Gå til innhold

2x512Mb + 1x256mb lurt?

Crazysteps

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Kan veldig lite om RAM, så her er mitt spørsmål:

Har en PC med Abit NF7-S V2.0 hovedkort.

I utgangspunktet hadde jeg her TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs men syntes etterhvert dette var litt lite, spesielt i forbindelse med photoshop og arbeid med flere bilder på én gang.

Kjøpte meg derfor TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs og installerte disse.

Samtidig lot jeg den éne av de to gamle 256 Mb brikkene stå igjen i sporet sitt.

Jeg har nå altså 2x512Mb + 256Mb PC3200 RAM-brikker.

Vil de ekstra 256 Mb være en fordel eller en ulempe for meg (hørt noe om Dual Channel osv)?

Har kun tre RAM-spor totalt på hovedkortet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg er ikke helt sikkert ang det der. Som sagt det går fint for kompisen min. Tror ikke det har noe med hva slags RAM man bruker (så lenge det er samme hastighet), men at det heller henger sammen med minnekontrollør som ligge i northbridge chippen på HK.

Se det slik at dersom du må kjøre lavere hastighet på minne så er du sansynlivis i stand til å kjøre med stramere timing og så dekke litt inn for ytelsestap (pga lavere arbeids frekvens.

Dette er bare en teori, er ikke sikkert om at dette stemmer.

Det jeg vet er at beste mten å finne ut av det er å laste ned Memtest86+, brenne image fil over på CDRW, og teste den RAM du har tenkt å kjøre.

Begynne på 166MHz og øke gradvis (5-10MHz om gangen).

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...