Aleksweb Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hei, lurer på hvordan en stil skal skrives...? Skal alle stiler ha en liten presentasjon først, og en avslutning til slutt? Lenke til kommentar
Droideka Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Stil = Skriftlig framstilling av et emne. Med andre ord, alt mellom himmel og jord. Skriv nett korleis du vil om kva du vil med mindre noko anna er opplyst i oppgåva. Skriv om noko interessant, evt. bruk ei interessant "vinkling" for å fengje lesaren og ikkje minst for å holde deg i sjakk under skrivinga, tankekart og god planlegging er alltid ein fordel, so slepp du "mølskriving" der nye idear av variable kvalitetar konstant dukkar opp og "forsøplar" skrivinga, ideear er bra, men ikkje om dei kjem i vegen for den "raude tråden". Om det er snakk om essay, brev, artikkel etc. vert ting derimot annleis, norskboka di burde hjelpe deg med alle desse, læraren ikkje minst. Google er din venn. Alderen i profilen din seier meg du er 16 år. So vidt eg veit, og utan å være frekk på nokon måte, meiner eg og trur at stilskriving er noko du burde kunne allereie ettersom du sikkert er første år på allmenn/yrkesskule. Følg med i norsken, ein liten spørjerunde med norsklæraren fra helvete skader aldri. Good luck, and look good! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det viktigste du skal huske på når du skriver en lengre, sammenhengende tekst (altså en stil), er at du IKKE skal skrive etter en mal. Det finnes regler, men den gylne regelen for enhver god tekst er at det skal være FLYT. Det skal ikke være først-det-så-det-og-til-slutt-det. Eksempel på riktig og gal tolkning av "at man må ha en avslutning": Galt: "Jeg stopper når jeg har skrevet det jeg vil, begynner på en ny linje, og skriver "avslutning" som en overskrift, og så gjentar jeg det jeg syns er viktigst". Dette er galt fordi du stykker opp teksten (jfr "overskriften" midt i teksten), fordi du undervurderer leseren (det er opplagt at det siste i teksten er en avslutning, uansett), og fordi du gir inntrykk av å skrive etter en mal. Riktig: "Når jeg begynner å nærme meg en naturlig slutt på det jeg vil fortelle, skriver jeg på en slik måte at jeg oppsummerer og kommer med noen fyndige slutt-poenger, for å avslutte teksten på en god måte". Leseren skal ikke sitte igjen og lure på hvor neste side av teksten din er. En god avslutning gjør det tydelig at teksten slutter her, uten å skrive det i klartekst. Du lar leseren forstå at teksten din er ferdig, i stedet for å anta at vedkommende er komplett idiot, ved å fortelle han det. Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Hehe, ferdig med tentamen nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå