I.A.G. Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Jeg har en sånn trådløs-boks som man kobler til f. eks. en switch med en nettverkskabel for å kunne koble seg på nettverket trådløst. (det ER aksesspunkt det heter, ikke sant?) Problemet er at jeg ikke har IP-adressa. Den må man jo ha for å konfigurere den til f. eks. å kryptere nettverket, og den skal jo finnes i bruksanvisnngen eller noe. Men problemet er: jeg har ikke bruksanvisningen! Grunnen er at boksen er "arvet" etter jobben til faren min, og da kom ikke bruksanvisningen med... Men hvorfor er jo uinteressant, er det noen som vet en måte å finne den på? På forhånd takk! EDIT: (la til "løst" i tittel) Endret 19. desember 2005 av I.A.G. Lenke til kommentar
BeNeFit Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Start - kjør - cmd - ipconfig / all. Regner med den er 192.168.1.1 eller noe i den dur Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Start - kjør - cmd - ipconfig / all. Regner med den er 192.168.1.1 eller noe i den dur 5222488[/snapback] Ikke vist det er aksespunkt. Disse kan ofte finne på å kontakte DHCP serveren å finne seg en egen adresse. Hvilket AP du har. Model / merke. Sjekk på produsentens side om de har et AP config verktøy som kan søke på lokalnettet å finne riktig IP. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Start - kjør - cmd - ipconfig / all. Regner med den er 192.168.1.1 eller noe i den dur 5222488[/snapback] Ikke vist det er aksespunkt. Disse kan ofte finne på å kontakte DHCP serveren å finne seg en egen adresse. Hvilket AP du har. Model / merke. Sjekk på produsentens side om de har et AP config verktøy som kan søke på lokalnettet å finne riktig IP. 5222913[/snapback] Jeg har et 3Com ett-eller-annet. Skal sjekke litt på det i mårra... Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Den gangen jeg brukte dynamisk ip hadde jeg en scanner som tegna opp hele nettverket med ip'er og tjenester etter et kjapt scan. Husker ikke navnet, men fant fint alt av maskiner, routere og ip tlf... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Se etter hover IP, freeware.. http://www.hoverdesk.net/freeware.htm Lenke til kommentar
lasr Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Bruk angry ip scanner http://www.angryziber.com/ipscan/ viser alle enheter med en IP adresse på nettverket ditt. Siden du vet IPen til PCen(e) burde det være greit å si hva som er aksesspunktet. LASR Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Modellnummeret til aksesspunktet er: WL-308 (er som sagt 3Com) Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Se etter hover IP, freeware.. http://www.hoverdesk.net/freeware.htm 5223143[/snapback] Har sett på programmet. Takk for tipset! Har et spørsmål: hvordan vet man hvilken IP-adresse som hører til hva? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Har aksesspunkter IP-adresser da? For å sjekke i Linux: traceroute rb.no Windows: tracert rb.no Akesspunktet bør komme som første hopp. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Har aksesspunkter IP-adresser da? For å sjekke i Linux: traceroute rb.no Windows: tracert rb.no Akesspunktet bør komme som første hopp. 5226929[/snapback] Feil! Et accesspunkt kommer ikke opp på traceroute siden det er bare en bridge mellom trådløst og kablet nettverk. Derimot om det har vært en router hadde det kommet opp her som første hopp. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Går ut ifra aksesspunkt med router siden ikke noe annet er nevnt..? Endret 29. november 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Har sett på programmet. Takk for tipset! Har et spørsmål: hvordan vet man hvilken IP-adresse som hører til hva? 5226480[/snapback] Det vet du ikke, så det er bare å prøve seg frem. Hvis du allerede har IP-adressen kan du bruke en portskanner for å få en oversikt om hvilke porter som er i bruk. En typisk ruter/aksesspunkt kjører gjerne en webserver (port 80 tcp), kanskje er det satt opp tilgang over telnet også (port 23 tcp). I stedet for en portskanner kan du skrive 'telnet IP <port>' i et cmd-vindu og se om du får svar. Hvis det er snakk om få IP-er er det i grunn bare å åpne en browser og taste inn diverse IP-adresser og se om du får opp noe. F.eks. http://192.168.1.3, osv. Hvis aksesspunktet ditt er egentlig en ruter så er den sikkert din "default gateway". Da kan du skrive 'ipconfig' i et cmd-vindu og se hva som er "default gateway" der. Dette er bare noen få av mange måter å finne ut ting på. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Det er ikke router, bare en kobling fra kabelnettet til trådløs. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det er ikke router, bare en kobling fra kabelnettet til trådløs. 5228632[/snapback] Det må jo komme signaler fra et eller annet sted til trådløs aksesspunkt ? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fleste accesspoint har en dhcp og et admingrensesnitt. Sjekk hvilken ip som mottas fra accesspointet. Om maskina mottar 196.256.1.2, kan du prøve http://196.256.1.1 Lenke til kommentar
Yazfat Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) På mitt aksesspunkt (3Com 3CRWE454A72) fulgte det med en cd med et prog som fant ip adressen til aksesspunktet. Du har fikk ikke med noe sånt du da? Prøv med Denne Endret 30. november 2005 av Yazfat Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ettersom jobben kan ha konfigurert accesspunktet til hva som helst, må du resette det først (stikk en tynn pinne inn i reset hullet nært nettverks kontakten, og hold inne i 5 sekund). Den vil da enten koble seg til dhcp server og få tildelt ip automatiskt, ellers vil den sette ip til 169.254.xxx.1 (xxx er de siste tallene til MAC adressen). Default skal det ikke være noe administrator passord. Den oppskriften jeg nevnte ovenfor gjelder iallefall for 3Com AP2000. Som jeg regner med er hva du har, utetter modelnummeret du oppga. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Det er ikke router, bare en kobling fra kabelnettet til trådløs. 5228632[/snapback] Det må jo komme signaler fra et eller annet sted til trådløs aksesspunkt ? 5228889[/snapback] Aksesspunktet er koblet til switch-en med nettverkskabel, sånn at maskinene med trådløst nett kan koble til PC-er på kabelnettet. (hvis det var det du lurte på... ) Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 På mitt aksesspunkt (3Com 3CRWE454A72) fulgte det med en cd med et prog som fant ip adressen til aksesspunktet. Du har fikk ikke med noe sånt du da? Prøv med Denne 5230340[/snapback] Har ingen CD, nei... Kan jo hende det har fulgt med en, men at den har blitt borte en eller annen gang... Hva gjør jeg med den .RAR-fila du linket til? Får ikke åpna den på noen måte... (mulig jeg er litt dum, men... eller?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå