insolvent Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Hei! Jeg har fått problemer med en Fujitsu Siemens Amilo M 1420. Ved oppstart kommer følgende feilmelding: "NTLDR mangler". Løsningen ved denne feilmeldingen er ofte å boote med en xp-cd og kjøre "fixmbr" eller "fixboot" i recovery console, m.m. Problemet er imidlertid at maskinen nekter å starte fra cd-rom (jeg trykker "F12" ved oppstart og velger å boote fra cd-rom). En mulighet ved oppstart er å trykke "F2" for å få tilgang til BIOSoppsettet. Dette lar seg heller ikke gjøre, for da fortsetter maskinen å boote til den ovennevnte feilmeldingen kommer (prøvd maaange ganger...) Jeg tok ut harddisken og forsøkte å boote med en cd, men da skjer det heller ingenting. Jeg satte så i en annen harddisk for å se om den ville komme lenger, men en ny feilmelding kommer (ikke så rart, siden den sitter i laptop av et annet fabrikat. Dette fikk meg til å mistenke at det ikke er harddisken som er broblemet, men at bios er korrupt. Jeg lastet derfor ned en bootbar biosimagefil fra Fujitsu Siemens, brant denne til cd og forsøkte å boote med denne. Maskinen insisterte fortsatt på å boote fra hd, så dette nyttet heller ikke. Det er forøvrig ingen diskettstasjon, så det er ikke noe alternativ. Oppsummering: Amilo M 1420 starter ikke. Den nekter å boote fra cd-rom. Den nekter tilgang til biosoppsett. Bytte av hd hjelper ikke. Virker som biosproblemer.... Er det noen annen måte å resete bios på? Dette er jo en laptop, så jeg vet ikke om det er en "flashbryter" noe sted, eller om det hjelper å koble fra batteriet på hovedkortet (hvor sitter det??) Noen som har et tips? Endret 28. november 2005 av insolvent Lenke til kommentar
SCV Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 om du finner batteriet skal det nok funke og røske det ut og sette det inn igjen. men det var jo det og finne det på en Laptop da... ellers kan du jo søke etter user manuelen til HK da og lese deg frem til det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå