Gå til innhold

[Løst]Hvor mange stater er det i USA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå finnes det mange amerikanere som tror at USA har både 52 og 48 stater så da er det egentlig ikke så galt at mange europeere tror at USA har 50.

5222153[/snapback]

Hva mener du med det? heh

Mener du virkelig at "det egentlig ikke er så galt at mange europeere tror at USA har 50" eller mener du å skrive 52 der?

Lenke til kommentar
Nå finnes det mange amerikanere som tror at USA har både 52 og 48 stater så da er det egentlig ikke så galt at mange europeere tror at USA har 50.

5222153[/snapback]

Hva mener du med det? heh

Mener du virkelig at "det egentlig ikke er så galt at mange europeere tror at USA har 50" eller mener du å skrive 52 der?

5222184[/snapback]

mente å skrive 52

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

50 stater ja, og noen mener at Puerto Rico en eller annen gang kommer til å bli den 51st. da det må følge amerikanske lover osv. men de kan ikke stemme da det ikke er statsborgere, VELIDG mange menn fra Puerto Rico joiner US Marines da får de statborgerskap etter 3år(?).

veldig mange hispanic folk joiner Marines og det er noe som 30% som har spansk som første sprøk der..

eller har vi jo england, tidels japan og en del folk på dette forumet som sikkert også kunne inkluderes i USA

Lenke til kommentar

Morsomt at så mange her på forumet gir seg ut for å ha noe som helst peiling på USA og amerikansk politikk, men vet ikke hvor mange stater det er i USA engang. Forøvrig så har jeg fått høre denne 52-stats greien av noen i 50-årene, så det er kanskje noe som henger igjen fra en god stund siden.

Lenke til kommentar

Det korrekte antall delstater i USA er 50. Mange tror det er 52, og jeg husker fra barneskolen og ungdomsskolen at nesten alle elevene påstod at det var 52 og læreren sa at det var 50. På ungdomsskolen sa elevene at de hadde lært på barneskolen at det var 52. På ungdomsskolen kranglet klassen min med lærerene i flere måneder! Det var flere omganger der den ene siden kom med bevis, og den andre måtte ha motbevis. Ganske underholdende. (Det var nesten like lenge som de kranglet om hvilken by som er hovedstaden i Sør-Afrika)

Men over til det saklige. Jeg har også lurt på hvorfor mange tror det er 52.

Og siden jeg er(var) frimerkesamler, så husker jeg godt at USA gav ut et ark med frimerker for noen år siden, der det var ett frimerke fra hver stat. "Greetings from the USA" eller hva det nå het. Trykk her for bilde. Og som dere ser, er det 50 frimerker.

Lenke til kommentar

Det er da ikke så utrolig at mange tror USA består av 52 stater? Er ikke faktum det at USA består av 52 unike "enheter"? 50 stater + DC og Puerto Rico? Syns ikke det er så forferdelig at noen blander "stater" med "selvstyrt territorium". Er det noen som kan forklare hva som er den store forskjellen på DC og en stat? Puerto Rico er vel litt spesiell, men er det noe særlig annet enn størrelsen som skiller DC fra andre stater? Denne feiloppfatningen hadde vært værre om USA faktisk kun bestod av 50 territorier, men feilen ser heller ut til å være definisonen på en stat versus et territorium enn en enorm vranglære som noen vil ha det til å være.

Lenke til kommentar

USA består ikke av 52 enheter. De amerikanske jomfruøyene, Samoa og Guam er også amerikanske terriorier. Den største forskjellen mellom en stat og et territorie er Congress. Territoriene har egne regler. De får ikke senatorer og de får en person hver i represantenes hus som ikke kan stemme, men bare delta i debatterog være med å velge komiteer. Mener at de hadde en debatt i Washington DC om man skulle fortsette å være et føderalt distrikt eller om de skulle prøve å bli en stat

Kanskje ikke helt riktig, men jeg tror det er sånn det fungerer grovt sett

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
USA består ikke av 52 enheter. De amerikanske jomfruøyene, Samoa og Guam er også amerikanske terriorier. Den største forskjellen mellom en stat og et territorie er Congress. Territoriene har egne regler. De får ikke senatorer og de får en person hver i represantenes hus som ikke kan stemme, men bare delta i debatterog være med å velge komiteer. Mener at de hadde en debatt i Washington DC om man skulle fortsette å være et føderalt distrikt eller om de skulle prøve å bli en stat

Kanskje ikke helt riktig, men jeg tror det er sånn det fungerer grovt sett

Disse er å anse som protektorater i forhold til USA....

Lenke til kommentar

Om USA ikke vil at de skal kalles protektorater så ser ikke jeg noe behov for å kalle dem protektorater. USA bruker vel alltid ordene "insular area" og territorier om dem. Men de er vel protektorater i praksis selv om USAs politikk egentlig har vært å aldri ha protektorater og kolonier

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Morsomt at så mange her på forumet gir seg ut for å ha noe som helst peiling på USA og amerikansk politikk, men vet ikke hvor mange stater det er i USA engang. Forøvrig så har jeg fått høre denne 52-stats greien av noen i 50-årene, så det er kanskje noe som henger igjen fra en god stund siden.

5233306[/snapback]

Nå kan man ganske utmerket klare å diskutere politikk selvom man ikke vet alt om geografien til et land. "Hei, du kan ikke melde deg inn i det partiet her fordi du vet ikke på hvilke breddegrad Norges dypeste punkt ligger"

Jeg har faktisk etter hva jeg kan huske blitt lært av min engelsklærer i GK på videregående at det var 52 stater, helt frem til det har jeg trodd at det var 50. Skolen var altså i mitt tilfelle kilden til feilinformasjon.

Og vær så snill å kutt den arrogante holdningen om at alle de som trodde at det var 52 stater er dumme. Det sto jo faktisk flere steder på internett at det var 52, så det er ikke rart at folk blir forvirret.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Det har noe med et øye for detaljer. Noen har det, andre har det ikke. De som ikke har det, er svært dårlige til å diskutere ting siden de smører alt over det samme. Nyansene blir liksom bare helt urelevant for de, når de mange ganger har mye å si.

Hvor mange stater USA har er da vel ingenting med geografi å gjøre?? Vi snakket ikke om hvor statene befinner seg, vi snakker om hvor mange det faktisk er. Og at mange folk ikke har fått med seg at det er faktisk 50 stater og ikke noe annet, sier i seg selv at det er kanskje en del folk her som burde lese litt mer om ting før de uttaler seg.

Trenger ikke være dum fordi man trodde det var 52 stater, det bare viser at man har relativ liten lyst til å ha kontroll på enkle detaljer om USA, et tegn på slapp og meningsbasert diskusjon fremfor gjennomført faktabasert diskusjon.

Med andre ord, det er bare et lite eksempel på hvor dårlig informasjonen om USA er der ute, som har kraftig innvirkning på offentlig debatt om USA.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...