vi er lost Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Jeg kjører Debian. Jeg har på den et par servere/servicer (ikke helt inne i utrykksmåten), disse skulle jeg gjerne hatt muligheten til å aksessere fra internet spesielt Apache og ProFTP kanskje også SSH og Open DC hub. Problemet er at jeg ikke får kontakt med maskinen når jeg bruker public IP, når jeg pinger IPen får jeg 1ms så jeg har jo riktig, samt at jeg får kontakt med maskinen når jeg bruker lokal IP. Jeg har satt den i DMZ ettersom routeren ikke hadde flere "virtual servers" (en CNet cnig 914). Får nett levert fra telenor. På forhånd takk. Håper på svar. Endret 28. november 2005 av vi er lost Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 At du ikke får kontakt med public ip'n fra det lokale nettet er temmelig normalt. Får du kontakt med public ip'n fra utsiden? Får du kontakt med serveren fra utsiden? Hvis ja, nei - sjekk ruteroppsettet ditt. Forøvrig hører denne posten kansje mer inne under nettverk, enn under linux - serveren fungerer jo opplagt... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg hadde samme problemet, kunne ikke bruke min eksterne IP for å koble til serveren. Utenfra fungerte fint. Jeg måtte skru på loopback i ruteren. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Jeg fikk en kompis til å teste å utefra og han kom inn på maskinen slik som jeg ville. Så da er jeg fornøyd Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Bare pass på at du har firewall på den maskinen.. slik at folk ikke får tilgang til services de ikke skal ha tilgang til... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Dersom maskina står bak en ruter med aktuelle porter forwarda, trenger du ingen brannmur. Det jeg ville vært mer obs på, er at eksternt synlige tjenester er sikra - dvs. patcha til nyeste versjon, samt sikker konfigurasjon. F.eks. lønner det seg å skru av root-innlogging over ssh, og ha gode passord. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Dersom maskina står bak en ruter med aktuelle porter forwarda, trenger du ingen brannmur. Det jeg ville vært mer obs på, er at eksternt synlige tjenester er sikra - dvs. patcha til nyeste versjon, samt sikker konfigurasjon. F.eks. lønner det seg å skru av root-innlogging over ssh, og ha gode passord. 5233477[/snapback] Han har satt den i dmz... Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Jeg har fått den til å virke nå. Så jeg har slått av DMZ og eller åpnet portene hver for seg. Edt: Leif Endret 1. desember 2005 av vi er lost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå