Gå til innhold

Magic The Gathering

TheOats

Anbefalte innlegg

Magic var sjukt gøy, spilte det for en 6-7 år siden. Var med på å være de første i "området" som kjøpe, vi holdt på i ei stund, men det ble dyrt. Pluss det er så få som spiller det, men før holdt vel smuget i tromsø åpent for turnering osv. Vet ikke om det er enda.

Slivers, Angel deck, svært gøy å samle gode decks som man eier med. Svær perm med kort og små-permer med gode kort jeg aldri orket å slite vekk på spill <3 Kortene verdt mange tusen kroner da. Dunno om alle legendarykortene er sunket eller steget, orker ikke skjekke :p

Vil ikke si det er veldig vanskelig å lære seg det, er heller ikke så vanskelig å mestre det, gjelder bare å få samlet opp de rette kortene. Hadde vært kult å fått solgt kortene.

6991672[/snapback]

Hadde vert gøy å kjøpe dem, men har ikke så mye spenn nå :p

Det er ganske enkelt å lære vist man lærer av noen som kan det mens man spiller.

Men det er ganske mange regler å ting å sette seg inn i, jeg lærer stadig noe nytt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er en gutt som bor i Rennebu. Jeg er fra Nederland, og jeg kom til Norge for 4 mnd. siden. Jeg søker Magic-spillere i nabolaget, fordi jeg spillte Magic i Nederland flere ganger. Jeg har et egen møtested. og jeg vil organisere Magic-turneringen her, så jeg vil gjerne vete hvem er interessert.

Grtz Michel

Lenke til kommentar
Har aldri spilt turnering (slutta før jeg ble for hekta, var ikke mange å spille mot heller i 1996), men hvor lang tid har man til å bytte ut kort i decken før start mot en motstander? Sier dere til hverandre hva slags deck dere har eller?

6976477[/snapback]

Lenge siden du spurte nå, men turneringsregler:

Man kan ikke bytte kort i decken før start, men man har et visst antall sideboard kort som man kan bytte kort i decken for etter første kamp mot hver motstander. Er totalt tre kamper pr. motstander. I mindre turneringer finner man fort ut hva slag deck de andre spillerne har, men hender man ikke har peiling på hva man skal spille mot.

Hei!

Jeg er en gutt som bor i Rennebu. Jeg er fra Nederland, og jeg kom til Norge for 4 mnd. siden. Jeg søker Magic-spillere i nabolaget, fordi jeg spillte Magic i Nederland flere ganger. Jeg har et egen møtested. og jeg vil organisere Magic-turneringen her, så jeg vil gjerne vete hvem er interessert.

Grtz Michel

7086761[/snapback]

Rennebu er et stykke unna det meste, og det er ikke lenger liv i de gamle IRC-kanalene for magicspillere. Jeg vil anbefale deg å henge opp litt lapper i lokale butikker og kjøpesentre, se om du kan finne noen å spille med. Blir ikke nødvendigvis noe særlig turnering ut av det, men litt spilling kan det hende det blir.

Om du er veldig interessert i å spille er det turneringer i Trondheim innimellom.

Husker ikke om jeg har spurt om dette før men det går an å spille Rally the Righteous på et utappet dyr? Det står jo "Radiance - Untap target creature and each other creature that shares a color with it. Those creatures get +2/+0 until end of turn." ikke target tap'd creature.

Ja, du kan spille den på et untappa dyr, som du påpekte er det ingenting som spesifiserer at targetet må være tappa, bare at det untappes.

Lenke til kommentar
Har aldri spilt turnering (slutta før jeg ble for hekta, var ikke mange å spille mot heller i 1996), men hvor lang tid har man til å bytte ut kort i decken før start mot en motstander? Sier dere til hverandre hva slags deck dere har eller?

6976477[/snapback]

Lenge siden du spurte nå, men turneringsregler:

Man kan ikke bytte kort i decken før start, men man har et visst antall sideboard kort som man kan bytte kort i decken for etter første kamp mot hver motstander. Er totalt tre kamper pr. motstander. I mindre turneringer finner man fort ut hva slag deck de andre spillerne har, men hender man ikke har peiling på hva man skal spille mot.

Hei!

Grtz Michel

7086761[/snapback]

Rennebu er et stykke unna det meste, og det er ikke lenger liv i de gamle IRC-kanalene for magicspillere. Jeg vil anbefale deg å henge opp litt lapper i lokale butikker og kjøpesentre, se om du kan finne noen å spille med. Blir ikke nødvendigvis noe særlig turnering ut av det, men litt spilling kan det hende det blir.

Om du er veldig interessert i å spille er det turneringer i Trondheim innimellom.

Husker ikke om jeg har spurt om dette før men det går an å spille Rally the Righteous på et utappet dyr? Det står jo "Radiance - Untap target creature and each other creature that shares a color with it. Those creatures get +2/+0 until end of turn." ikke target tap'd creature.

Ja, du kan spille den på et untappa dyr, som du påpekte er det ingenting som spesifiserer at targetet må være tappa, bare at det untappes.

7090183[/snapback]

Argh! "viste det"!

Kunne liksom brukt en mindre runde på å banke motstanderen på den måten :p

Var 3 spillere og det var ikke han jeg angrep som protesterte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heyhey, bumper denne jeg. Begynte å spille igjen i kveld med noen venner. Jeg hadde ikke spilt på kjempelenge og har egentlig ingen bra decks. Bare ferdige decks fra butikken.

Men det interessannte som kom opp var at vi spilte med en regel som gjorde at på slutten av hver turn måtte vi discarde alle untapped lands og ta så mye skade. Denne regelen hadde jeg aldri spilt med før.. var litt rart, er dette en del av de vanlige reglene?

Lenke til kommentar
Heyhey, bumper denne jeg. Begynte å spille igjen i kveld med noen venner. Jeg hadde ikke spilt på kjempelenge og har egentlig ingen bra decks. Bare ferdige decks fra butikken.

Men det interessannte som kom opp var at vi spilte med en regel som gjorde at på slutten av hver turn måtte vi discarde alle untapped lands og ta så mye skade. Denne regelen hadde jeg aldri spilt med før.. var litt rart, er dette en del av de vanlige reglene?

7225803[/snapback]

Vel da jeg spilte for mange år siden tok vi skade av alle lands(mana?) som var tappet hvis du skulle glemme å untappe dem i din runde, men discardet dem ikke..

Lenke til kommentar

7225803[/snapback]

Nei det er ikke vanlig.

Har ikke hørt om det før en gang.

7225803[/snapback]

Vel da jeg spilte for mange år siden tok vi skade av alle lands(mana?) som var tappet hvis du skulle glemme å untappe dem i din runde, men discardet dem ikke..

7226164[/snapback]

Man kan ikke velge å ikke untappe noe, alt blir untapped.

Man må nemlig "aktivt" tappe en permanent (som land) for å få effekten den gir (vist det er tap i kosten da).

Phasene:

Untap - Untappe alt som kan untappes, kan ikke spille noen spells eller bruke abilleties

Upkeep - Spille instants og aktivated abilleties, og ting som skal skje i upkeep skjer nå.

Draw Step - Ta ett kort, kan ikke spille noen spells eller bruke abilleties.

Main Phase - Spille hva som helst vist ikke det er spessielle regler for det du skal spille.

Combat Phase - Først velge hvem som skal angripe så kan du spille instants og aktivated abilleties - Så kan han andre velge hvem som skal blokke, så kan man spille instants og aktivated abilleties - så blir skaden gjort.

Main Phase - Igjen spille alt.

End of turn step - Her fjernes all skade som er gjort på dyr (som ikke døde)

og "until end of turn" spells og effekter slutter å virke. Kan ikke spille instants og aktivated abilleties nå.

Vis jeg ikke tar helt jævlig feil.

Håper det var forståelig :)

Edit: Sikkert masse skrive leif.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Ok så det finnes ingen regel om at du må discarde alle untapped lands og miste så mye liv etterpå?

EDIT: Qoute fra rulebook: "Like money in your wallet, each mana in your mana pool will "burn a hole in your pocket." At the end of each phase you loose 1 life for each unused mana in your mana pool, and the mana dissapears. This is called mana burn."

Så den regelen finnes nok den ja..

Men en annen ting, hva betyr first strike?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Ok så det finnes ingen regel om at du må discarde alle untapped lands og miste så mye liv etterpå?

EDIT: Qoute fra rulebook: "Like money in your wallet, each mana in your mana pool will "burn a hole in your pocket." At the end of each phase you loose 1 life for each unused mana in your mana pool, and the mana dissapears. This is called mana burn."

Så den regelen finnes nok den ja..

Men en annen ting, hva betyr first strike?

7229256[/snapback]

Man mister ikke land eller liv om man ikke bruker de.

Man mister liv for hvert ubrukt mana, men mana får man først når man tapper et land.

En ting, hva gjør double strike? Vennene mine har mange teorier. At den slår to ganger, eller at den er før first-strike igjen, eller en kombinasjon.

Noen?

Lenke til kommentar
I det første eksempelet vil begge dø ja, i det andre så har begge first strike og da blir 2/2 å dø..

Hvis jeg ikke tar grovt feil nå..

7229838[/snapback]

Kan være jeg mistolket setningen din men i det andre eksempelet dreper 4/4 first stike 2/2 doublestrike.

Edit:

Begge har liksom first srike så da er det likt som om de ikke hadde hatt det, siden de slår sammtidig.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Edit:

Begge har liksom first srike så da er det likt som om de ikke hadde hatt det, siden de slår sammtidig.

7229975[/snapback]

Men dersom begge hadde overlevd first-strike, altså om det var en 2/3 mot 1/3, og 1/3 hadde double strike. Da ville vel den vanlige, kun med FS dødd?

7230053[/snapback]

Har 2/3'en dobblestrike?

Da hadde den vunnet ja.

Vist ikke, vist det bare er 1/3 som har double strike og 2/3 er "vanlig" så vill det ikke skje noe.

1/3 vil slå først men å gjøre 1 skade, på 2/3, så slår de begge en gang og begge har bare delt ut 2 skader hver å begge har 3 defense.

Lenke til kommentar

Har kansje spurt om dette før, men når noen stjeler dyret ditt og det dyret har en equipment på seg hva skjer med equipmenten da?

Jeg mener den blir unequiped, men han som gjorde det mente at den ble sittende på dyret og at jeg fortsat hadde kontrollen og kunne equippe det på mine dyr når det var min mainphase igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...