Gå til innhold

Hjelp til kjøp av jobb/spill-pc ->ca 30k

Anbefalte innlegg

Heisan, har sittet LENGE og vridd på de små grå, lest tester av diverse komponenter osv, men er fortsatt veldig usikker på hva jeg skal velge her. Jeg vet det er en god del her med usannsynlig god oversikt på disse tingene, så all hjelp mottas med stor takk:) Skal derfor prøve å være så konkret og ryddig som mulig i forhold hva pc'en skal brukes til, hvilke komponenter jeg har tenkt og hvorfor,hehe.

1. Pc'en skal brukes til jobb, her er det ikke snakk om CAD og andre super-heavy programmer, men mer at jeg ofte har Dreamweaver, PS, Imageready, FlashMX + en del andre forskjellige program oppe og går samtidig. Ønsker en løsning som er så bra at jeg kan gjøre dette samt spille musikk osv uten at maskinen henger i det hele tatt.

2. Pc'en skal brukes til spill, ønsker å ha et skjermkort som svelger alt du måtte kaste på det i minst ett år framover.

Mine hovedspørsmål er derfor :

- skal jeg velge dual-core? Hvilke fordeler vil jeg få med DC fremfor en "vanlig" cpu med tanke på jobb og spill? Er det noe vits å velge DC med tanke på jeg skal bruke den til i jobb-sammenheng?

- har kjørt meg litt fast på dette med minne. Er 1x2048 greit, eller er det på noen måte vits å ha 2x2048 med tanke på jobb/spill? (hvis noen kan forklare forskjellen på 3200/4200 osv hadde jeg blitt happy, hehe :blush: )

- og her kommer det klassiske : Intel eller AMD? Det sies at Intel yter bedre på multi-tasking og Amd bedre på spill, hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, men hvis noen kan oppklare/eller har noen meniinger om dettte hadde det vært supert å høre:) Antar at forskjellen mest sannsynlig er minimal da:p Jeg ønsker også å ha et midi-tower, så ting som varmeutvikling osv vil ha litt å si. Har sett på AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz og Intel Pentium D 840 3.2GHz som 2 alternativ her, men andre non-dual-core alternativer mottas selvfølgelig også med takk.

- har sett på en raptor 74g, og en seagate barracude 500g, ser at wester digital er endel rimeligere enn seagate, er det stor kvalitets forskjell på disse merkene? Og burde jeg velge det ene fremfor det andre?

Jobben dekker alt untatt skjermkort, og jeg sikler ekstremt på XFX GeForce 7800GTX 512MB GDDR3 XXX, PCI-Express, Dual-DVI/HDTV/ViVo, Retail, så det er vel nesten bankers at det blir dette kortet.

Skjermkort kan kjøpes fra hvor som helst, men resten av utstyret må handles på samme sted, som i dette tilfellet må bli komplett.no

Tidligere skulle jobben på død og liv bruke Dell, men jeg synes jeg på papiret iallefall, får mye mer igjen for pengene på komplett.

Trenger også en skjerm som er bra til både spill og jobb, har sett på denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309691&cks=PRL .

Hvis noen vennlige sjeler ville tatt seg tid til å hjelpe meg å sette opp en handlekurv på komplett.no hadde det vært helt supert:)

Håper ikke posten ble så lang og kjedelig at ingen gidder å lese den da,hehe

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD er nok veien å gå. Med deres nye X2 prosessorer har gapet fra Intel økt betydelig, da disse tilbyr bedre ytelse i tunge applikasjoner og multitasking, uten å måtte kompromisse med spillytelsen.

PC3200 og PC4200 er teoretisk overføringshastiget på minnet. Altså, kjører minnet 400MHz effektiv frekvens, ganger du det med 8 (for 8bit) og du får 3200MB/s. Finnes vel få 2048MB minnebrikker, så hold deg til 2x1024.

Skal du ha skjem til spilling burde du ta en med lav latency, "ms". Men da får du ikke akkurat fargedybden som en mer kvalitetspreget skjerm tilbyr.

Lenke til kommentar

Takk for svar:) Da blir det nok et oppsett med AMD denne gangen. Og det var bra å få oppklart det med minne hehe. Jepp, når det gjelder skjerm blir det jo et valg mellom fargekvalitet og lav latency er jeg redd, men denne skjermen vil for det meste stå hjemme så derfor hadde det vært kjekt å ha en med forholdsvis lite etterslep på spill, samt ok fargedybde:)

Lenke til kommentar

Blir litt meningsløst å velge akkurat det grafikkortet, når du får Point of View sitt kort 800kr billigere. Det er ett identisk kort med akkurat like god ytelse. Det er bare å innstallere Coolbits og klokke det opp.

Hovedkortet ser eg heller ikkje mye poeng i, spar 700kr på å velge DFI nF4 Ultra-D. Det er akkurat like godt, det eneste som mangler er den ekstra sata-kontrolleren. Med mindre du skal ha flere enn 4 sata-disker da.

Og eg synest det blir feil å kjøpe en X2 4800+. Du kan kjøpe en Opteron 165 for under halve prisen og klokke den langt over 2400mhz. Mye mere for pengene :thumbup:

Edit: Alternativ handlevogn, 26k

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

TheMezzy : Så bra ut det der, takk for hjelpen:) Fikk akkurat vite at jeg får rasket til meg en brukbar flatskjerm på lån så lenge jeg vil, så jeg kommer til å kutte ut skjermen fra oppsettet.

Dragavon : Ser poenget ditt ang skjermkort og hovedkortet, hehe. De 700 kr på hovedkort kan jo brukes til et ok headset istedet:)

Når det gjelder CPU/GPU overklokking må jeg bare innrømme at jeg er grønnere enn grønn, og helst unngår å fikle for mye med sånt ;) Så derfor blir det nok x2 4800(spesielt med tanke på at jobben betaler og ikke jeg, hehe. Kun skjermkortet går av egen lomme)

Håper på å sende en bestilling til komplett i løpet av uken, og det er mulig noe av valgene av leverandør/type blir litt påvirket av komplett's lagerstatus siden jeg er rimelig hissig på å ha sakene i hus før jul, hehe

Takker så mye for tilbakemeldinger begge to :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...