Gå til innhold

Spørsmål om flowrate

Anbefalte innlegg

Er grønn på vannkjøling men har skaffet meg vannblokk til hk. Vifta på lanpartykortet mitt uler som en ulv :p

Hvordan ville denne bli koblet opp i ett highflowrate system? Hvis jeg skaffer meg f.eks. storm blokk og eheim 1250 pumpe, vil ikke denne blokka redusere flowrate mye? Bør den kobles til systemet på en annen måte enn standar rad til cpu til chipsett osv? Splittes cpu ut til mindre blokker som chipset og gpu?

Har ikke helt bestemt meg for hvilke andre deler jeg skal kjøpe. Kom gjerne med anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke kommet over noen tester av flowrate gjennom den blokken, men Thermaltake og Storm vannblokker i samme system rimer ikke helt for meg. Hvorfor ha en billig gpu-blokk når du har top-end pumpe og cpu-blokk?

5223123[/snapback]

Grunnen er at d er den eneste tilgjengelige blokka som kan snikes under skjermkort for å kjøle chipsett på dfilanparty hovedkortet mitt.

Skal forsåvidt ikkje kjøpe stormblokka, men vil ikke at denne ynkelige blokka skal hindre gjennomflyt i cpu- og gpublokka. Derfor jeg lurer på om dere vet om noen andre måtter å koble d ihop enn vanlig serie.

Tenkte på en y-kobling etter cpu eller noe....Jeg er grønn her :p

Lenke til kommentar

Først må jeg få undestreke at jeg ikke kjenner detaljene for den chipset-blokka, men jeg kan i alle fall fortelle at Storm G4-blokka i seg selv er ganske så restriktiv!

Dermed vil også flow gjennom systemet bli ganske redusert, og dermed er det ikke sikkert at blokka fra Thermaltake vil fremstå som "verstingen" i denne sammenheng.

Antakelig er blokka ganske enkelt kontruert innvendig, mtp at chipset tross alt ikke utvikler voldsomt mye varme.

Det som eventuelt kan bli flaskehalsen her, er slangeniplene.

Nå står det ingenting om hvilken dimensjon disse har, men det kan synes som de har en relativt beskjeden størrelse.

Et alternativ er jo som du nevner; en Y-splitt mellom denne blokka og f.eks GPU-blokk. Det man da selvfølgelig må passe på, er en noenlunde ballanse mellom de to blokkene, strømningsmessig sett.

Lenke til kommentar
Et alternativ er jo som du nevner; en Y-splitt mellom denne blokka og f.eks GPU-blokk. Det man da selvfølgelig må passe på, er en noenlunde ballanse mellom de to blokkene, strømningsmessig sett.

5223975[/snapback]

vil ikke det bli veldig vanskelig med tanke på forskjellen i blokkene?

altså at vannet vil ta den letteste veien igjennom chipsett blokken og mindre vann igjenom storm blokken noe som ikke vil være spesielt gunstig?

Lenke til kommentar

Ok, du skal bruke den til chipset altså. Jeg har hørt at MIPS computer har den eneste chipsetkjøleren som passer til DFI Lanparty i SLI.

"The DFI Lanparty Freezer is a chipset waterblock, made by german company MIPS-Computer. It is the only chipset cooler on the market which can cool the DFI Lanparty's NForce4 chipset, even when there are two video cards installed in SLI mode."Les mer hos Techpowerup og kjøp den hos MIPS-computer.de

Jeg står overfor samme problemstilling, er usikker på om vannet kun tar letteste vei slik at det blir tilnærmet ingen gjennomstrømning til en blokk som har litt lavere flowrate enn den minst restriktive. Vet at Waterchill Antarctica CPU-blokk er relativ restriktiv og skal ha high flow DD Maze på chipset og GPU. Y-splitt før CPU-blokken eller etter?

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
vil ikke det bli veldig vanskelig med tanke på forskjellen i blokkene?

altså at vannet vil ta den letteste veien igjennom chipsett blokken og mindre vann igjenom storm blokken noe som ikke vil være spesielt gunstig?

5224041[/snapback]

Du må lese litt nøyere.

Y-splitten skal evnt brukes mellom chipset og GPU. Storm-blokka skal uansett ha full gjennomstrømning, og splitten må i så fall foretaes etter denne.

Lenke til kommentar

Selv er jeg usikker på om pumpen på mitt system er kraftig nok.

Har jo swiftech storm blokka, men litt skeptisk til dysene som gir mye motstand i sirkulasjons kretsen....

Swiftech har kommet med en ny cpu blokk -> Swiftech apogee , cpu vannblokk

Ifølge swiftech siden står det i specs at apogee har bedre flow sammenlignet med

storm blokka og likevel kjøler bedre.

Så jeg vurderer å bytte siden jeg har en god del utstyr:

vannpumpa skal klare å pumpe vannet gjennom disse enhetene:

1: swiftech storm cpu vannblokk

2: 2 stk ac airplex evo 120

3: 2 stk ramplex (vannblokker for minne)

4: aquadrive dual, hard disk kjøler

5: AC vannblokk,aquagrATIx,X800/850, AGP/PE

6: vannblokk på et strømkort. (måtte modifisere en blokk jeg hadde for hånden, var trangt)

7: vannblokk på chipsett.

Har ac aquastream pumpe 12V (eheim)

Vurderer å mekke en vannblokk til vifteløs strømforsyning,

Håper pumpen klarer alt dette da..

Lurt å bytte cpu blokk ?

Tar gjerne imot noen kommentarer...

Idleman_2

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det (korriger meg dersom det er feil) så er det den delen som har størst motstand som vil være flaskehalsen for flowrate, sannsynligvis vannblokk på strømkort (?) eller Storm-blokken. Så lenge de andre delene har lavere motstand, vil de ikke begrense flowraten?

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det (korriger meg dersom det er feil) så er det den delen som har størst motstand som vil være flaskehalsen for flowrate, sannsynligvis vannblokk på strømkort (?) eller Storm-blokken. Så lenge de andre delene har lavere motstand, vil de ikke begrense flowraten?

5226119[/snapback]

Vil vel tro at det er summen av total motstand som bestemmer flow, 100 meter slange gir jo mere motstand enn 1 meter slange og ethvert ledd, koblingspunkt, nipler, vannblokker, skjøter, albuledd etc gir jo motstand...

Men slik som storm vannblokken gir jo mest motstand som enkelt element i vannkretsen men summen av alle enheter koblet i vannkretsen bestemmer flowen.

¨

Angående vannblokk på stømkrets kortet så er det en gpu blokk jeg har modifisert litt for å passe mellom kondensatorene og satt på nye 'ører' for feste, slipt ned litt i kobberblokken for å komme klar av spoler og kondensatorer, gikk med 1 mm klaring :thumbup:

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

5226119[/snapback]

Vil vel tro at det er summen av total motstand som bestemmer flow, 100 meter slange gir jo mere motstand enn 1 meter slange og ethvert ledd, koblingspunkt, nipler, vannblokker, skjøter, albuledd etc gir jo motstand...

Men slik som storm vannblokken gir jo mest motstand som enkelt element i vannkretsen men summen av alle enheter koblet i vannkretsen bestemmer flowen.

¨

Angående vannblokk på stømkrets kortet så er det en gpu blokk jeg har modifisert litt for å passe mellom kondensatorene og satt på nye 'ører' for feste, slipt ned litt i kobberblokken for å komme klar av spoler og kondensatorer, gikk med 1 mm klaring :thumbup:

5226179[/snapback]

Ja jeg er enig i dette når jeg tenker litt etter. Det høres iallfall rimelig ut.

Mitt kretsløp er slik: Pumpe > 90-graders kobling > 120 mm radiator > 240 mm radiator > 90-graders kobling > Antarctica CPU-blokk > 90-graders kobling > pumpe. Skal legge til en DD Maze 4 gpu-blokk og samme chipset-blokk. Bør kanskje prøve å begrense bruken av 90-graders-koblinger? Bruker en Asetek Extreme 1020 l/h pumpe, skal vel være nokså grei flow på den.

Lenke til kommentar

5226119[/snapback]

¨

5226179[/snapback]

Ja jeg er enig i dette når jeg tenker litt etter. Det høres iallfall rimelig ut.

Mitt kretsløp er slik: Pumpe > 90-graders kobling > 120 mm radiator > 240 mm radiator > 90-graders kobling > Antarctica CPU-blokk > 90-graders kobling > pumpe. Skal legge til en DD Maze 4 gpu-blokk og samme chipset-blokk. Bør kanskje prøve å begrense bruken av 90-graders-koblinger? Bruker en Asetek Extreme 1020 l/h pumpe, skal vel være nokså grei flow på den.

5227229[/snapback]

Og jeg som har bestilt 16 stk 90-graders koblinger....

Lenke til kommentar
Og jeg som har bestilt 16 stk 90-graders koblinger....

5228622[/snapback]

Det vil nok bremse litt, men antakelig ikke så mye som du tror.

Jeg har jo 13stk bend i systemet mitt, og de er nok litt gunstigere strømningsmessig sett. Men har i alle fall ingen problemer med temperaturer!

Jeg er så frekk å legge ut et bilde av det hele, det blir jo litt ryddigere med bend / albuer. ;) :

Inni.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...