LostOblivion Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hei, Jeg var litt usikker om jeg skulle poste dette innlegget under strømforsynings-delen av forumet...dere finner ut hvorfor jeg postet det her snart. Jeg har et problem med mitt Sparke NVIDIA GeForce 6600GT PCI-Express grafikkort. Når jeg kjører spill og programmer som krever en god del av kortet, avsluttes eller minimiseres programmet og jeg får opp en melding av den såkalte NVIDIA Graphics Sentinel om at kortet ikke mottar nok strøm. Etter den har poppet opp, og jeg starter opp et spill eller program igjen, kjører alt mye saktere. Problemet er at jeg kjører på en 350W PSU og at de som solgte meg PC-en sier at det nok ikke er for lite watt som er saken...ettersom jeg foreslo å skifte til 400W. Dette vil jo gå på garantien, så kanskje de bare ikke vil innrømme det...? Uansett. En bekjent av meg, med en viss peiling på dette, sier det samme som dem, derav plassering av posten her. Jeg skal ta copy-paste av beskjeden, neste gang den kommer, inn her. Hvis det skulle hjelpe, la jeg ved en dxdiag. DxDiag.txt Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hei og velkommen til forumet. Hva slags pc har du? Har du kjøpt en ferdigpc som ikke er stabil så kan du kreve å få det fikset. 350W er for lite. Du trenger 400-450W. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Aha! Takk for det! Endelig noen som ser ut til å gå mer rett på sak her... Jeg valgte ut delene, Pyton ( www.pyton.no ) satte dem sammen for meg. Men de gav meg hovedaklig komboer som skulle funke, så jeg har en garanti. Mener du da at de burde installere 400W+ hvis det da trengs gratis? Og vil de trenge å re-installere Windows på noen måte? Jeg har bare én partisjon, skjønner du, og jeg har ganske mye fjongt lagret. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Du trenger ikke å reinstallere etter å ha byttet PSU, det skal gå nokså smertefritt. Men du kan like gjerne slå til å skaffe deg en på 550W+++ så det holder litt. Flere hdd'er vil kreve mer strøm, om du en gang finner på å bytte skjermkort trenger det mest sannsynlig mer strøm osv. Mvh, Beej80 Endret 28. november 2005 av Beej80 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Okay. Tilbake... Jeg...hehe...fant ikke fram til hvor Pyton hadde flyttet til. De hadde flyttet, og når jeg kom til den nye adressen, viste det seg at de hadde flyttet igjen. Så jeg dro likegodt ned på Nasjonal og kjøpte en NorthQ 400W PSU til 563.- og installerte den. Jeg trykket på den knappen det står "på" på og kjørte BF2 SF på det værste. Det så ut til å funke, så jeg prøvde AOE3 og etter 3 minutter med intens skuddveksling på god grafikk, poppet den vel så irriterende meldingen opp igjen, og alt ble treigt igjen. Hva skal jeg gjøre? Det første kortet de installerte ( samme gamle: Sparke NVIDIA GeForce 6600 GT PCI-Express ) fø**a opp hele datan min. Skjermen ble sprudlene av rare farger jeg ikke visste fantes og jeg kom ikke engang til log-in menyen i WinXP. Så jeg tok den med til Pyton nok en gang og bad dem se på problemet. De satte inn et nytt kort av samme typen og sa at det var en feil på det gamle kortet. Jeg synes snart dette vil være en god kandidat for TV 2 Hjelper Deg, eller noe... Tror dere det kan være noe feil på Sparkles kort generelt? Noen idéer? Jeg er hvertfall helt tom. Endret 29. november 2005 av LostOblivion Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Uhm... Kjapt spørsmål. På hovedkortet er det nesten HELT SIKKERT en tilkobling for strøm til skjermkortet. Det er det på de fleste nye hk. Sjekk at det faktisk ER koblet til en strømkabel der Kan nemmelig høres ut som du glemte noe her.. Merk også at 400W er fremdeles i grenseland. Jeg ville aldri ha kjøpt noe mindre en 450W+ i dag. Mvh Beej80 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Hmmm. Ok. Kanskje jeg skal skaffe meg mer enn bare 400W. Men jeg har sjekket grundig for ekstern strømkabel til skjermkortet... :S Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Hva heter hovedkortet ditt ? Jeg vil sjekke manualen for den "ekstra" strømkabelen til skjermkortet. Jeg er sikker på den er der, men ikke sikker på om du har plugget den i... Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Vel. Jeg tror du finner navnet bedre selv i DxDiag-en jeg la ved i den første posten. Btw, skjermen min har en tendens til å hoppe fram og tilbake mellom vanlig bilde og et mer gult bilde. Merkelig. Jeg tror det kan være en feil med kortet... Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Greia er at jeg tviler ikke på at det er et uttak for strøm til grafikkortet, men jeg fant ingen socket på selve grafikkortet hvor en evt. kabel skulle puttes inn... Lenke til kommentar
Blank_File Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Visst det er nForce4 hovedkort så er det en standard 4pins rett ovenfor skjermkortet. På hovedkortet altså! Hva slags system har du? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Som Blank-File sier. (Jeg har vel ikke gjort det klart nok). Den "Ekstra" strømpluggen er på HOVEDKORTET, ikke på selve skjermkortet. Det er samme type plugg som brukes i cd/dvd-rom'er. Finn den, plugg i en strømkabel der, og prøv igjen. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Åh. Hehe. Jeg har ikke mye til peiling på sånt. Så jeg skal se etter en 4-pins socket hvor jeg skal feste en ledning fra PSU-en? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg har en PSU på 350W. Før brukte jeg et 6600GT, nå har jeg et 7800GT, begge funker knirkefritt. 350W er nok for skjermkortet ditt hvis du ikke har veldig mye annet hardware som krever mye strøm. Nå skal det sies at kvaliteten på PSU’en er svært viktig. En PSU som har 350W oppgitt trenger ikke å levere det. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ja, du skal se etter en 4-pins socket på hovedkortet. Den er lik det som du ser på en cd-rom. Plugg i en strømkabel der. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Du har nok glemt strømkabelen, 350Watt skal holde fint det! Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg har en PSU på 350W. Før brukte jeg et 6600GT, nå har jeg et 7800GT, begge funker knirkefritt. 350W er nok for skjermkortet ditt hvis du ikke har veldig mye annet hardware som krever mye strøm. Nå skal det sies at kvaliteten på PSU’en er svært viktig. En PSU som har 350W oppgitt trenger ikke å levere det. 5236705[/snapback] Måtte du koble til en kabel til din 6600 GT? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Måtte du koble til en kabel til din 6600 GT? Til 6600GT: nei. Til 7800GT: ja. Fant du en 4-pins socket på hovedkortet og festet en strømkabel der? Lykke til! Lenke til kommentar
Zailenser Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hei Her et bilde som viser det. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Hei. Jeg vil takke for hjelpen--og for det fine bildet. Jeg dro ned til Komplett og spurte dem om det var greit å sette inn en strømkabel i den 4-pins socketen som var ovenfor grafikkortet. De satte inn en kabel, og jeg tok med datan hjem igjen. Samme gamle meldingen poppet opp og problemet var der nok en gang... Jeg har tatt bilde av meldingen, forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå