HoaXed Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Heisann. Vi skal ha ett prosjekt på skolen nå, om virus. Og lurte på om det finnes enkle oppskrifter på forskjellige virus? Altså harmløse og ikke omfattende virus. Forslag? NB. Snakker om medisinsk ikke data Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Og lurte på om det finnes enkle oppskrifter på forskjellige virus? 5218944[/snapback] Nei, det gjør det ikke. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Et virus er ganske enkelt forklart en DNA-streng med et protein-skall rundt. Altså ikke noe man enkelt lager seg. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Greia med virus er at de ikke har sitt eget "produksjonapparat" - bare DNA (eller RNA, for å være mer presis). Derfor må de snylte på celler for å få kopiert seg selv. Dette gjør de ved å sprøyte sitt RNA inn i en tilfeldig celle, sammen med sitt eneste protein, som så konverterer RNA'et over til DNA. Dette spleises inn i cellens DNA. Dette innsatte DNA'et inneholder kode for å prousere nye virus, som så cellen "kjører", helt til den blir så full av virus at den sprekker. Med mindre viruset var uheldig, og satt inn DNA'et sitt i en uvirksom del av cellens DNA. Faktisk er en sterkt overveiende del av vårt DNA gamle virus... Men akkurat denne innsettings-mekanismen utnytter man. Man tar ganske enkelt viruset, fjerner "kopierings-genene", og setter isteden inn friske gener som hører til i cellen. Som så viruset setter inn. Har du naturfag? Prøv å få tak i en 3Bi-bok, der står det rimelig bra forklart. (i alle fall gjorde det det i min) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Greia med virus er at de ikke har sitt eget "produksjonapparat" - bare DNA (eller RNA, for å være mer presis). Derfor må de snylte på celler for å få kopiert seg selv. Dette gjør de ved å sprøyte sitt RNA inn i en tilfeldig celle, sammen med sitt eneste protein, som så konverterer RNA'et over til DNA. Dette spleises inn i cellens DNA. 5220634[/snapback] Virus kan innholde enten DNA eller RNA, alt ettersom hvilken type det er. Hvis viruset inneholder RNA kalles det et retrovirus (HIV er et retrovirus). Hvor får trådstarter forresten idéen om en enkel virusoppskrift fra? Lenke til kommentar
skinner Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hvor får trådstarter forresten idéen om en enkel virusoppskrift fra? 5220849[/snapback] Kanskje på grunnlag av forsvarsindustrien og andre som har kultivert bakteriekolonier som Antrax, Kopper osv ? Det er kanskje enklere å lage bakteriekolonier hjemme på kjøkkenet enn virus? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Hvor får trådstarter forresten idéen om en enkel virusoppskrift fra? 5220849[/snapback] Kanskje på grunnlag av forsvarsindustrien og andre som har kultivert bakteriekolonier som Antrax, Kopper osv ? Det er kanskje enklere å lage bakteriekolonier hjemme på kjøkkenet enn virus? 5221417[/snapback] Får se om jeg kanskje kan bytte til Bakterie emne på skolen.. Hadde vært kjekt å hatt noe å fremvise.. Men til noe annet. Blod som er infisert av forskjølelse; kan man se forskjell på dette og en som har rent blod? Endret 29. november 2005 av HoaXed Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ikke for å være frekk, jeg prøver bare å hjelpe, men jeg tror du har lettest av å vise frem bilder av bakterier (evnt. virus). Å dyrke det frem, eller se på det i blod, kan være en vanskelig oppgave. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Ikke for å være frekk, jeg prøver bare å hjelpe, men jeg tror du har lettest av å vise frem bilder av bakterier (evnt. virus). Å dyrke det frem, eller se på det i blod, kan være en vanskelig oppgave. 5223646[/snapback] Var ikke deg jeg siktet til. Beklager For nok kanskje bare gi opp idèen med å dyrke ett virus, skal sjekke på skolen om jeg kan bytte emne. Vi er kun i startfasen uansett. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
skinner Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Men til noe annet. Blod som er infisert av forskjølelse; kan man se forskjell på dette og en som har rent blod? 5222722[/snapback] Du ser ikke forskjell på det med det blotte øye - du må ta en CRP prøve som viser hvor stor infeksjonsgraden er. CRP er et protein som finnes i blodet, normalverdien er under 10. Mengden av CRP stiger i den første akutte fasen av en del sykommer - hvor høye verdier er tegn på akutte infeksjoner og betennelser. Bakterieinfeksjoner er CRP rundt 50, og virus infeksjoner mellom 20 og 50. Min datter hadde CRP verdi på 180 som følge av kronisk mellomøre betennelse - sånn for å gi ett ekstremt eksempel. Dette gjøres hos legen med en liten blodprøve fra fingeren. Endret 29. november 2005 av skinner Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Faktisk er en sterkt overveiende del av vårt DNA gamle virus... kan du vise til informasjon om dette? hva vil "sterkt overveiende" si? 70%? 90%? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 så vidt jeg husker nærmere det siste, men det kan være jeg også husker feil. I alle fall utgjør virus en stor del av våre inaktive gener - som er de aller aller fleste. Sjekk selv. En interessant ting er at dersom en slik sekvens blir lest av ved en feil, kan plutselig eldgamle virus gjennopstå fra de døde. Faktisk er det en teori som sier at algene (!) er store "virus-lagre", og at de holder liv i gamle virus. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Og lurte på om det finnes enkle oppskrifter på forskjellige virus? Altså harmløse og ikke omfattende virus. Forslag? 5218944[/snapback] Sørg for å oppholde deg i nærheten av folk som snufser og nyser, og for all del ikke vask hender. Så skal du nok se at du får dyrket frem et virus eller to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå