Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjønnsdiskriminering på skolen

Anbefalte innlegg

Dette gjelder spesielt gym...

Eks: Når det skal løpes 60-meter, er guttekravet 1 sekund elns lavere enn jentekravet, og når det skal kastes ball er guttekravet rundt 1/3 lengre enn jentekravet...

Ok, greit at de fleste gutter har bedre fysikk, og er generelt flinkere enn jenter på sånne ting, men det finnes jo unntak... Noen jenter er raskere enn gutter, og kaster lengre enn gutter, og disse blir ekstra belønnet for det...

Når det er sånn i gymen, bør det gjøres litt forskjell på kjønnene i andre fag og; da til guttenes fordel... Jeg tenker spesielt på Kunst&Håndverk (og kanskje også Heimkunnskap)... Alle jenter (ja, alle!) får enten 5 eller 6 i k&h, og alle (vaffal nesten) gutter får 3 eller 4... Det er regelen, men finnes jo unntak, som i gymen... Eneste er at gutta ikke blir ekstra belønnet for det... Jeg mener derfor lista bør legges litt lavere for gutter her!

På den skolen jeg gikk på virket det nesten som om lærern først så på navnet, før hun startet vurderingen. Var det en jente som hadde laget tingen, startet lissom vurderinga på 5. Hvis det derimot var en gutt som hadde laget det, startet vurderinga på 3...

Det er i hvert fall sånn jeg føler det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil vi ha likestilling, kan det pokker være likt for både jenter og gutter. Jenter skal løpe på samme tid, og gutter skal lage mat ut ifra samme forutsetninger.

Noe jeg selv har lurt på, er hvorfor det er forskjellig vekt på kulene i kulestøt. Vil vi ha likestilling, kan vi vel få det på alt?

Men jeg mener også at man bør hver elev alene, og ikke dra alle under en kam. Sett at en typisk 2'r elev en dag virkelig gjør noe bra, bør den eleven få det han fortjener, da en 5/6. Selv føler jeg at mange lærere drar med det eleven har gjort tidligere i en vurdering, og heller velger å gi en 4'r, selv om det ikke er noe spesifikt å sette fingeren på. Dette gjelder både jenter og gutter, og jeg tror det er viktigere å fikse på dette, enn at jentene skal få løpe på samme tid som guttene.

Når det gjelder matlagingen, så er verdens beste kokker menn : ))

Lenke til kommentar

Enig!

Alikevel har jeg erfart at mange Jenter sier at de vil ha likestilling.. Til slutt får de prøve å ha likestilling på en Aktivitetsdag. Plutselig når de skal kaste kulestøt på skolen (Et eksempel) ber de om en lettere kule for at den kulen for gutter er for tung og at jenter burde ha lettere hvis de skal ha noe kjangs..

Wtf? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hmm...

Da jeg gikk ut av tienende klassen fikk jeg 6 i gym, heimkunnskap og kunst og håndverk...

Nei, jeg smisker ikke, briber ikke, utfører heller ikke andre "tjenester".... men tingen er at alle kan få det til hvis man har rett innstilling og prøver så godt man kan. Vet at noen kommer til å argumentere med at jentene får topp karakter uten å anstrenge seg mens guttene får lavere karakter uansett, og jeg er faktisk enig. Det er en kjønnsbarriære, men det betyr ikke at man skal gi opp heller. Ha en bar innstilling og "attitude"* så danner læreren ett godt bilde av deg.

*) Betyr ikke at du skal rekke opp hånden på hvert spørsmål, men rekk opp hånden (hvis du kan svaret) på de 5 første spørsmålene de første timene i året, (og svar riktig), så trenger du ikke å rekke opp hånden noe mer resten av året for da tror læreren at du kan det.

Når en annen prøver å viske noe til deg, bare vifte han/hun vekk og indiker at du vil følge med i timen.

Ikke prøv med å være den frivillige som hjelper til hele tiden, alle flirer bare av deg og læreren tenker (lol, what a moron).

Lenke til kommentar

Å kreve at jentene skal dømmes likt som guttene i gym syns jeg er dumt. Det blir som å kreve at alle skal dømmes likt uansett alder. Jenter har mer fett og mindre muskler på kroppen naturlig på samme måte som en eldre elev vil har mer moden kropp. I kogH så setter ikke fysikken begrensninger. Alle er sterke nok til å tråkke på pedalen til symaskinen eller å pusse en trebit med sandpapir.Om du ikke er sterk nok til det så burde du selvfølgelg søke om å få andre krav på læreplanen

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Må bare si meg enig i Snillingens uttalelse. Gutter er gjennomsnittlig sterkere, raskere og spenstigere enn jenter. Derfor må vi gjøre noe mer en jentene. Om du som gutt har problem med det, er jeg sikker på at en skriftlig søknad om å stille som jente i gymmen, vil gå igjennom om du har gode nok begrunnelser.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med Snillingen og The_Fire. Å få 5 og 6 i KoH er ikke lettere eller vanskligere for gutter enn jenter. Hvis vi skal tenke i de baner noen av dere gjør, så er faktisk sløyd som oftest en like stor del av KoH, og hvem stiller "liksom" sterkest der? Så har vi heimkunnskap. Hvorfor skal jenter stille sterkere der enn gutter? Fordi vi liker å vaske og elsker å lage kjøttkaker? Jeg vet om MANGE jenter som ikke kan lage mat. Gamle bestevenninen min kunne ikke koke poteter da vi gikk på ungdomskolen. Norges mest berømte kokker er menn. Det handler bare om å gå inn for noe. Med den holdningen dere har så er det ikke rart om dere får 2 i fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...