dib Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hei jeg har nettopp satt opp en server med suse 10, serveren er som følgende: Pentium4 2 GH 640mb ram en 60 gb disk med os og en 250 gb disk med NTFS og filer på - fast IP er bestillt Er selv ikke noe flik med linux men kan endel siden jeg har jobbet i forskjellge x windows endel, men noen kommands kan jeg da. valgte linux pga jeg vil prøve å lære mere og ser at endel jeg vil bruke min server til trenger linux. Serveren skal brukes til følgende: -føst og fremst vil jeg ha den som en fil server lokalt alså dele 250gb disken på mitt privat nettverk, med et felles område. -serveren skal være mulig å få remote kontroll over ved hjelp av grafisk remte control, (fra andre pc'er bare dem har internett tilgang) -bot til irc - annbefal en klent til dc++ for linux som kan laste ned filer til min 250 gb disk og dele derfra. ____ takk for nærmere forklaringer på punktene over, gjærne henvis til brukerguider og sider men venligst utdyp litt så jeg lærer noe Hva er en smart måte å legge opp brukere på har for øyeblikket bare root bruker, noen tips her er ikke så inni det med å gi rettigheter til linux brukere.. skal etterhvert som disse andre tingene faller på plass også bruke til epost og web server også. Tror dere det vil bli noen belastnings problem på denne serveren? PS: linja er 10mbit på forhold takk for svar Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Direct Connect på Linux bør kjøres som DC++ under Wine (Google er din venn). 60 GB til OS kan være litt snaut. For å dele filer må du starte samba og sette opp en share. Du kan bare lese, ikke skrive, til NTFS fra Linux. Lenke til kommentar
dib Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 kan jeg da kjøre dc++ som i windows i Wine og er det da mulig å lagre til NTFS stasjonen? Lenke til kommentar
Choica Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hvorfor bruke NTFS når du kan bruke linux sine? har ikke brukt linx server noe særlig men har brukt microsoft sine ver 2003. Lenke til kommentar
dib Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Hvorfor bruke NTFS når du kan bruke linux sine? har ikke brukt linx server noe særlig men har brukt microsoft sine ver 2003. 5235436[/snapback] fordi jeg ikke vil ha noen problem med å ta disken fra den pc og over til en Windows OS en gang i tiden, pga har mye filer på den som ska nåes av alle maskiner på nettverket og gidder ikke konvertere filformatet på den nå som den er halvfull og har NTFS... Lenke til kommentar
dib Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 -serveren skal være mulig å få remote kontroll over ved hjelp av grafisk remte control, (fra andre pc'er bare dem har internett tilgang) noen som har forslag til programmer jeg kan bruke?? kjører suse 10 på serveren og somregel windows på dem som skal koble seg til.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå