Gå til innhold

Hva velger jeg Opteron eller Athlon64


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere med et ASRock dual kort, og har litt valgets kvaler om jeg skal velge en Opteron 144 eller en Athlon64 3200+, eller muligens andre s939 CPU'er. Hva er egentlig forskjellen på disse to. Athlon64 har jo mere "stæsj" av finesser og slikt da...

 

Jeg har vannkjøling og vil selvsagt ha mest mulig klokk for the buck! :cool:

 

Derfor er jeg meget takknemlig for gode tips og innspill fra dere ekspertgutta!

 

Har du en å selge? Send meg en PM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du klokke, så vil jeg tro at Opteron er det beste valget, men også der er man nok avhengig av å få tak i den rette steppingen.

Jeg vil ikke kalle meg ekspert, det er nok andre her som kan mer om dette enn meg!

Så dette er bare noe jeg har erfart. Har en 3700 liggende og slenge her, som ikke lot seg kjøre fullt så høyt. Men 2,8Ghz på den er jo ikke så galt det heller. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har vannkjøling og vil selvsagt ha mest mulig klokk for the buck!  :cool:

5221460[/snapback]

Vel, optyene har vel et rykte på seg for å klokke jæ*li godt ;)

jeg er, som skrue ikke noen ekspert på området, men litt kan jeg. . . og utifra informasjonen jeg har klart å "suge opp", så har optyene klart seg veldig bra når det gjelder overklokking! :D

Endret av Guggelibu
Lenke til kommentar

Ja, heller ikke jeg er noen ekspert på temaet altså, men hvem er vel det...

Men mitt intrykk så langt, er at det med V-core er snarere tvert i mot, Opteron klokker svært bra med lav V-core. Kjører selv opp til 3Ghz på 1,475Volt. Og noe over 1,52V har ikke fått meg noe lenger. Men det kan sikkert variere litt altså, uansett er det vel opp til 1,55V å få på Asrock, eller er det mindre?

Det som kan være et vel så stort problem er at såpass høy klokking krever at hk er i stand til å kjøre høy HTT. :)

 

Men tilbake til opprinnelig spørsmål Jim Pec, det er ikke noe mer "stæsj" på A64, Opteron har SSE3 støtte, Cool`n`Quiet (PowerNow) osv på lik linje med A64. Forskjellen er at den har 1MB cache, mot 3200+'s 512KB.

Lenke til kommentar

Mange bra innspill her!! Takker for det.

 

Det er vel ingen tvil, hverken på dette forumet eller andre, at Opteron er å foretrekke. Det er vel en grunn til at du ikke finner 144, 146, eller 148 i bruktmarkedet. Men derimot er det jo ofte å finne Athloner i alle klasser.

 

Jeg får alt i hus i morgen, så i helgen blir det kos med reinstallasjon og klokking. Satser på 2,9 men vi får se. Det blir er bra oppsett uansett. Får jeg 2gig value-ram med på notene i litt hastighet så har jeg stor tro på at det skal bli fart på sakene. :dribble:

 

Jim

Lenke til kommentar
samye83 Postet i dag, 17:42

  Er det cool`n`quite på opteron cpu'ene?

Ja, jeg ser at de stort sett omtaler det som PowerNow på Opteron, men det er akkurat det samme i alle fall.

AMD;

AMD Opteron™ Processor PowerNow! Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2 - allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination that match the instantaneous user performance need.

This driver supports single core and dual core Opteron processors on Windows 32 bit OS.

Kan lastes ned Her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...