Gå til innhold

WinXP PRO Studentlisens


GrevRev

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung mann (2. gym) som har bestemt meg for å gå til innkjøp av Windows for første gang. Før har jeg brukt piratkopiert win, noe jeg IKKE er stolt av. Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe windows, men prisene er absurde for en student. Jeg sjekket på expert, og det var 2500 for Home Edition og 4500 for PRO (fullversjoner). (Jeg er bare interessert i PRO).

 

Derfor kan dere se for dere smilet til en stakkars ung mann da han ser tilbud på WinXP PRO til 700 kr, MED Intellimouse Explorer, på Telehuset. Jeg gikk rett for å gå til anskaffelse av produktet, men de hadde ikke fått det inn enda. De har bestilt, og får det snart. I mellomtiden tenkte jeg at jeg kunne gjøre litt background research.

 

For det første: Er studentlisenser på Norsk eller Engelsk?

For det andre: Er det fullversjoner eller oppgraderinger? Med fullversjoner mener jeg bootable versjoner som innstalleres på nylig formaterte harddisker? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-31 20:04, GrevRev skrev:

Derfor kan dere se for dere smilet til en stakkars ung mann da han ser tilbud på WinXP PRO til 700 kr, MED Intellimouse Explorer, på Telehuset. Jeg gikk rett for å gå til anskaffelse av produktet, men de hadde ikke fått det inn enda. De har bestilt, og får det snart.


 

Meeeeeget interessant! Kan noen svare på spørsmålene hans? Jeg og har lyst på XP.

 

DrE

Lenke til kommentar

Oppgraderingsversjonene funker på følgende måte:

 

Man kan installere fra formatert harddisk, men under installasjonen må man sette inn gyldig CD med en tidligere versjon av Windows.

 

Så, oppgraderingsversjonen er på en måte fullversjon, siden man kan installere fra scratch, og ikke kun legge XP 'oppå' et eldre OS.

Lenke til kommentar

Det hjelper jo fælt lite, da han ikke har en tidligere versjon av Windows. Blir jo det samme om han kan boote fra cd'en hvis den i etterkant ber om en cd med f.eks. windows 98 for å kunne fortsette innstallasjonen.

 

det må jo gå an å få tak i en studentversjon uten å måtte ha kjøpt et OS tidligere?

 

bertie

Lenke til kommentar

Det er denne versjonen av Windows XP Professional jeg har. Akademisk versjon.

Min er iallefall på NORSK, så jeg får oppdateringer litt treigere enn de som har den Engelske versjonen.

Dette er Upgrade versjonen, dvs:

Du kan installere from scratch (boot fra XP CDen=hvis du har en eldre Windows versjon liggende (den kan være orginal, eller kopi av orginal) (jeg tenker på Windows'er som er på CD versjon, ikke så langt tilbake som 3.11).

Hvis du skal kjøra upgrade fra Windows 98 eller noe slikt, så er det anderledes, da må du ha den CDen. Jeg tror og at hvis man bruker en oppstarts diskett som starter maskinen med CD Rom for så å starte installasjonen av Win XP så kan du ikke la windows lese av hvilen som helst eldre windows versjon, da er det bare de nyeste fra og med Win 98.

 

Jeg kan ta feil her, men det står på WinXP Pro upgrade at man bare kan oppgradere fra følgende systemer (windows versjoner) dette stemmer, men skal det installeres from scratch så kan du ha hvilken som helst tideligere windows versjon (orginal eller kopi av orginal CD) til å la Win XP installasjonen sjekke med.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-01 11:37, GrevRev skrev:

Jeg så at disse versjonene bare er oppgraderinger, er det noen som vet om man kan få tak i fullversjoner på studentlisens?



 

Får kun oppgradering av Windows på studentlisen, dvs. uten lisens (litt teit egentlig at den er med i studentlisens-programmet når det ikke følger lisens med :smile: (f.eks. studentversjonen av Office er fullversjon med egen lisens)).

 

...men oppgraderingsversjonen er egentlig en fullversjon, dvs. at du kan ta en rein innstallasjon (den vil da bare spørre etter plate til tidligere windows versjon som du selvsagt har lisens til)

 

PS! bruker du internet når du bestiller selve platen fra Microsoft, så kan du velge hvilken språkversjon du ønsker (du skal også kunne skrive på arket hvis du fakser det inn om hvilket språk du ønsker..kilde: MS kundeservice), dvs. at det har ingenting å si hvilken språkversjon du bestiller fra webshop'er etc.

 

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-09-01 17:24 ]

Lenke til kommentar

MS Norge bruker samme teksten som Telehuset, men krever nok som nevnt over et eldre M$ system eller en CD med eldre utgave om en legger inn på tom disk.

Kjøpte student XP Pro fra Flexi-Data i vinter, ved innlegg på ny disk i sommer var eg nødt til å sette i en Win 98 CD eg har fra 98 underveis. Billigere hos Flexi- .. dersom en er i Bergen 548,- for norsk og 641,- for engelsk.

Studentutgava eg fikk i vinter var komplett med CD, ingen papirer å sende til MS for så å få CD om en oppfyller krava til å motta studentutgave.

Lenke til kommentar

skjønner hvertfall at studenter heller bruker en piratkopi enn å kjøpe en studentlisens som trenger en eldre versjon av windows for å fungere.

 

Hvis man ikke kan kjøpe en fullversjon til en redusert pris fordi man er student er jo hele meningen borte. De som eventuelt har en cd med f.eks. 98 på har jo ikke kjøpt denne heller, men den er antakelig kjøpt av foreldre for eksempel.

 

Dermed:

 

er det da lov å "låne" denne hjemmefra for å kunne bruke sin lovlige kjøpte Windows XP studentversjon?

 

Ikke at jeg vil ha XP, men skjønner godt at MS sliter med piratkopier.

 

bertie

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-01 21:12, bertie skrev:


er det da lov å "låne" denne hjemmefra for å kunne bruke sin lovlige kjøpte Windows XP studentversjon?



 

Å bruke en oppgradering uten å allerede eie en lisens er nøyaktig like ulovlig som å piratkopiere oppgraderingen. Bortkastede penger altså.

 

Microsoft har til tider temmelig idiotiske regler. Leste en historie i et PC-blad om en kar som måtte ha en svært gammel versjon av Windows av en spesiell grunn. Nye lisenser av denne versjonen var ikke til salgs lenger, men Microsoft hadde løsningen. Han måtte kjøpe en nyere versjon av Windows, for deretter å nedgradere til den ønskede versjonen. (Når man kjøper f.eks. Windows XP, har man rett til å nedgradere lisensen til f.eks. Windows 2000.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Har en kunde som ble anbefalt å gjøre det.

 

Av bedriftspolitiske grunner bruker de engelsk Microsoft Office2000. Den er vanskelig å skaffe til veie - men de kunne kjøpe en OfficeXP og nedgradere (bruke gamle media på ny lisens)

 

Toppen av det hele er at skulle de på et senere tidspunkt derimot ønske å bruke OfficeXP over hele linja er det ikke bare å installere denne - neida! da må de oppgradere den nedgraderte OfficeXP versjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...