Gå til innhold

Svart Metall, fra begynnelsen til slutt.

F.Mackey

Anbefalte innlegg

Det jeg lurte på var om noen kunne tatt en rask gjennomgang om hvem som startet Svart metallen, hva som er forskjellen på første og andre bølge, media sin interesse, band som har utmerket seg i første og andre bølge, og band som er viktige den dag idag. Rett og slett kort om det hele. Tusen takk på forhånd.

Mvh.

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan alltids prøve, siden jeg har hørt på det meste av BM siden tidlig 90-tall.

Bathory er et bra startpunkt ja. De fleste moderne BM-band holder Bathory sin Blood Fire Death (1988) som den aller første plata med grim vokal og blastbeat-trommer. Venom er ikke black metal som vi kjenner det idag, mere vanlig rock'n'roll med litt sataniske tekster, og en vokal som er helt vanlig synging med litt growl på (ala Hetfield i Metallica).

Den norske scenen startet sent 80-tallet med Emperor og Darkthrone, som begge ga ut skiver som ble klassikere umiddelbart. Så dukket Mayhem opp med De Mysteriis Dom Sathanas, og dermed var den norske ur-black metallen født. Satyricon kom også tidlig på banen. Det ble en konkurransedrevet scene med en hard indre kjerne som hadde filosofi at "hvis du ikke kan mekke musikk, har du ingenting her å gjøre likevel", og de spytta dermed ut plate etter plate ganske kjapt. Noen enkeltpersoner klarte desverre ikke å skille mellom rollespill og virkelige liv, og brente kirker og begikk drap, som bragte hele greia i et veldig dårlig lys blant "vanlige" folk.

Boken Lords of Chaos beskriver hele miljøet og alt som skjedd

e rundt kirkebrenningen på 90-tallet gjennom sentrale folk sine øyne.

Link til bok på Amazon

Norsk black metal var, og er fortsatt, regnet som det aller ypperste fordi disse bandene har en spesiell sound som er veldig vanskelig å etterligne.

Det høres skikkelig dårlig ut lydmessig, men likevel atmosfærisk og spesiellt.

Den nye bølgen startet mot slutten av 90-tallet når band som Dimmu Borgir dro inn massevis av synth i musikken (Emperor og Satyricon brukte også synth men veldig sparsomt). Synthen i Dimmu ligger helt fremst i lydbildet og vever stemninger. Mange av de gammeldagse bandene og fansen deres hater alt som har med synth å gjøre, de mener det har ødelagt den rå, "onde" stemningen og gjort det sukkersøtt og klissete.

Som Maniac i Mayhem sa det.."Folk skal faen ikke stå og kline på black metal-konsert, det skal være skittent, ondt og ekkelt".

Etterhvert ble det et hav av Dimmu-kloner over hele norden, og musikken ble kategorisert som Symphonic Black Metal. Dette er veldig annerledes fra ur-BM som de første Darkthrone-platene eller Bathory. Bathory gikk bort fra black metal-sounden tidlig på 90-tallet, og over til noe de kaller Viking-metall, dvs masse samples av hestehover, sverdklinging, vise gamle menn som snakker, og veldig episk musikk med clean vokal og koring. Det jeg har skrevet her passer seg absolutt ikke som avskrift til en stil, det er altfor ustrukturert og rotete (jeg skriver bare etterhvert som jeg tenker nå). Men jeg anbefaler veldig sterkt boken jeg linket til, den kan sikkert finnes i bok/musikkforretninger i Norge også.

Den gir et veldig bra bilde av hele miljøet og alle bandene som var "innenfor". Det er mye mere der enn bare hvorfor Varg Vikernes drepte Euronymous.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Grei innføring det der. Anbefaler å grave i arkivet til NRK og finne den

episoden av Lydverket som handlet om Black Metal. Veldig fin reportasje med

masse intervjuer med sentrale aktører i norsk BM blant anna Darkthrone, Emperor, Satyricon, Dimmu..

Godt mulig det ligger på nett, isåfall er det gratis for alle.

Ellers finnes det bøker som nevnt og diverse dokumentarer som du sikkert finner

på internett.

Lenke til kommentar

Jepp. Lydverket sin dokumentar ligger på NRK NettTV. Den er absolutt å anbefale... Men den gir ikke noe god indikasjon på first wave, second osv...

Sentrale artister fra sent 80-tall og tidlig 90-tall:

Venom (ikke svartmetall, men de som startet begrepet)

Bathory

Burzum

Emperor

Mayhem

Lenke til kommentar
Aner ikke, tror ikke de har så gamle programmer på Nett-TV. Jeg fant hvertfall nevnte dokumentar som MPG-fil i DC++ for et par år siden.

Joda den ligger fremdeles på NRK sine sider, så den på nytt for ca. 1 måned siden. Men tror ikke den ligger på Nett-TV. Man må trykke på linken til høyre på denne siden og åpne den i en ekstern spiller (slik er det hvertfall hos meg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...