Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dette med IP adresser

Anbefalte innlegg

Hallo,

Har lenge lurt på noe angående nettverk;

Når du setter opp et nettverk hjemme skal du jo angi IP adressen. Da blir dette 192.167.xxx.xxx eller .no.

Uansett, hvordan går dette hvis du har internett kobling (bredbånd)? Du får jo en IP adresse der også?! Fatter ikke helt hvordan dette fungerer.

Takker for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har bredbånd kan du f.eks sette opp en av maskinene med IP'en fra ISP'n og den andre med "lokal" IP-adresse (192.168.x.x). Eller du kan bruke en router, f.eks. en SMC Barricade. Med denne følger en enkelt web-basesert konfigurering av routeren, samt at det oxo er en switch og DHCP-server.

Comprende?

Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg knota med det, så disse info er med forbehold. Det siste tallet 255 er forbeholdt "kringkasting". Det vil si at dersom en maskin sender ut en pakke som er adressert til en med siste nummer "255" er det ingen som "svarer" på den bortsett fra en DHCP server.

Denne reagerer på denne pakken fordi den har endelsen 255. Når den "åpner" pakken ser den hvem som har har sendt den. (Det brukes et midlertidig IP nummer 169.xxx.etc.255 trur jeg - men er veldig usikker på det.)

Deretter spør DHCP serveren om maskinen er fortsatt interessert i IP-adresse. (Handshaking) Dersom maskinen som sendte ut forespørselen er det sender DHCP serveren ut en gyldig IP adresse. DHCP serveren holder en liste over alle IP adresser den har uttelt, og når de blir ugyldige igjen. Det sier seg selv at en IP adresse ikke kan bli okkupert av en maskin i årevis bare fordi den engang har fått ip'en. Det er jo det som er hele poenget med DHCP.

Når du så får den IP'en fra DHCP-serveren følger det også med info om hvor du finner navneserver (DNS) og eventuelle Proxyer (Firewall beskyttet LAN)

Jeg lurer på om kanskje den broadcast adressen rett og slett var 255.255.255.255 - flaut, men siden jeg ikke bruker dette til dagelig har det gått i glemmeboken.

[ Denne Melding var redigert av: servo på 2002-08-31 18:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-31 18:07, ensveio skrev:

Har en HUB med uplink port og 2 pcer i som hver har en egen ip adresse. Hva gjør man da?

Hei, det trur jeg ikke fungerer. Dersom det ikke blir regulert av din ISP går det kanskje, for da får begge maskiner hver sin IP fra ISP'en din. Såvidt jeg vet er en Uplink ikke en selvstendig enhet som får sin egen IP (slik en proxy gjør). Dersom du skal kjøre et type "mini-LAN" med felles tilgang av din Internettilkobling er jeg redd at du enten må sette opp en proxy-maskin (datamaskin med minst 2 nettverkskort) der det ene nettverkskortet er koblet mot internet, og det andre mot ditt "mini-LAN"

Ellers vet jeg at det går an å få kjøpt ferdige enheter (adsl proxyer tror jeg de heter, men er bare 10% sikker. - du får google på det.)

Den uplinken fra din lille hub kobles da opp mot proxien.

Lenke til kommentar

Den enkleste forklaringen er at ingen nettverkskort kan ha tilkyttet 2 eller flere IP-er samtidig.

Ergo; hvis du har et lite lokalnettverk med f.eks. ICS, så har du du 2 nic (network interface card) i den ene pc-en og 1 i den andre.

Nic-et som er tilkoblet ISP-en får tildelt en IP (f.eks. 118.45.222.19) fra f.ek.s DHCP-serveren til ISP-en. Samtidig har du enda et nic i samme pc, men det får ikke IP tildelt ifra DHCP-serveren. IP-ene på LAN-et tildeler du selv (f.eks. 192.168.1.1 og 192.168.1.2).

10.x.x.x og 192.168.x.x IP-seriene er forbeholdt LAN.

PC-en med 2 nic står da for routingen/bridgingen av data ifra "PC2" over til det andre nic-et som er tilkoblet ISP-en og vice versa.

(ble kanskje ikke så enkelt forklart likevel dette?)

Lenke til kommentar

Bare en liten rettelse her:

192.168.1.255 er broadcast addresse til nett 192.168.1.0 Dette vil si at når en maskin sender en pakke til adr 192.168.1.255 så vil alle maskiner som er på dette nettet svare (og ikke bare dhcp'en som ble sagt lengre oppe i tråen).

Dette har vært oppe mange ganger før, menmen:

Når du kobler opp en maskin mot internet får den en ip adr fra din ISP. Dette er en "lovlig" adresse. For at du skal kunne bruke flere maskiner på den ene internet oppkoblingen så bruker du et system som kalles NAT (network address transulation). Måten det fungere på (VELGIG ENKELT FORKLART) er at de andre maskinene "gjemmer" seg bak den ene lovlige adressen, de bruker da ulike tcp/udp porter for å skille mellom de ulike sessionene (fra de ulike maskinene på nettet ditt).

Ok, enkelt forklart, men i virkeligheten er det ikke like enkelt :smile: forteller gjerne mer om nat dersom noen vil vite mer

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-31 17:29, ensveio skrev:

Hallo,

Har lenge lurt på noe angående nettverk;

Når du setter opp et nettverk hjemme skal du jo angi IP adressen. Da blir dette 192.167.xxx.xxx eller .no.

Uansett, hvordan går dette hvis du har internett kobling (bredbånd)? Du får jo en IP adresse der også?! Fatter ikke helt hvordan dette fungerer.

Takker for svar :smile:

192.x.x.x er en serie ip-adresser som er forbeholdt lokale nettverk og virker da ikke ut på nettet. Dermed kan mange bruke de samme seriene, siden ingen de fungere ute på nettet og kan lage krøll for hverandre. De er "Globalt ikke-routbare ip-adresser"

For at du da skal kunne surfe og være på nettet får du en "Globalt routbar" adresse fra din ISP (telenor osv..) En maskin eller dings(felles betegnelse for alt av gatewayer/proxyer) må ta imot denne adressen og fungere som en port for de andre maskinene i lokalnettverket. Når de lokale maskinene skal ut på nettet kobler de seg opp til den maskinen som har fått ip-adressen fra ISP'n (en maskin som fungere som gateway/router) som så oversetter den eksterne adressa over til den lokale osv. For alle på utsiden, vil det se ut som all trafikk kom fra denne ip-adressen og vil da ikke "se" de lokale maskinene dine. Det er dette som er NAT (Network Adress Translation)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-31 18:08, servo skrev:

Det er lenge siden jeg knota med det, så disse info er med forbehold. Det siste tallet 255 er forbeholdt "kringkasting". Det vil si at dersom en maskin sender ut en pakke som er adressert til en med siste nummer "255" er det ingen som "svarer" på den bortsett fra en DHCP server.

Nja, hvorvidt .255 er broadcast eller ikke avhenger jo av nettmasken. Dessuten, det er mye mer enn DHCP som lytter på broadcast adressen, f.eks så vil Windows maskiner sende og motta mye på broadcast ifm med Network Neighborhood.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...