trondbue Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Har en 1996 Volvo 460 Turbo med original anlegget i. Det vil si en Volvo CR-905 Radio med kassett spiller og en Volvo cd skifter med plass til 6 cder. Denne er i manualen oppgitt til hele 4x15watt.. Av høyttalerer er det en 13cm (5,25"?) høyttaler i hver av fordørene, og to 16,5cm (6,5"?) i hattehylla. Vet ikke helt hva det er som trenger en oppgradering mest her. Har ikke lyst til å bruke noe særlig penger på det egentlig, men lurte på om det ville ha hjulpet endel med en forsterker til høyttalerene? Er ikke særlig bra lyd når man skrur opp litt, og har fått høre av en kamerat som har mye mer peiling på lyd en meg, at det er de i hattehylla som begynner å vrenge eller noe sånt når man skrur opp litt. Er egenlig veldig fornøyd med selve spilleren, og har lite lyst til å bytte den ut da jeg sikkert ikke kan bruke cd-skifteren med en annen spiller og i tillegg passer denne bra inn med resten av interiøret i motsetning til hva de fleste nyere spillere vil gjøre. Har lest litt på internett om slike originale volvospillere, og skal vistnok være 4 lavnivåutganger. Kan se mer om det på denne siden. Har akkurat slik kontakt som den på bildet der, eller har to som ser slik ut, den ene er til cd skifteren og den andre står det AMP på, som jo da er forskerker. Ville det gå ann å lage til slik at jeg kan koble til en 4 kanals forsterker til denne, og koble denne til høyttalerene? Ville jeg da merke stor forskjell i lyden, eller er må elementene også byttes? Noen som har peiling? Har ikke tenkt å få noe super lyd, men bare litt bedre enn det er nå. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hvis jeg var deg ville jeg kutta ut alle orginalhøyttalerne. Kjøpt et godt frontsett med små diskanter til å ha i f.eks A-stolpen og 6,5" høyttalere til døra. Og funnet en rimelig, men bra forsterker til å drive disse. Vil vel ende på 3000,- pluss minus. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 liker egentlig best at lyden kommer bakfra jeg, og ikke forfra liksom.. men ville ha bytta ut alt når jeg først skulla ha gjort det, så satt noe med litt trøkk i baki.. men du kan jo snakke med bilradiospesialisten da, de kan sikkert fikse no lyd til deg Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Har ikke lyst til å sette inn noen høyttalere som ikke passer inn der de originale står. Vil ikke begynne å kutte hull til større høyttalere, så må jo isåfall bli å bytte ut de 5,25" foran og/eller de 6,5" i hattehylla. Men bør vel i hvertfall få inn en forsterker, eller? 4x15W er jo ikke allverdens.. Men noen som har råd til plassering av forsterker? For meg hadde det vært best hvis jeg kunne få plassert den i dashbordet eller en plass jeg ikke merker den, men vet ikke om det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 liker egentlig best at lyden kommer bakfra jeg, og ikke forfra liksom.. Sånn rent bortsett fra at ørene våre i tusenvis av år har sett ut slik som de gjør fordi vi skal høre ting foran oss, så er jo det en god tanke.. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Har ikke lyst til å sette inn noen høyttalere som ikke passer inn der de originale står. Vil ikke begynne å kutte hull til større høyttalere, så må jo isåfall bli å bytte ut de 5,25" foran og/eller de 6,5" i hattehylla. Men bør vel i hvertfall få inn en forsterker, eller? 4x15W er jo ikke allverdens.. Men noen som har råd til plassering av forsterker? For meg hadde det vært best hvis jeg kunne få plassert den i dashbordet eller en plass jeg ikke merker den, men vet ikke om det lar seg gjøre. 5218799[/snapback] Jeg har forsterkeren min under gulvet i bagasjerommet sammen med reservehjulet. Vet ikke hvordan det er i din bil, men.. Forsterker i hanskerommet kan kanskje funke, men ville ikke tatt ordet mitt på det for å si det sånn. Her er et kjapt foslag tl hva du kan kjøpe deg: - Høyttalere foran. - Høyttalere bak. - Forsterker. - Kabelsett. 4130 kroner, fiks ferdig god lyd. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 (endret) Mulig det hadde gått å dytte inn en forsterker i hanskerommet, men er allerede overfult der inne. Bak med reservehjulet kunne den nok fått plass, men er litt tungvindt å måtte legge kabel helt bak der for så å legge frem igjen til dørene. Blir litt mye kabler etterhvert. Er noe herk å få ut nye kabler i dørene også. Er sikkert noen greie høyttalere de du linket til, men tror de blir litt for dype til å ha i dørene mine. De som var i dørene var 55mm dype, og de i hattehylla var 65mm, så bør vel ikke være dypere en det. I døra kan de vel ta i vinduet mens de i hattehylla vil gå i bunn på det dekselet som ligger under høyttalerene. Men vet ikke om jeg har så mye penger å bruke på dette nå, så lurer på om noen kan foreslå hva det er som bør byttes/kjøpes først? Er det slik at jeg bør helst ha en forsterker, eller kan jeg like godt bytte ut elementene å drive de med den gamle radioen? Vet ikke hvor mye det har å si at den bare er på 4x15W. Slike phono/RCA plugger, skal det være en eller to (+, -) ledninger inn til en plugg? Har ikke så mye peiling på stereo. Legger ved et bilde av de høyttalerene som sitter i døra nå. Tror de skal være på 40w eller noe i følge Volvo. Er dette 2 veis høyttalere eller? Endret 29. november 2005 av trondbue Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har bygd mange anlegg i forskjellige prisklasser, men er litt i samme situasjon som deg nå. Jeg skal lage litt lyd i en gammel bil, men det skal ikke koste noenting. Min plan er å kjøre fire høyttalere på spilleren. For at disse skal tåle litt trøkk kjøper jeg kondensatorer og legger som høypass-filter. Det tar bort en del av bassen fra høyttalerene. Så skal jeg slenge inn en forsterker som skal drive en 10" sub jeg har liggende. Altså, fire høyttalere på spilleren med delefilter og en forsterker som driver en liten sub. Det burde gi ok lyd, uten at det koster stort. I mitt tilfelle trenger jeg bare å snekkre en kasse og kjøpe kondensatorene, resten har jeg liggende her og der. I ditt tilfelle ville jeg først bytta ut høyttalerene, for så å kopiert økonomi-prosjektet mitt... Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Så vil den forsterkeren som er integrert i radioen på 4x15w klare å drive noen nye høyttaler bra nok? Er det ikke slik at når du får forvrengninger når forsterkeren er for liten? Har i hvertfall fått høre at høyttalerene bak vrenger på høyere volum, og kommer ikke dette av at den integrerte forsterkeren ikke leverer nok strøm? Noen som vet om noen høyttalere til en grei pris (Godt under 1000) som passer inn der de originale satt? Målene på de orginale er: Foran 13cm i diameter og 5,5cm dybde Bak 16,5cm i diameter og 6,5cm dybde Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Prøv å still bassen helt ned se hvor høyt du da kan spille. Det vrenger fordi spilleren ikke leverer nok, men så er det bassen som drar strøm også. I tillegg vrenger det når elementene bunner, også pga bass. Med delefilter på høyttalerene og en liten sub kan du få ok lyd til en billig penge. Jeg har brukt det i et par biler. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Hmm, er nok det som er grunnen til at den vrenger ja. Har stilt opp bassen litt, ikke mye, men har merket at hvis jeg setter den på maks vrenger de mye tidligere. Det eneste som hjelper for det er vel en forsterker, eller som du sier å skru ned bassen. Har egenlig lite lyst til å hive inn en sub i bilen da jeg synes det tar for mye av bagasje plassen. Trenger en del bagasjeplass av og til. Men kan det hjelpe med den 2 kanalsforsterker til de to høyttalerene i hattehylla som kan henger under hattehylla, å fortsatt kjøre de to foran på den integrerte forsterkeren? Da ville det jo bare være 2 høyttalere den må drive i stede for 4, og siden de foran er mindre enn de bak (5,25" mot 6,5") er de kanskje lettere å drive? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Du kan jo lage en subkasse som passer skikkelig til bilen, da tar den utrolig lite plass. Bruker du en sub som skal ha liten kasse og lager kassen i full bredde og full høyde av bagasjerommet og lar den følge skråen til seteryggen, stikker den ikke mye bakover. Setter du i tillegg hurtigkobling på strømkablene til forsterkeren og skruer den fast i kassen er det fort gjort å nappe kassen ut. Kjører du da høyttalerne på spilleren (gjerne med delefilter) har du fremdeles lyd om du likevel må ta ut kassen til fordel for bagasje. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Prøvde å høre litt på hvor det er lyden blir værst når du skrur opp volumet i dag. Og lyden ble tydelig dårligst når jeg satte den til å bare spille på høyttalerene foran. Var i hvertfall skurrelyd i disse når jeg skrudde opp litt. Vil det da bli mye bedre lyd om jeg bytter ellementet, eller må det en forsterker til? Tenker da på fortsatt å kjøre uten noen sub. Hører jo rundt forbi i andre biler at det går fint å få fin lyd uten noen sub i bilen. Har jo som sagt dårlig med plass til en forsterker hvis den ikke skal ligge i bagasjerommet. Regner ikke med det går å presse inn en bak dashbordet, og er ikke plass under hattehylla for der henger cd skifteren. Er det noen som har noen høyttalere å foreslå til å ha i dørene foran? Målene på de gamle er 13cm diameter og 5,5cm dybde, så bør ikke være større en det slik at de passer inn. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en kort sjøtekabel til antenneledningen? Min er selvfølgelig 10 - 20 cm for kort til at jeg klarer å få den på plass å sitte skikklig uten å dette litt ut. De selger noen på biltema, men de er jo 4m lange, så lurte på hvor jeg finner noen kortere noen? Endret 1. desember 2005 av trondbue Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Ser på bilradiospesialisten at dem har tilbud på en Sony XM-SD14X 4-kanals forsterker til 790,- idag, men tilbudet gjelder bare i dag da. Er dette en forsterker som vil duge greit nok for meg? Er ikke ute etter sånn veldig bar lyd, men vil bare ha noe som er litt bedre. Er denne et greit nok kjøp til den prisen, eller er den så dårlig at den ikke er verdt å tenke på? Skjønner jo at sånn som dynabel er bedre, men tenker i forholt til prisen. Tror den koster rundt 1400,- til vanlig. Tenker bare på om det kan være noe for meg, prisen var i hvertfall grei. Finner jeg ikke ut av denne lavnivåutgangen min med en gang har den jo også høynivåinngang som jeg kan bruke. Er oppgitt til 4x50w RMS, så må jo være endel bedre enn de 4x15 som den originale spilleren er oppgitt til? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Er ingen fan av Sony bilstereo selv. Men bevares, det er jo milevis foran det som følger orginalt med bilen. Fant forresten noen høyttalere som er oppgitt til å passe inn i døra di i dybden: - Infinity Kappa - Blaupunkt ODx Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Bestilte den Sony forsterkeren fra bilradiospesialisten til 790,- på fredag (ser den bare er godt opp til 890 nå, og ikke 1390 som den lå på før). Tror jeg får den i julegave av foreldrene mine eller noe, så får den nok ikke før til jul. Men ser jo at det er noe sånt blått lys på toppen av den. Noen som har noen ide til hvordan jeg kan få det til å ikke lyse? Vil helst at den skal være minst mulig synlig, og da passer det dårlig med et blått lys på toppen.. Ser ikke ut til at det er noen knapp for å skru det av og på, men går det ann å få det mørkt uten å åpne den å klippe ledninger? Skal som sagt være 4 lavnivå utganger på spilleren min, en original Volvo CR-905. Skal vist kunne lage overgang fra DIN kontakten som er der til 4 RCA etter dette koblingsskjemaet. Noen som vet hvordan jeg gjør det? Må vel bare kjøpe inn en DIN konakt med 6 poler og 4 RCA plugger og noen signalkabler som er lange nok og lodde dette sammen? Men er vel bare en ledning til hver RCA plugg? Så trenger jeg litt anbefalinger på høyttalere. Så jo greie ut de Blaupunkt høyttalerene, og hadde en overkommelig pris. De Infinity ble litt dyre. Ellers er det vel bare Sony høyttalerene av de de har hos bilradiospesialisten jeg vet passer i døra mi. Fant ut i dag at de vist kan være 6 cm dype, ikke 5,5. Noen andre jeg bør kikke på i samme prisklasse som de jeg nevnte? Samme hvilken butikk de kommer fra. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 I den prisklassen er det nok sørgelig lite som holder mål. Var jeg deg ville jeg heller spart opp litt til og handla meg nytt på nyåret. Du vil ikke angre på det i lengden, for en dag oppdager du at det låter ræva og angrer på at du fikk tak i laveste sortering. Men om du må ha noe så sjekk bruktmarkedet, det kan være du finner noe der Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Er ikke på jakt etter noe super godt system som er veldig bra for en lyd entusiast. Bare på jakt etter en liten forbedring fra det som står der nå, og noen nye høyttalere spiller vel neppe værre enn det som står i nå? Hadde vært strålende fornøy jeg hvis det spilte like greit som originalanlegget i mammas 2001 Volvo V40. Er det slik at jeg vil merker grei forskjell på lyden når jeg spiller lavt også med ny forsterker? Disse "billige" høyttalerene jeg forslo burde vel klare å spille like bra som de originale i V40'en når jeg kobler dem på den forsterkeren jeg får? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Har jo skjønt det og og tatt hensyn til det, men uansett om du bare skal ha en liten oppgradering eller ikke så lønner det seg å gå for kvalitet. Vil tro at også originalanlegget får seg et løft med en ok forsterker koblet til, LA - sakene vil nok være et lite hakk over. Du får det du betaler for her som ellers i verden:) Endret 8. desember 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Men ser jo at det er noe sånt blått lys på toppen av den. Noen som har noen ide til hvordan jeg kan få det til å ikke lyse? Vil helst at den skal være minst mulig synlig, og da passer det dårlig med et blått lys på toppen.. sett en svart teipbit over ? enkelt og greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå