus (finnes på de fleste i875P baserte hovedkort). CSA var en løsning Intel utviklet før PCI-E ble vanlig. Denne bussen var en 133 MB/s full duplex dedikert forbindelse mellom nettverkskontroller og nordsiden av chipsettet. Den gikk utenom både PCI-bussen og sørsiden. Kontrolleren som ble brukt var en Intel PRO/1000. Denne kontrolleren ga høyere ytelse enn selv mange PCI-X kontrollere og var flere hakk bedre enn de PCI-baserte Gbps-kontrollerne. De beste valg av merker er som sagt 3Com og Intel. Disse to produsentene lager høykvalitetsprodukter og har generelt høy ytelse og lavt CPU-forbruk. Broadcom er heller ikke et dårlig valg.

Edit: dessuten er nettverkskort/nettverkskontrollere fra 3Com og Intel støttet i de fleste operativsystemer, alt fra Windows til GNU/Linux, BSD og UNIX System V-baserte operativsystemer (f.eks. Solaris). De er litt dyrere enn de fleste, men jeg mener så absolutt de er verdt prisen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...