Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål angåande hub, switch og hastighet

Anbefalte innlegg

Eg går på VK2 og fekk spørsmåla "Kva er ein hub?" og "Kva er ein switch?".

I ei lærebok står det:

I ein standard HUB deler alle brukerene hastigheten, mens i ein switch har alle portene samme hastighet.

Korleis skal ein tolke dette?

Om eg har forstått rett så vil ein hub sende pakkene den får til alle portar, mens ein switch berre sender til den adressa som pakken har, men det var dette med hastighet då :)

Har sett nettverksguiden til hw.no, men den er litt for avansert, for mange ukjente navn og uttrykk for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en hub motar en datapakke sender denne den som sagt ut på alle portene. Dette fører til at alle maskinene på en hubb "deler" på 100Mbit/s kapasiteten. (I realiteten vil du få enda mindre da pakker vil kolidere...)

På en switch Har vær pc en dedikert 100Mb/s linje til switchen. Denne motar data og ruter den videre ut på riktig port igjen. Dette fører til at flere maskiner kan komunisere med værandre på 100Mb/s uten å forstyrre værandre.

En switch har gjerne en maksgrense på hva den kan overføre internt. Vist denne f.eks. er på 300Mb/s vil kun 6 datamaskiner kunne overføre på 100Mb/s med værandre. Kommer det en eller to til vil kapasiteten til alle bli nedsatt. (Fordi switchen ikke klarer mere komunikasjon internt.)

Lenke til kommentar

Bare en liten tilleggsinformasjon, HUB i gamle dager(hehe nåja, ikke så lenge siden), var stort sett half-duplex. Altså at hver enhet kunne ikke sende og motta samtidig. Den kunne bare gjøre enten eller. Og når man da kun har 10mbit og rutte med(1.25MB), så sier det seg selv at det går ikke så veldig fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...