Gå til innhold

Høy cpu temperatur ,mulig feilavlesing?

Rall

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et asus p5wd2 premium hovedkort med en intel pentium D 840 3.2 ghz cpu.. Jeg er plaget med en alt for høy temperatur på min cpu, når pcn idler så¨ligger den på alt fra 50-70 grader, kjørte en full load test igår og var oppe i 83 grader.., Har prøvd forskjellige kjølere uten å lykkes med det, hadde en xp120 kjøler, men den var ikke noe bedre enn boxed kjøleren, har nå en aero cool, som faktisk hjalp med noen grader men ikke noe stort..Hvorfor får jeg en så høy temperatur? Har et lian li kabinett med god kjøling og egne rom for psu og harddiskene. Og cpu vifta blåser lufta rett inn i en 120mm kabinettvifte som blåser ut av kabinettet..Er det noen som har tips eller samme problem?

Min forrige cpu kjøpte en venn av meg, og jeg hadde samme problemer med den, men hos han idler den cpuen på rundt 40 grader..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo

Dette var pussig!!!

Sitter selv med nøyaktig det samme hovedkort men en IntelPentium D830 3.0GHz

og bios ver. er 0606, som jeg oppgraderte når vi satte opp pc`en. Kabinettet er også et Lian Li og støydempet.

Når jeg kjører med kabinettet lukket (alle deksler/vegge på) så ligger IDL temp. cpu på 49c og i kabinettet/hk 40c. Cpu-vifte flyer lavt på ca 4550 rpm

Når jeg tar av den ene vegge dette cpu tmp til ca 42c og cpu vifte til ca 2650 (deilig for øret!) Tmp hk havner da på ca 30c

Har også to 120 vifter som dra luft inn/ut av kabinettet.

To tanker: 1 - Er det cpu`en av dette slaget som blir varmere enn en singel core?

2 - Er det for lite luftinntak/uttak i denne kassa, til tross for vifter?

mvh

Tommy

Lenke til kommentar

Takker for svar, jeg oppgraderte til siste bios 0606 etter at jeg satte inn den dual core cpuen,kabinettet mitt er fullt av små luftehull og fikk god kritikk på hw sin test her, det kjøler bra og alle overflater inni kabinettet og utenfor er alltid kalde, hovedkort temperaturen min har jeg vel ikke sett overstige 33 grader...ligger alltid fra 30-33, også når cpu vises som 80 grader på full load..hvis jeg åpner kabinettet så blir det som regel litt varmere til komponentene.. bare noen få grader..Viftene er de originale kabinett viftene som fulgte med fra lian li, ADDA heter de vel, og de er meget effektive...

så jeg tror ikke feilen ligger der,og cpu vifta blåser jo varmen rett ut i den ene 120mm vifta bak i kabinettet, og videre rett ut...

Takker for svar igjen:)

Hallo

Dette var pussig!

Sitter selv med nøyaktig det samme hovedkort men en IntelPentium D830 3.0GHz

og bios ver. er 0606, som jeg oppgraderte når vi satte opp pc`en. Kabinettet er også et Lian Li og støydempet.

Når jeg kjører med kabinettet lukket (alle deksler/vegge på) så ligger IDL temp. cpu på 49c og i kabinettet/hk 40c. Cpu-vifte flyer lavt på ca 4550 rpm

Når jeg tar av den ene vegge dette cpu tmp til ca 42c og cpu vifte til ca 2650 (deilig for øret!) Tmp hk havner da på ca 30c

Har også to 120 vifter som dra luft inn/ut av kabinettet.

To tanker: 1 - Er det cpu`en av dette slaget som blir varmere enn en singel core?

2 - Er det for lite luftinntak/uttak i denne kassa, til tross for vifter?

mvh

Tommy

5221584[/snapback]

Lenke til kommentar

Hei

Du skriver at kabinettet dit har fåt god kritikk, men du skriver ikke hvilket labinett du har bortsett fra at det er et Lian Li. Det kunne vært intr. å vite hvilken modell det er, for å sammenlikne lufting i det jeg har. Mitt kabinett er av typen med støydemping. Det innebærer at det er limt matter på de fleste flatene innvendig. Lurer på om faktisk det kan bidra til en høyere tmp. Eneste "innluft" er en smal spalte nede i forkant av vifta som drar luften inn.Tempen i mitt kabinett ligger jevnt over en god del høyere enn hos deg.

Kunne også vært intr. å fått høre hva system/cpu tmp. din ligger på nå etter du oppgradert bios gjerne både idl og ved belastning

mvh

Tommy

Endret av tommymb
Lenke til kommentar

hei, glemte å si at bios er oppgradert og jeg sliter med tempen både før og etter update...de temperaturene jeg har skrevet i innlegget er med nyeste bios...

Kabinettet er et Lian-Li PCV1000B og det er ikke støydempet...

Takk for respons:)

Mvh Peter

Hei

Du skriver at kabinettet dit har fåt god kritikk, men du skriver ikke hvilket labinett du har bortsett fra at det er et Lian Li. Det kunne vært intr. å vite hvilken modell det er, for å sammenlikne lufting i det jeg har. Mitt kabinett er av typen med støydemping. Det innebærer at det er limt matter på de fleste flatene innvendig. Lurer på om faktisk det kan bidra til en høyere tmp. Eneste "innluft" er en smal spalte nede i forkant av vifta som drar luften inn.Tempen i mitt kabinett ligger jevnt over en god del høyere enn hos deg.

Kunne også vært intr. å fått høre hva system/cpu tmp. din ligger på nå etter du oppgradert bios gjerne både idl og ved belastning

mvh

Tommy

5223655[/snapback]

Lenke til kommentar

Går cpu viften din for fullt?, evnt prøve og skru av Q-fan om du bruker det.

Siden du har prøvd flere forskjellige vifter, tar jeg det for gitt at du har god kontakt mellom kjøler og cpu, og har brukt høykvalitet kjøle pasta...

Da er det i grunn viftefart, ta av kabinett deksel og se om det utgjør noen forskjell, gjerne med en bordvifte mot kabinett.

Til slutt kjenne på kjøleren når du har 80++ grader, du bør da ikke klare å holde på den så veldig lenge hvis tempen faktisk er riktig og kontakten er god.

Ut fra hvordan du beskriver dette høres det jo mest ut som feilvisning da.

Lenke til kommentar

Takker for tips og svar, har nå akkurat vært og hentet en ny vifte jeg skal prøve på cpuen, en bråkete en, men det spiller vel ingen rolle når det er til å teste om jeg får temp til å gå ned...

Kjente forresten bra varme på kjøleren min da jeg nådde 80celsius, men om det var 80 grader kan jeg ikke svare på, det kan som sagt være feilvisning som du sier.

Mb tempen min ligger stabilt på rett i underkant av 30grader, og har ikke sett den høyere enn 33grader.. da cpu viste 83 grader så lå Mb temp på 33..

Takker igjen for tips og svar

Mvh Peter

Går cpu viften din for fullt?, evnt prøve og skru av Q-fan om du bruker det.

Siden du har prøvd flere forskjellige vifter, tar jeg det for gitt at du har god kontakt mellom kjøler og cpu, og har brukt høykvalitet kjøle pasta...

Da er det i grunn viftefart, ta av kabinett deksel og se om det utgjør noen forskjell, gjerne med en bordvifte mot kabinett.

Til slutt kjenne på kjøleren når du har 80++ grader, du bør da ikke klare å holde på den så veldig lenge hvis tempen faktisk er riktig og kontakten er god.

Ut fra hvordan du beskriver dette høres det jo mest ut som feilvisning da.

5224333[/snapback]

Lenke til kommentar

Hei, som svar til deg og Tommymb, ja jeg bruker kjølepasta, type silver ett eller annet.., Og testen med den nye vifta hjalp litt, men ikke mye, idle er nå på rundt 50 grader,men så snart jeg åpner ett program eller browser så er det en 55-60 med en gang..Kjørte 100% load test og fikk nesten samme topp temperatur på rundt 76 grader...så en 5-7 grader lavere enn igår , men nå er det også en del kjøligere romtemperatur her, så når rom tempen går opp så kommer vel cpuen etter tenker jeg...

Du har ikke nevt det så jeg må bare spørre selv om det er veldig grunnleggende;

Bruker du kjølepasta mellom cpu og vifte?

mvh.

Valentino

5225724[/snapback]

Lenke til kommentar

Hallo igjen

Jeg har selv drevet og testet med og uten deksel i front (pga liten insugsspalte i kabinettet) og uten sidervegger. Har som du, vurdert å kjøpe ny cpu-kjøler men valgt å vente litt med det. Prøvde krafigere utsugningsvifte (94m3 -papst-vifte) tempen i kabinettet sank 3-4c, men fy å det bråkte. Skal henge inn en tmp-føler fra dig.termometer i kassa for se å reel tmp. Flytter kassa fra skrivebordsplata og ned på gulvet hvor jeg pleier å ha den stående når den er i normal drift.

Kommer tilbake med resultat senere i kveld eller i morgen.

Men det er jo litt betenklig at vi begge sliter med dette problemet.

Gir denne prosessoren så utrolig mye varme, samenliknet med andre???

mvh

Tommy

Lenke til kommentar

Ja jeg begynner og lure på om det er cpuen som er rene kokeplata, har bestilt en ny kjøler nå, en som støtter dual core cpu, regner med at den er her imorgen eller fredag..så jeg skal nok gi tilbakemelding om det virker eller ikke..Dessuten så kommer asus med en ny cpu cooler for dual core snart, men akkurat når den er å få kjøpt vet jeg ikke..på hw.no sto det at den skulle være i butikken ganske umiddelbart.. en heter ASUS Silent Square...Men den jeg skal prøve nå er en thermaltake blue orb 2.. Så får vi se da...

Hallo igjen

Jeg har selv drevet og testet med og uten deksel i front (pga liten insugsspalte i kabinettet) og uten sidervegger. Har som du, vurdert å kjøpe ny cpu-kjøler men valgt å vente litt med det. Prøvde krafigere utsugningsvifte (94m3 -papst-vifte) tempen i kabinettet sank 3-4c, men fy å det bråkte. Skal henge inn en tmp-føler fra dig.termometer i kassa for se å reel tmp. Flytter kassa fra skrivebordsplata og ned på gulvet hvor jeg pleier å ha den stående når den er i normal drift.

Kommer tilbake med resultat senere i kveld eller i morgen.

Men det er jo litt betenklig at vi begge sliter med dette problemet.

Gir denne prosessoren så utrolig mye varme, samenliknet med andre?

mvh

Tommy

5230173[/snapback]

Lenke til kommentar

Hallo

Torsdag kveld ble brukt til testing av instillinger på kabinettvifter og cpu-vifte. Til og med satte inn en tredje 120 mm vifte i kabinettet. MEN, varmt ble det i prosessor og kabinett, samme hva jeg gjorde. Litt over 70c bare ved å drive med filkopiering og ei prosessorvifte som minnet om en jettmotor.

Komplett.no - 14 dagers returrett! Shitt, mandag er det gått 14 dager! Logget meg inn på min konto og søkte om retur.

Fikk i dag, fredag, godkjent returen av prosessor, minne og hovedkort.

Ringte inn og snakket med de. Veldig ryddig, raskt og profesjonellt.

Kjempeskryt til KOMPLETT.NO - for suport under veis og ved retur.

Så nå får jeg vurderer andre komponenter - Er jo litt nært å tenke på en duel-core fra AMD.

Er det noen som har forslag/synspunkter på hva som bør brukes til en solid arbeidshest av pc.

mvh

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...