Gå til innhold

Trenger hjelp med info om led og motstand!

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage en spesiell lampe for tilkobling til vanlig strøm uttak.

Det skal være en henge lampe med led's. Hvert led, skal være satt inn i siden på et lite plexiglass! men da trenger jeg motstand osv.

Er det noen som har forslag på hvor mange led's? (5-10) i såfall, hvvor mange led's, hvor mye motstand og hvor å få kjøpt det?

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste må vel være å skaffe en like retter, også kalt adapter som gir den spenningen og amperen LEDen din krever, eller så kan du også koble det til veksel spenning, med en Hrz på 50 vil LED'en kun gi strøm den ene veien som da vil si at den vil blinke 25 ganger i sekundet og dersom menneske øyet klarer å se det så vil den bare stå å blinke, nå er ikke jeg helt sikker på hvilken spenning LED'n trenger men her har du litt nyttig Info:

-LED'n må stå i Serie med en resistor

-Strøm = Spenning / (Resistans + Resistans verdien i LED'en) (Resistansen i LED er veldig liten, trur ikke den er så merkbar)

-Spenning over resistor = Strøm * Resistans

-Spenning over LED'n = Total Spenning - Spenning over resistor

Vikitg at spenningen over LED'en IKKE blir for stor, da sprenger den av erfaring, jeg veit ikke 100% hvor mye den skal ha, veit bare at en vanlig diode (uten lys) bruker ca 0,6 - 1,2 V

Håper det var nok info, om du trenger mer, gjerne PM eller send meg en mail(går GK elektro på videregående :p)

Lenke til kommentar

Lagde meg på GK Elektro et juletre av LED's.

Koblet dem på en 12 Volts utgang av en vifteløs AT strømforsyning.

Hadde 5-6 LED's i seriekretser.

Og et par av de seriekretsene koblet i parallell.

Funket helt fint til noen av diodene døde etter lang tidsbruk.

Lenke til kommentar
Lagde meg på GK Elektro et juletre av LED's.

Koblet dem på en 12 Volts utgang av en vifteløs AT strømforsyning.

Hadde 5-6 LED's i seriekretser.

Og et par av de seriekretsene koblet i parallell.

Funket helt fint til noen av diodene døde etter lang tidsbruk.

5221543[/snapback]

Da er det digg med ren paralell kobling :p heller koble i en motsand i serie før paralell delen dersom du trenger lavere spenning og ikke har adapter til det

Lenke til kommentar

Kjøper nok en slik: http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=92958 og kjører 8 slike dioder: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...505VBL&mcat=c64 på den, kjører 4,5v, ikke helt optimalt, men sterkt nok... og da mangler jeg kun ledninger, loddebolt, og plexiglass... Da skal jeg bygge den kule design lamp mi :D

Har jeg gjort noe feil her? Det burde vel fungere fett?

Lenke til kommentar

lol, sjekket prisen på 8 lled's, vel:

SBLED505VBL Sunbeam LED, UltraBright, 5mm, 5V, Blå 8stk 14,40pr.stykk 115,20 totalt for 8

Pakking og emballasje: 20,00

Porto og oppkrav: 91,00

Merverdiavgift: 56,55

totalt: 282,75

-dvs: 282,75-115,20=167,55 i porto og andre takster, syke greier...

edit: henter nok det der ja :p

Endret av night_mare
Lenke til kommentar

Hmm... Ser vist at de selger billig plexiglass på chlasolson også! I tillegg så åpner det chlasolson i fredrikstad (torvbyen) første desember :D

Men ang. dioder, i og med at jeg kan hente diodene hos microplex, og de koster 18kr, ikke så mye mer... så kan vi ta en titt på lysstyrken: microplex: 8000mcd

Clas Ohlson: De dyreste blå koster 29kr, og har lysstyrke på 3500mcd

MEN. Jeg tror jeg kjøper noen billige testdioder hos clas Ohlson, og heller kjøper disse senere, om det blir så bra som forventet...

Takk for alle tips! Kom gjerne med flere!

Ps. Det skal til slutt bli en slags hjemmemekka design lampe... Jeg skal benytte brytningen i plexiglasset til å få fine blå kanter... Flere slike sammen, hengene fra taket kan bli ganske kult. (fikk iden fra extrem opppussing i Norge faktisk!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...