Gå til innhold

Hvor blir de gode adventure spillene av...?

Anbefalte innlegg

Er en av de "gamle" gutta (hele 23 år...!) som minnes gode gamle dager med de klassiske adventure spillene. Dette var spill som faktisk krevde iq som tilsvarte mer enn skostørrelsen (i motsetning til dagens "skyt alt du ser" spill :grin: ).

De klassiske Sierra spillene (Før grunnleggerne Ken og Roberta Williams solgte selskapet) og Lucasarts sine spill.

Det var Loom, Monkey Island, Space Quest, Maniac Mansion, Sam&Max, Quest For Glory, Larry, Indiana Jones og Police Quest for å nevne noen. Nå er det bare Monkey Island som har kommet med noen oppfølger.

Finnes det i det hele tatt noen gode adventure spill av nyere dato? Norske "The Longest Journey" er vel det siste spillet jeg vet om.

Er kanskje blitt litt nostalgisk (begynner å bli gammel....), men jeg savner slike klassikere.

Noen som kan anbefalle noen skikkelige adventure spill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for mange år siden spilte jeg ett spill hos en venn, det var ett point&click spill helt likt på indiana jones and the fate of atlantis og monkey island 1. jeg husker ikke navnet på det, men jeg husker det var en pasient som våkna opp under en hjerneoperasjon i introen og at du måtte gjemme pistolen din i postkassa di og i skapet ditt i huset ditt og bruke en pute som lyddemper. jeg tror det handlet om at du er mistenkt for drap eller du har drept noen eller noe, helt i starten finner man en død mann med kamera i en vei... er det noen som vet hva dette heter eller har det?

Lenke til kommentar

Grunnen til at disse spillene er borte nå er vel at folk fant ut at det var mye kulere å kjøpe disse nye skyte og bilspillene, the sims, deer hunter osv.

Ingen gidder å bruker tusenvis av timer på å lage spill ingen kjøper.

Ang. IQ vet jeg nå ikke helt..i veldig mange av tilfellene var det vel mindre snakk om IQ, og mere snakk om å prøve å gjette seg til hva designeren (som stort sett aldri gikk ut av rommet sitt) hadde tenkt. Som f.eks. for å få løsbarten må du stjele ei flaske vann fra vinduet til presten (!!), finne sirup i kantina på hotellet, finne en papirbit på rommet ditt, gå rundt i landsbyen til du finner et hull i gjerdet og ei katt i nærheten, tape fast papirbiten (med sirupen på) til toppen av hullet, skremme katta gjennom hullet med vannflaska, ta papiret ned fra hullet, og katta har lagt igjen pels på papiret. Som du kan bruke som løsbart for å lure eiern av motorsykkelsjappa til å tro at du er noen andre på hotellet.

Ikke kom og fortell meg at dette har mye med IQ å gjøre :razz: Utdraget er fra et klassisk eventyrspill btw.

Lenke til kommentar

Grunnen til at adventure spillene ble kuttet ut var at de generlet sett var mye dyrere enn 1. person skytespill osv.

Som for eks "Quest For Glory 5", som var et av de siste Sierra adventure spillene. Det solgte 10 ganger flere eksemplarer enn de 4 første til sammen, men når det kostet 50 ganger så mye å lage som nr. 4 i serien så blir fortjenesten liten. Arbeidet med slike spill er langt mer komplisert.

Angående IQ så står jeg på det. Dagens spill gir kun en utfordring på reaksjonsferdighetene. Finnes mange gode spill idag, men det blir uansett for tamt. Blir litt for enkelt. Eneste utfordring er online spill. Ellers blir det for kjedelig.

Noen som nevnte Sam&Max 2. Var det en spøk eller er det fakta? Lo meg ihjel av den rabiate kaninen :grin:

Lenke til kommentar

spill krever ikke iq da, hadde de gjort det ville spillmakerne vært konkurs for lenge siden :smile:

adventure spill krever ikke iq, det er bare og trykke og prøve seg frem hele tiden. det er helt sikkert unntak men det du ikke klarer i ett spill kan kanskje en 5-åring finne ut med en gang - noen ting er opplagt for noen.

btw, det spillet jeg mener krever mest av spilleren er starcraft, reaksjonsevner, hurtighet og strategi teller omtrent like mye slik som i ett fps spill som cs.

Lenke til kommentar

Den lengste reisen var utrolig stemningsfullt. Angrer på at jeg gav det bort etter å ha spilt det ferdig.. :-/

Jeg vil sammenligne det med Bladerunner spillet, som også hadde en spesiell feeling (men dårlig grafikk).

Akkurat nå betatester jeg Neocron, som er veldig Bladerunner aktig, og det virker veldig lovende. Roter meg bort i storbyen hele tiden :grin: Håper det får en del adventure elementer i seg, ikke bare skyte og slåss.

Lenke til kommentar

Gå til http://www.the-underdogs.org

der kan du laste ned noen av de gamle klassikerne. Hvis ikke kan du bare søke på kazaa. Flere av de gamle spillene er blitt til shareware.

Leste forresten på nettet at ryktene sier at Sierra kanskje vil ta opp igjen noen av de gamle seriene sine.

De vil vist gå litt tilbake til det som en gang var Sierra og fokusere mer på adventure sjangeren. Det er bare rykter, men det er lov å håpe.

Lenke til kommentar

Problemet er at Full Throttle 2 og Sam & Max 2 ikke kommer til å bli "gode gammeldagse" adventure spill :sad:

Angående det nyeste av adventure spill så er vel Syberia og Runaway: A Road Adventure et par bra....synd at Runaway er på spansk da (men det spekuleres på å lage en Engelsk version)

Lenke til kommentar

glem ikke larry!!

Skal du komme hjennom alle stedene og *ule alle damene må du ha litt iq, både her og der faktisk :smile:

Helt enig...savner sånne spill.. Nå nevner du pc spill da... jeg synes de gamle konsollspillene harja!

Som nintendo 4 bit elns... husker ikke jeg... aaaaltfor lenge siden....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-01 15:59, CAT-scan skrev:

Problemet er at Full Throttle 2 og Sam & Max 2 ikke kommer til å bli "gode gammeldagse" adventure spill :sad:

Det er ikke nødvendigvis noe problem, alt ettersom. Broken Sword 3 blir visst i gloriøs 3D : ) Jeg kan ikke se noe problem i det foreløpig i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...