Gå til innhold

Har en noob bygget min maskin?

srednanders

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Hadde maskinen min inne til oppgradering nylig. Byttet ut hovedkort og skjermkort. Prøver å oppdatere biosen min nå, men får bare beskjed om at den ikke finner ett asus hovedkort. ( hovedkortet er et asus p5gpl-x).

Har åpnet den og sjekket, og det er riktig kort som står i. Ellers har jeg ikke så god peiling på hva alle ledningene er til, så jeg vet ikke om det er noe som mangler der.Maskinen fungerer ellers som normalt, bortsett fra noen grafiske problemer, som er grunnen til at jeg ville oppdatere biosen min.Noen gode råd? Er dette verket til en noob? og hvordan kan jeg løse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir enklere å svare dersom du sier noe om hvilken fremgangsmåte du bruker for bios oppdatering. Også en fordel at du inkluderer fullstendig feilmelding.

Dersom du bruker tvilsomme WinFlash metoder må du ha akkuratt riktig versjon av WinFlash.

Ellers er det beste å bruke ASUS EZ Flash. Så må du sørge for at bios filen har rett navn. Av en eller annen grunn legger Asus ut BIOS oppdateringer som ikke heter det som oppdateringsprogrammet krever. Står sikkert i manualen din hva filnavnet må være.

Skjønner forresten ikke hva en annen noob kan ha å si for at du ikke greier å oppdatere BIOS ;-) Med mindre du mener at ingeniørene som designet kortet er noober?

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Blir enklere å svare dersom du sier noe om hvilken fremgangsmåte du bruker for bios oppdatering. Også en fordel at du inkluderer fullstendig feilmelding.

Dersom du bruker tvilsomme WinFlash metoder må du ha akkuratt riktig versjon av WinFlash.

Ellers er det beste å bruke en ren DOS boot.  Så må du sørge for at bios filen har rett navn.  Av en eller annen grunn legger Asus ut BIOS oppdateringer som ikke heter det som oppdateringsprogrammet krever.  Står sikkert i manualen din hva filnavnet må være.

Skjønner forresten ikke hva en annen noob kan ha å si for at du ikke greier å oppdatere BIOS ;-)  Med mindre du mener at ingeniørene som designet kortet er noober?

5220609[/snapback]

Jeg bruker asus update, fra cd-en som fulgte med hovedkortet. nå jeg skal innstallere asusupdate kommer følgende: et vindu der det står asus biosinfo.dll øverst, i vinduet står det :

unable to create nt driver service for BS_DEF.DLL. Så trykker jeg ok, installasjonsskjermen kommer opp, og det står no asus motherboard detected, installation will be aborted now. og så lukkes det. Jeg prøver igjen. og denne gangen står det NT service registry error! Please reboot NT and run again.jeg trykker ok, installasjonsskjermen kommer opp igjen setup could not detect an asus motherboard. installation will be aborted now. Jeg prøver en tredje gang, og denne gangen kommer det opp bare tre tegn i vinduet som kommer opp: o^ø #. jeg trykker ok, og får samme beskjed som tidligere. Vet noen hva jeg må gjøre? Fikk forresten 5700 poeng i 3dmarks med enne pcen, og jeg har geforce 7800 gtx,1 gb ram og 3 ghz prossesor. Noe er vel feil her?

Endret av srednanders
Lenke til kommentar
Jeg bruker asus update, fra cd-en som fulgte med hovedkortet. nå jeg skal innstallere asusupdate kommer følgende: et vindu der det står asus biosinfo.dll øverst, i vinduet står det :

unable to create nt driver service for BS_DEF.DLL. Så trykker jeg ok, installasjonsskjermen kommer opp, og det står no asus motherboard detected, installation will be aborted now. og så lukkes det. Jeg prøver igjen. og denne gangen står det NT service registry error! Please reboot NT and run again.jeg trykker ok, installasjonsskjermen kommer opp igjen setup could not detect an asus motherboard. installation will be aborted now. Jeg prøver en tredje gang, og denne gangen kommer det opp bare tre tegn i vinduet som kommer opp:  o^ø #. jeg trykker ok, og får samme beskjed som tidligere. Vet noen hva jeg må gjøre? Fikk forresten 5700 poeng i 3dmarks med enne pcen, og jeg har geforce 7800 gtx,1 gb ram og 3 ghz prossesor. Noe er vel feil her?

5220740[/snapback]

Ikke bruk ASUS Update. Jeg har prøvd på flere hovedkort og det har aldri fungert skikkelig.

Men det som fungerer glimrende er EZ Flash. Det står garantert hva du skal gjøre for å bruke dette i manualen til kortet ditt.

På mitt kort trykker jeg ALT + F2 i det maskinen booter. EZ Flash starter opp og guider deg gjennom alt. Veldig enkelt. På forhånd har du laget en floppy med den nye BIOS filen. Merk igjen at filen sannsynligvis må gis riktig navn før du begynner (igjen, sjekk manual)

Lenke til kommentar
nå har ikke jeg diskettstasjon da... noen forslag da?Jeg prøver å lagre på cd og boote derfra. er det 1016 beta jeg skal laste ned?

5220861[/snapback]

Jeg vet ikke hvilken BIOS du skal bruke da jeg ikke har samme kort. Litt kronglete å ikke ha diskettstasjon i sånne tilfeller. Er vel omtrent eneste gangen man har bruk for det. Dersom EZ Flash ikke greier å lese fra CD-ROM får du prøve på gode gamle DOS-Boot måten. Jeg kunne iallefall boote til DOS med CD'n som fulgte med ASUS kortet mitt.

Lenke til kommentar
nå har ikke jeg diskettstasjon da... noen forslag da?Jeg prøver å lagre på cd og boote derfra. er det 1016 beta jeg skal laste ned?

Det er mange hovedkort som støtter pen-drive som en erstatning for floppy.

Dette kan du finne ut ved å lage en bootable pen-drive og prøve forskjellige bootup sekvenser for å finne ut hva hovedkortet gjenkjenner den som.

Hvordan man lager en bootable pen-drive husker jeg dessverre ikke.

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Jeg må si at Asus update har fungert utmerket på alle mine maskiner, så lenge filen lastes ned manuelt først. Men du bør/må laste ned nyeste Asusupdate, Og du må være admin.

Uansett, hvis det ikke virker, og du nå må/vil bruke andre metoder ville jeg ikke valgt en beta versjon. Siden du tydeligvis ikke har dette som hobby, bør du satse på en biosversjon som er ferdig. alså siste i rekken før beta. Pass nøye på at du også velger eksakt rett kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

5700 poeng i 3dmark er veldig dårlig for en slik maskin å være. Spør du meg så er jeg enig i at dette ser ut som verket til en n00b, nemlig deg.

Lenke til kommentar
Jeg må si at Asus update har fungert utmerket på alle mine maskiner, så lenge filen lastes ned manuelt først. Men du bør/må laste ned nyeste Asusupdate, Og du må være admin.

Uansett, hvis det ikke virker, og du nå må/vil bruke andre metoder ville jeg ikke valgt en beta versjon. Siden du tydeligvis ikke har dette som hobby, bør du satse på en biosversjon som er ferdig. alså siste i rekken før beta. Pass nøye på at du også velger eksakt rett kort.

5226028[/snapback]

fikk laget meg boot fra cd, og flashet med beta, og nå fungerer alt som det skal. nå får jeg ihvertfall 6500 på 3dmarks. vet ikke om det er bra jeg men. det er bare demoversjonen av 3dmarks jeg har da.

Lenke til kommentar
5700 poeng i 3dmark er veldig dårlig for en slik maskin å være. Spør du meg så er jeg enig i at dette ser ut som verket til en n00b, nemlig deg.

5226773[/snapback]

Alltid hyggelig med konstruktiv kritikk :/

Nå er det en pcbutikk som har satt sammen og stilt inn maskinen så dette vet jeg ikke noe om, men jeg klarte hvertfall å løse problemet selv,så han i butikken er vel egentlig en størrre noob. Har nå fått 6500 i 3dmarks, det er bare download demo-versjonen jeg har da. vet ikke om det har noe å si men.

Hva ville vært en normal score da?

Lenke til kommentar

Kanskje ett dumt spørsmål, men har du reinstallert Windows etter oppgradering av hovedkort?

Dette er en slik typisk feil du kan få når driver til gammelt kort ligger på Windows installasjon, og derfor også grunnen til at alle anbefaler reinstallasjon av Windows ved viktige hardware-oppgraderinger.

Ellers er det jo flott å se at du fikk ordnet problemet.

Lenke til kommentar

Man skal være temmelig proff for å klare å skjule IDen på et hovedkort for Flash-programmer og lignende. Så en noob kan du nok utelukke.

Har du nyeste chipset-drivere innstallert? For da må man ofte også ha en nyere BIOS-versjon først, ellers kan man få problemer. Kan dette gjelde deg?

Elllers har jeg også opplevd Asus Update som noe problematisk, men da gjelder det for det meste serverne programmet bruker for å laste ned nyeste BIOS.

Har du ellers alt annet av programvare oppdatert, og ikke rotet til? Lagt inn Service Pack 2 til Windows XP osv. Innstallert Windows på nytt dersom du har byttet hovedkort +++

Beklager hvis det er støtende, men den eneste nooben jeg mistenker her, er deg. Og jeg mener absolutt at "problemet" er software-basert, det er tvilsomt at feilmontering gjør at et program ikke lar seg innstallere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Man skal være temmelig proff for å klare å skjule IDen på et hovedkort for Flash-programmer og lignende. Så en noob kan du nok utelukke.

Har du nyeste chipset-drivere innstallert? For da må man ofte også ha en nyere BIOS-versjon først, ellers kan man få problemer. Kan dette gjelde deg?

Elllers har jeg også opplevd Asus Update som noe problematisk, men da gjelder det for det meste serverne programmet bruker for å laste ned nyeste BIOS.

Har du ellers alt annet av programvare oppdatert, og ikke rotet til? Lagt inn Service Pack 2 til Windows XP osv. Innstallert Windows på nytt dersom du har byttet hovedkort +++

Beklager hvis det er støtende, men den eneste nooben jeg mistenker her, er deg. Og jeg mener absolutt at "problemet" er software-basert, det er tvilsomt at feilmontering gjør at et program ikke lar seg innstallere.

5228722[/snapback]

HAr fått hørt det flere ganger her nå at det er jeg som er nooben, men når jeg har pcen inn til service så regner jeg med at de har foretatt nødvendige oppdateringer samtidig. Tittelen på emnet må jeg innrømme at jeg valgte for å skape interesse, noe jeg klarte. Har nå flasha biosen manuelt og gjort nødvendige innstillinger både i bios og grafikkkort, så nå fungerer alt som det skal. Så nok om dette noob pratet, har aldri hatt noe med pc å gjøre før inntil nylig, så jeg er faktisk ganske stolt over å ha løst dette på egenhånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...