enter Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Noen som kan forklare litt om grensesnitt for harddisker, - og om kompatililitet og om merkbare hastighetsgevinster i praksis? I hw.no's harddisk-guide står det noe om ATA/33, ATA/66 og ATA/100, - og at Seriell ATA er kommet, - og at man ikke vil utvikle selve ATA-hastigheten (ATA/100) videre og at Seriell ATA ville overta. - Slik jeg oppfattet det ...(???). Jeg antar Seriell ATA og SATA er det samme. (?) Dessuten har vi vel fått ATA/133. Noen skal anskaffe nye hovedkort og nye harddisker. Og "alle" er opptatt av ytelser, i teori og praksis. For å gå til de praktiske sidene, - hvilke grensesnitt skal man gå for? Er det hensiktsmessig å kjøpe harddisk med ATA/133, i den grad de er på markedet da? Er SATA en merkbar praktisk forbedring? :wink: Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 S-ATA er som du sier Seriell ATA, istedenfor den brie flat-kablen som man kobler til HD/CD-ROM og andre enheter, så vil S-ATA begynne å ta over. S-ATA er mye mindre, den tar ikke opp så mye plass slik som Vanlig ATA, man vil få mer luft gjennom strømming. Toms Hardware hadde en artikel om nettop S-ATA, de kommer nå ut over høsten til å teste de nye hardiskene some r på vei med dette grensesnitter, om disse nye HD`ene klarer å leve opp til forvetningene er jo en annen sak, men jeg tror alikavel de vil gjøre det langt bedre(?) enn vanlig ATA, jeg ser også for meg et langt mer rydding kabient med S-ATA løsningen, og det vil være letter med luft gjennon strøming. Frankey NSA Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 enter Her kan du lese om serial ATA: http://www.serialata.org/ Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 fordelen med SATA er ikke hovedsakelig bedre luftgjennomstrømming da, selv om dette ikke er dumt da. SATA er et grensesnitt med mye større pontesiale enn vanlig paralell ATA. Vanlig ATA vil antageligvis ikke bli utviklet lengre enn dagens ATA/133 , med en teoretisk hastighet på 133 Mb/s Mens SATA starter på 150 Mb/s hastighet, og det er planer om å få 4x SATA i ut 2007 har jeg lest. dvs 600 Mb/s Og om ATA/33 ATA/66 ATA/100 ATA/133 så representerer tallet bak bare hastigheten på grensesnittet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 MEN! For øyeblikket er det ikke verd de ekstra 500,- med SATA, fordi de fordele som SATA gir gjelder i veldig liten grad på diskene som er ute nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå