Gå til innhold

Operatørlås og videreføring av abbonement


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitt abbonement Netcom Active Talk som jeg kjøpte med forrige mobil har jeg overført til min nye mobil selv om det ikke går ut før 2 desember. Men jeg får alikevel tilsendt operatørlåskode til den gamle mobilen? Et idiotisk spmål men jeg lurer.

5220693[/snapback]

 

Ja, dette er et idiotisk spørsmål siden det ikke er mulig å skjønne hva du mener... Du kan ikke overføre abbonment til mobiler. Skjønner ikke hva du mener med det. Men hvis du har fornyet abb. ditt og fått en ny billig tlf så er det vel bare bra at de sender operatørlåskoden på den gamle tlf. din

Lenke til kommentar

Jeg antar at trådstarter har fått lov til å fornye abonnementet sitt før bindingstiden har gått ut. Han har dermed kjøpt seg en ny telefon og puttet SIM-kortet sitt inn i den. Selv om han nå har fått lov til å gjøre dette før bindingstiden egentlig gikk ut, påvirker ikke dette operatørlåsen på den gamle telefonen. Du må fremdeles vente til det er gått 12 mnd fra datoen på kjøpskvitteringen.

 

PS: Spørsmålet var ikke dumt, bare litt tungvindt formulert. Usakelige kommentarer hører da ikke hjemme her på forumet?

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Hos en NetCom-forhandler kan du kjøpe:

 

* Abonnement med binding og låst telefon

* Abonnement med binding og ulåst telefon

* Bare låst telefon, intet abonnement

* Ulåst telefon, intet abonnement

 

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng. Noen telefoner er låst, andre er ikke. Det står alltid på kvitteringen og/eller esken til mobilen om den er låst eller ikke. Det står alltid på skjemaet du signerer om abonnementet har binding eller ikke.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Kontanttelefoner kommer jo i egne forpakninger med egne varekoder. Hos oss slutter varekoder på telefoner som skal selges med abbonement på NC, TN eller TELE2 (og DJUICE, ENTRY osv), mens kontanttelefoner slutter på KNC, KTN, eller DJKTN.

De er låste ja, men nå tenkte jeg på å selge telefoner som var tiltenkt abonnement med bindingstid, og det har vi så vidt jeg vet ikke lov å selge med noe annet enn abonnement med bindingstid. Vet ikke om kostprisen er den samme, kan sjekke det opp, men har nok ikke lov å informere om den likevel.

Lenke til kommentar

Akkurat, var det jeg mente. Hos oss selger vi nemlig operatørlåste telefoner uten abonnement, til kunder som ønsker å bytte telefon men har bindingstid på NetCom-abonnementet sitt. Et par kunder har uttrykket misnøye med at vi selger dette, men på en annen side, telefonene er jo rimeligere for kunden når de er låst. Kostprisen på låste telefoner er definitivt lavere enn på ulåste. Så får det bli opp til kundene å velge hva de vil ha.

Lenke til kommentar
Kostprisen på låste telefoner er definitivt lavere enn på ulåste. Så får det bli opp til kundene å velge hva de vil ha.

5232396[/snapback]

Er klar over at kostprisen er mye lavere enn ulåste, jeg tenkte på kontanttelefoner vs vanlige låste telefoner...

Er du forresten 100% sikker på at dere har tillatelse fra operatøren om å selge låste telefoner uten abonnement?

Lenke til kommentar
Er klar over at kostprisen er mye lavere enn ulåste, jeg tenkte på kontanttelefoner vs vanlige låste telefoner...

Er du forresten 100% sikker på at dere har tillatelse fra operatøren om å selge låste telefoner uten abonnement?

5233506[/snapback]

 

Jeg er nokså sikker på at dette er uproblematisk. Det som derimot er fy-fy, er å selge telefoner som er låst og bundlet med kontantkort - uten abonnement. Disse er kraftig subsidiert. De som kun er låst til operatøren men ikke bundlet med noe kort/sim, er ikke så sterkt subsidiert. Det at de er låst vil jo i tillegg gi operatøren garantert trafikk i 1 år. (Med unntak av de kundene som fjerner låsen på mystisk vis...)

 

Men jeg skal undersøke saken og poste resultatet her.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Er klar over at kostprisen er mye lavere enn ulåste, jeg tenkte på kontanttelefoner vs vanlige låste telefoner...

Er du forresten 100% sikker på at dere har tillatelse fra operatøren om å selge låste telefoner uten abonnement?

5233506[/snapback]

 

Jeg er nokså sikker på at dette er uproblematisk. Det som derimot er fy-fy, er å selge telefoner som er låst og bundlet med kontantkort - uten abonnement. Disse er kraftig subsidiert. De som kun er låst til operatøren men ikke bundlet med noe kort/sim, er ikke så sterkt subsidiert. Det at de er låst vil jo i tillegg gi operatøren garantert trafikk i 1 år. (Med unntak av de kundene som fjerner låsen på mystisk vis...)

 

Men jeg skal undersøke saken og poste resultatet her.

 

-snubbel

5233618[/snapback]

 

De er jo som regel ettersubsidiert nå, så ingen butikker er vel så lite lure at de selger disse til lavpris uten å registrere imei på utsyrsendring/nytegning?!? :hmm:

Lenke til kommentar
De er jo som regel ettersubsidiert nå, så ingen butikker er vel så lite lure at de selger disse til lavpris uten å registrere imei på utsyrsendring/nytegning?!? :hmm:

5233772[/snapback]

Når det gjelder Telenor er de som regel ettersubsidert, men hos Netcom ligger jo SIM i esken.

 

edit: moderererer meg litt...

Endret av oro2
Lenke til kommentar

De er jo som regel ettersubsidiert nå, så ingen butikker er vel så lite lure at de selger disse til lavpris uten å registrere imei på utsyrsendring/nytegning?!? :hmm:

5233772[/snapback]

 

Nå er vi vel på grensen av hvilken informasjon som vi fritt kan legge ut på et åpent webforum... Men uten å gå over streken kan jeg vel si at subsidier i form av låste telefoner og i form av spesifik apparatstøtte ved etterregistrering av IMEI, er to forskjellige subsidier. Apparatstøtten forutsetter videreføring eller nytegning. Operatårlåste telefoner forutsetter ikke dette.

 

En butikk vil jo da få mindre i støtte fra operatøren ved å selge en låst telefon uten abonnement, enn ved å selge en låst telefon med abonnement/endring. Men så gjenspeiles jo dette også i prisen kunden må betale, så alt i alt blir det omtrent samme fortjeneste for butikken. Mulig det er forskjellig praksis fra butikk til butikk, men hos oss lar vi i hvert fall subsidiene komme kunden til gode. (Enten det er låste telefoner, subsidier på abonnement, aparatstøtte osv...)

Lenke til kommentar
Når det gjelder Telenor er de som regel ettersubsidert, men hos Netcom ligger jo SIM i esken.

5233869[/snapback]

 

Vi må holde tingene fra hverandre her... Telefoner med kontantkort kommer ferdig pakket hos NetCom. Disse skal butikkene ikke splitte eller pakke opp eller på noen måte endre på. En helt annen ting er låste telefoner som er ment for salg med og uten abonnement. Disse kommer uten SIM og det er opp til forhandleren å registrere abonnement osv.

 

-snubbel

 

edit: Ser at oro2 modererte sitt innlegg, endrer derfor hans/hennes sitat.

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...