Gå til innhold

Kraftig OG støysvakt skjermkort - forslag?

Nissenakke

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en ny pc, og siden den står i stua i min

lille leilighet, er det fint hvis den er så stille som mulig.

Tror jeg har funnet de rette komponentene ellers, men er

i tvil om hvilket skjermkort jeg skal velge. Liker å spille,

og har satt av 2-3000 til nytt skjermkort. Hvilket bør jeg

da velge for å få best ytelse samtidig som det er stille?

Er ikke så alt for viktig at det er stille under selve spillingen,

men på mindre load - "vanlige Windows-ting" - er det ålreit

om det er så stille som mulig.

Har ikke noen spesiell preferanse om det skal være ATI eller

Nvidia.

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte et PCI-E PoV 7800GT kort med standard kjøler fra nvidia. Det jeg kan si er at kortet er greit nok under vanlig windows-bruk, men bråker en del under spilling. Kjøleren er også ganske høylydt når nvidia-driveren ikke er lastet inn, f.eks. under oppstart av maskinen.

Jeg valgte å flytte min Zalman VF-700AlCu over til kortet og kjører nå denne fast på 5V (følger med overgang) Etter lang tids bruk kan temperaturen på kjerna komme opp i så mye som 83C, men i windows ligger den på ca. 43 - 45. Jeg synes at det er et greit kompromiss, og kjøleren er ikke hørbar ellers. Den er både enkel å montere og passer massevis av skjermkort. Du får vurdere selv om det kan være noe for deg.

Lenke til kommentar

jeg har et ATI X800XL 256mb og en Zalman 700 cooler. Installerte den idag, faktisk, og den er en fryd for øret, da den er tilnærmet lydløs. Jeg vet at skjermkortet mitt ikke er det tøffeste man får i dag, men om du ikke er intr i å betale skjorta av deg, så kan jeg trygt anbefale dette. Gjør som mange andre, pell av den originiale vifta og sett på en zalman og koble til med 5v strøm.

Det kommer du garantert ikke til å angre på :)

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag! 7800GT ser ut til å være det beste kortet jeg har råd til ytelsesmessig, så det høres jo definitivt ut som et alternativ å evt bytte vifta(så lenge den ikke er alt for dyr). 83C hørtes ut som ganske høy temperatur, men hvis det kjører uten problemer, så er det vel greit.

Har også sett litt på X800XL, fordi Asus sin' løsning visstnok er ganske stille. Denne skal visst være meget "rolig":

Asus X800XL hos Komplett

Men har jo enda mer lyst på 7800GT, så jeg får tenkte meg om en liten stund til. :)

Må uansett vente på neste lønning, før jeg kan gå til innkjøp av komponenter... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...