ruten Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hei! Skal nå kaste ut min Sony 28" crt, og skal nå kjøpe noe som kan henges på veggen. Har hørt alle ryktene i alle år om innbrenning og slikt, og er mildt sagt forvirret... Mitt TV-mønster er maks 3-4 timers TV i snitt per dag, en DVD-spiller uten fiks-faks, og er IKKE audiofil. Men jeg liker stil, og ønsker at ting skal se bra ut. Så jeg vet sånn ca hvordan min nye TV skal se ut, men ikke om jeg bør velge LCD eller Plasma teknologi... Håper på ny TV til jul, og ønsker kjappe tilbakemeldinger Innbiller meg at LCD er "best" men vet ikke hvorfor... Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Problemet rundt innbrenning er overdrevet Over 40", velg plasma. Under 40", velg LCD. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Har bokmerket denne tråden! Er ute etter det samme som trådstarter, men ønsker vel et mere utfyllende svar.. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Fordeler ved LCD: 1. LCD bruker mindre strøm enn plasma 2. LCD har bedre fargekvalitet ( Kommer godt i bruk ved HD ) 3. Innbrenning ( Skjermsparere etc. på nye plasma-tv'er har redusert risikoen for dette sterkt ) Ulemper: 1. Synsvinkelen for LCD er mye dårligere enn plasma 2. LCD viser ikke mørke bilder i så god kvalitet som plasma ( Pga. bakgrunnslyset ) Det samme går for bilder med mye lys 3. Før hadde LCD store problemer med etterslep i forhold til plasma, dette er så og si ikke-eksisterende nå til dags hvis du velger riktig Grunnen til at jeg skrev det i forrige post, er pga. prisen. Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg lurer på en ting. Hvordan kan plasmaskjermer med oppløsning på 1024x768 (feks pioneer 436xde) være HD-ready? Er ikke 720p = 1280x720? Får ikke det til å stemme.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Til ditt bruk ville jeg valgt en god lavoppløst plasma, f.eks Panasonic PA50. Milorg: Det eneste kravet som stilles til oppløsning for å få "HD Ready"-merket er minimum 720 linjer. Men som du er inne på, 1024*768 er ikke nok til å vise 720p. Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Til ditt bruk ville jeg valgt en god lavoppløst plasma, f.eks Panasonic PA50. Milorg: Det eneste kravet som stilles til oppløsning for å få "HD Ready"-merket er minimum 720 linjer. Men som du er inne på, 1024*768 er ikke nok til å vise 720p. 5231968[/snapback] Ok. Jeg trodde det var et krav til HD-ready å klare 720p. Så plasma-tv er altså IKKE tingen for meg som vil ha en HD-ready TV til Xbox360. Eller er det bare jeg som er tett i nøtta her..? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Går det ikke bare på at bildet da må etterprosesseres mer ? Har selv 1024x1024 som tilsynelatende har 0 problemer. Endret 30. november 2005 av Vizla Lenke til kommentar
Polardegos Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg lurer på en ting. Hvordan kan plasmaskjermer med oppløsning på 1024x768 (feks pioneer 436xde) være HD-ready? Er ikke 720p = 1280x720? Får ikke det til å stemme.. 5231955[/snapback] Det er fordi HD ready-merkingen er et kompromiss mellom tv-produsentene og kringkasterne. Det viktigste med denne merkinen er tross alt at apparatene kan vise HD-signalene når de kommer. Folk unngår å kjøpe en 42'' med 480x840 fordi de ikke skjønte bedre. Lenke til kommentar
Magne5000 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ulemper: 1. Synsvinkelen for LCD er mye dårligere enn plasma Har trålt butikkene de siste dagene. På dagens skjermer er synsvinkelen mer enn tilstrekkelig. Bruk tid på å se på skjermene til du finner den du liker best. Ikke bestill utifra teoretike spesifikasjoner. Lykke til! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Fordeler ved LCD: 1. LCD bruker mindre strøm enn plasma 2. LCD har bedre fargekvalitet ( Kommer godt i bruk ved HD ) 3. Innbrenning ( Skjermsparere etc. på nye plasma-tv'er har redusert risikoen for dette sterkt ) Ulemper: 1. Synsvinkelen for LCD er mye dårligere enn plasma 2. LCD viser ikke mørke bilder i så god kvalitet som plasma ( Pga. bakgrunnslyset ) Det samme går for bilder med mye lys 3. Før hadde LCD store problemer med etterslep i forhold til plasma, dette er så og si ikke-eksisterende nå til dags hvis du velger riktig Grunnen til at jeg skrev det i forrige post, er pga. prisen. 5231921[/snapback] Kommentarer Fordeler 1. Kanskje det... lcd'ens strømforbruk varierer etter strømforbuk, alt ifra 100 til 300 kwt, mens plasma har hele tiden rundt 230 kwt f.eks... 2. Spørs hva tv'en skal brukes til det da... ser man film er plasma overlegen!! 3. Innbrenning er ikke-eksisterende lenger, les tester av alle plasma-tv'er (eskl. no name...) Ulemper 1. Det er både og nå, Sony sine har f.eks. 178 graders synsvinkel... 2. Det stemmer... 3. Stemmer, bare hold det unna de billige 42"erne så går det meste bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå