pcOmanen Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 set at jeg fikk denne i hus... http://www.psdata.no/ps.asp?it=101860&mlevel=050800 kan jeg virkelig stjele nettkapasitet fra klassekameraten min som bor 8 km unna? noe sier meg at det trengs noe som en kraftig sender også? takker for svar! Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det går nok ikke om han ikke har utvendig antenne. Hadde han hatt det hadde det gått helt fint så sant det er 100 % fri sikt. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 8 km med kun 18 dBi, nei det tror jeg blir litt som å hoppe etter Virkola Sett at du monterer en parabol, med den der i brennpunktet, da tror jeg vi snakker muligheter. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) tja... Om det er en 18 dBi antenne så skulle det klare seg med en (for eks) 14 dB retningsbestemt i andre enden.. dlink har en til noen hundrelapper... Men å "stjele" fra et internt access-punkt inne i huset hans på så lang avstand, det er å drømme! Har selv hatt god link på ca 7 km (har ikke prøvd lengre) med to stk 14 dBi antenner.. Det var en 14 dBi antenne på en linksys base (rundstgråle Dlink 2 meter sak) og en laptop med 14 dBi retningsbestemt antenne (PCMCIA kort med utganbg for ekstern antenne) Overførte ca 4 MB (megabyte) i sekundet.. (testet kopiering av filer) det er vel rundt 30 Mbit (overkant) Endret 28. november 2005 av lohelle Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 du kan alternativt få tak i breeze antenner. så har du antenna og BASE unit hos deg, og breeze antenne med remote base hos kompisen din..med 54mbit versjonen så klarer vel du en 8-9-10mbit. satte opp 2 sånne til et lan som var her i området på et stort bygg et stykke fra nermaste ADSL sentral..da vart trådløst løsninga....fungerte bra...men visst du skal ha noke som du får bra speed av..så blir det plutslig lisens og sånt..men det kjem litt annpå kva kanaler du køyrer på Lenke til kommentar
pcOmanen Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 oja det stod på hjemmesiden at den kunne rekke 8 km... men jeg vil kunne stjele nettkapasitet fra folk i nabolaget iallefall? eller er det rett og slett like nødvendig med bra nok sender. takk for infoen! greit å vite før jeg smeller ut med 2 bananer, hehe Lenke til kommentar
adnan Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 1700,- for sender som skal stjele internett fra naboene? hmm du kunne fått noen måenders bredbånd får de penga Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 blir nok ikke mulig nei, er så mye som forstyrrer og avstanden er alt for stor Lenke til kommentar
pcOmanen Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 vi prater jo om 18 dbi nå! rundt i nabolaget? jeg bor i et vanlig byggefelt? har los adsl fra før. denne ideen er bare for jævelskap, har bra nok linje, hehe. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 dem "avstande" som dlink skriver på web siden er hvis du har 2 like i vær ende. Hvis du skal snylte fra naboen er max range ca 400-500m, men da MÅ du kun se huset. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 En highgain-antenne som denne forsterker både ved sending og mottak, så det er helt klart at du vil kunne plukke opp en mengde APer i nabolaget som du ikke ser i dag. Som det blir sagt: For å kjøre kilometervis må tjommyen din også ha utvendig antenne. kpolberg: Alt dreier seg ikke om paraboler, man monterer ikke en 1m Yagi på en parabol, da bruker man i tilfelle en mindre radiator. Denne Yagien har 15 graders åpningsvinkel og er overhodet ikke egnet til å "belyse" en tallerken. Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 alt er mulig med fri sikt Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 vi prater jo om 18 dbi nå! rundt i nabolaget? jeg bor i et vanlig byggefelt? har los adsl fra før. denne ideen er bare for jævelskap, har bra nok linje, hehe. 5222126[/snapback] Dette høres ut som en oppskrift for å få juling. Lenke til kommentar
Yahya Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Hva med å bygge egne antenner? jeg har klart å trykke ut ca 17 db i gain med standard antenne og alu folie, og en Quarter-wave omni antenne. Har ikke kostet meg noe, og er kjekke å leke med? http://flakey.info/antenna/omni/quarter/ http://www.freeantennas.com/projects/template2/default.htm Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 En highgain-antenne som denne forsterker både ved sending og mottak, så det er helt klart at du vil kunne plukke opp en mengde APer i nabolaget som du ikke ser i dag.Som det blir sagt: For å kjøre kilometervis må tjommyen din også ha utvendig antenne. kpolberg: Alt dreier seg ikke om paraboler, man monterer ikke en 1m Yagi på en parabol, da bruker man i tilfelle en mindre radiator. Denne Yagien har 15 graders åpningsvinkel og er overhodet ikke egnet til å "belyse" en tallerken. 5223715[/snapback] Nå fikk ikke jeg med meg at det var snakk om 1m yagi antenne her, men uansett, jeg trodde hele poenget med en parabol er jo at uansett hvor signalene treffer på "dishen" så skal dem bli fokusert på brennpunktet. Hvor mye gain du får har jeg ikke peiling på. Men andre har jo bevist at blandingen BiQuad og parabol er killer. BiQuaden har jo omtrent 50 grader spredning etter hva jeg kan huske, om dette er optimalt eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Nå fikk ikke jeg med meg at det var snakk om 1m yagi antenne her, men uansett, jeg trodde hele poenget med en parabol er jo at uansett hvor signalene treffer på "dishen" så skal dem bli fokusert på brennpunktet. Hvor mye gain du får har jeg ikke peiling på. Men andre har jo bevist at blandingen BiQuad og parabol er killer. BiQuaden har jo omtrent 50 grader spredning etter hva jeg kan huske, om dette er optimalt eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si. For å få max forsterkning ut av en parabol må radiatoren, dvs elementet som er montert foran tallerkenen, "belyse" hele tallerkenen. Forutsatt en tallerken på 1m dia. vil en 50° biquad som du nevner belyse omtrent hele tallerkenen hvis den er montert 1.07 meter foran tallerkenen. Denne 15° Yagien derimot har så smal lobe at den må stå hele 3.79 meter unna tallerkenen for å belyse hele. Selvfølgelig vil den virke om den monteres nærmere, men da er i praksis bare en liten sirkel i senter av parabolen i drift, og forsterkningen er langt unna max. Signalene som treffer ytterst på tallerkenen vil ikke bli plukket opp av elementet. Endret 30. november 2005 av Arne Nåtedal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå