smurfine Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Holder på å sette opp et nettverk med 5 maskiner. Den ene pc'n fungerer som en server-pc med en del fellesdokumenter i delte dokumenter. Alle maskinene skal ha tilgang til dette området. Alle står i samme workgroup også. Jeg kommer av og til inn på servermaskinen via et par av pc'ene og får kopiert over filer til fellesområdet, men jeg får hentet filer derfra. Når jeg prøvde å koble til delte dokumenter fra en av pc'ene ista fikk jeg følgende feilmelding: "\\Desktop\Dokumenter er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelse." Under der igjen kommer følgende feilmelding: "Påloggingsfeil. Brukeren har ikke fått innvilget forespurt påloggingstype på denne maskinen". Alle brukerne av de andre pc'ene er lagt inn på server-pc'n. File sharing står på. Noen som har en ide om hvorfor jeg ikke kommer inn på delte dokumenter?? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Først kan du prøver skrive \\IP'enher\Dokumenter Får du samme feilen kan det være at noen verjson at du må første autorisere deg. Vil si du må gå på \\IP'enher en gang før du vidre går på \\IP'enher\Dokumenter Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Alle brukerne av de andre pc'ene er lagt inn på server-pc'n. File sharing står på. Noen som har en ide om hvorfor jeg ikke kommer inn på delte dokumenter?? 5219997[/snapback] Dobbeltsjekk at brukeren som går inn på den delte ressursen er lagt til på server-pcen med samme brukernavn og passord som på klient pc-en. Dette er spesielt viktig hvis du bruker win9x/ME for å gå inn på delt ressurs. Kjører klienten win9x/ME må man være logget på med samme brukernavn og passord som autentiseres mot server-pcen (det som er lagt til på den). Deretter ta en titt på den delte ressursen og sjekk at rettighetene gir tilgang til brukeren. Hvis den delte katalogen befinner seg på en ntfs-partisjon kan det også være lurt å sjekke rettighetene for filsystemet. For å få tilgang må man ha både lesetilgang til delt ressurs og til katalogen. Lenke til kommentar
smurfine Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Alle maskinene kjører xp og jeg har sjekket at alle brukerne er lagt inn på servermaskinen. Har dog ikke sjekket at de har samme brukernavn/passord. Må jeg det på xp? Har sjekka at den delte ressursen gir rettigheter til alle maskinene. Hvordan sjekker jeg rettighetene for filsystemet? Har hørt noe om at firewall kan ødelegge. Windows firewall er av, men har ikke sjekket om det ligger flere firewaller på maskina. Ligger sikkert en i ruteren men. Hva om jeg slår alle firewaller av og det funker? Hva skjer når jeg da skrur dem på igjen? Lenke til kommentar
dystland Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det første først; Ja, du må ha identiske kontoer (både brukernavn og passord) dersom du skal benytte det som autentisering. XP har en gjestekonto som gir alle brukere generell lesetilgang til delte ressurser. Velg det som passer. For å se rettighetene på en fornuftig måte, anbefaler jeg å slå av "Use simple file sharing". Denne innstillingen finner du i Explorer under Tools -> Folder Options... -> View. Du vil da få en egen tab som heter Security når du åpner Properties for en fil eller katalog. Jeg synes også Sharing tab'en blir mer forståelig. XP med servicepack 2 har en innebygd brannmur. Denne kan du slå av i kontrollpanelet. Har aldri satt meg inn i hvordan denne tilpasses for å fungere med fildeling men, hvis dette er mulig så åpner du for tcp/135, tcp/139 og tcp/445. Hvis du får problemer med autentisering kan du slenge på tcp/88 og udp/88 men, jeg er ganske sikker på at dette ikke er nødvendig. Jeg kjører engelsk xp pro sp2 så du får oversette så godt du kan. Lykke til! Lenke til kommentar
smurfine Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Når det gjelder firewalls. Må jeg skru av alle firewalls på alle pc'ene eller kun på serverpc'n? Hva med firewallen i ruteren? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Kun serveren. Tror ikke ruteren din har noe med dette å gjøre, så lenge dere er på samme nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå