Gå til innhold

Dynax 7D, et trygt kjøp?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Etter at mitt forrige kamera ble stjålet for kort tid siden, er det nå tid for å skaffe seg et nytt. Jeg skal investere i et speilreflekskamera og hadde i utgangspunktet bestemt meg for et Nikon D70s, siden det var et kamera av denne typen som ble stjålet. Jeg har ikke Nikon-optikk, og kan derfor velge fritt blant andre merker.

Her om dagen var jeg innom Japan Foto, og da ble jeg plutselig usikker på det som syntes å være et opplagt valg ettersom de nå selger Minoltas Dynax 7D til 7990 kr, mens D70 koster 8990. Når kjøpte kamrea forrige gang var Dynax 7D langt dyrere. Dynax kommer med kit-linse 18-70 f3,5-5,6, mens Nikon kommer med 18-70 f3,5-4,5. Nikons kit-objektiv er altså litt bedre en Minoltas. Uansett, selgeren på Japan Foto mente at Dynax 7D var et langt bedre kamera enn D70, med både anti-shake, iso fra 100-3200, ni-punkts fokus, 2,5 LCD etc. Jeg har også besøkt en del andre butikker, og også flere andre ekspeditører i andre butikker enn Japan Foto mener at 7D totalt sett er et bedre kamera enn D70, og at så lenge 7D er billigere enn D70 så burde valget være enkelt. Men stemmer dette?

Jeg har lest masse anmeldelser av digitale speilreflekskameraer den siste tiden. Mye av gleden med å investere i et såpass dyr dings er jo all researchen i forkant. Når 7d kom fikk den veldig gode anmeldelser i så og si alle tidsskrift hvor den ble testet, men i alle testene ble det samme spørsmålet stilt. - Er kameraet verdt prisen? På den tiden kostet huset rundt 12 000 kroner, og var altså langt dyrere enn både Nikon og Canons 6MP-kameraer, og spørsmålet var i høyeste grad legitimt. Nå selges huset til 6990 hos enkelte nettbutikker. Prisen er med andre ord nesten halvert på under et år. Skulle ikke dette da bety at kameraet til denne prisen er et kanonkjøp?

Likevel får jeg inntrykk av at 7D er et kamera det selges lite av. Jeg har lest mange tester av kameraet og kameraet får alltid positiv omtale, men skulle gjerne vite hvilke erfaringer folk som bruker dette kameraet har. Selv ikke på denne nettsiden er det noen som har lagt inn erfaringene sine, og jeg skulle gjerne vite hva folk som eier dette kameraet synes.

Det virker jo som om Nikon og Canon dominerer markedet for digital speilrefleks totalt. Er Minolta et like trygt kjøp som disse andre merkene?

Dominerer Canon og Nikon markedet fordi de selger bedre kameraer enn Konica Minolta, eller er det rett og slett fordi de er har større ressurser og er flinkere til å markedsføre seg?

Det blir jo nesten slik at man kjøper de største merkene, rett og slett fordi alle andre gjør det og at det dermed føles tryggere å investere i Canon eller Nikon enn for eksempel Minolta.

Det ble mange spørsmål dette her, men jeg håper uansett at noen tar seg tid til å svare

Vennlig hilsen Coolafsen

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har hatt en Dynax 7D siden det ble lansert i november i fjor, og er veldig fornøyd. Jeg hadde litt problemer med autofokusen i starten (såkalt backfocus) men det ble greit fikset på garantien.

Antishake fungerer utmerket, man får ca 2 blendertrinn 'ekstra'. Det finnes en ganske utførlig test her: http://www.aliasimages.com/KM7D_AS_Test.htm

For å gå nærmere inn på spørsmålene dine:

Det virker jo som om Nikon og Canon dominerer markedet for digital speilrefleks totalt. Er Minolta et like trygt kjøp som disse andre merkene?

Vanskelig å spå om fremtiden, men tidligere i år inngikk Sony og Minolta et samarbeid, som bl.a. går ut på at Sony skal begynne å lage speilreflekser som benytter Minoltas objektiver. Dette tyder neppe på at Minolta har tenkt å legge ned kameraproduksjonen med det første...

Dominerer Canon og Nikon markedet fordi de selger bedre kameraer enn Konica Minolta, eller er det rett og slett fordi de er har større ressurser og er flinkere til å markedsføre seg?

Tror markedsføring er mye av svaret her, samt at Nikon og Canon bruker masse penger på å utstyre proffer med utstyr, slik at de får markedsføring den veien også. Minolta har aldri brydd seg noe særlig om markedsføring her til lands, og det er nok derfor de er såpass ukjente. I mange butikker jeg har vært innom har heller ikke betjeningen vært så ivrig til å snakke om Minolta, men dette har faktisk endret seg i det siste.

Rent teknisk er kameraene til Minolta fullt på høyde, og de har også egenskaper som er unike for merket (bl.a. AntiShake, først med 2,5" LCD, o.l.)

Det blir jo nesten slik at man kjøper de største merkene, rett og slett fordi alle andre gjør det og at det dermed føles tryggere å investere i Canon eller Nikon enn for eksempel Minolta.

Jeg tror dette er mye av årsaken til at mange kjøper Canon og Nikon, men det er synd, for ved å ikke 'tørre' å bevege seg ut i litt ukjent landskap går man glipp av meget bra utstyr fra andre produsenter.

Og hvis JapanPhoto selger 7D til 7990.-, så ville jeg ikke lurt et øyeblikk på hva jeg skulle kjøpe, jeg gav 12.000.- for mitt hus, og har ikke angret på det.

-Torstein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...