Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

noen spm angående Media & Kommunikasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg går nå i 9ende klasse og har tenkt å ta media og kommunikasjons linja.

og da har jeg et par spm angående dette temaet;

-hva er gjennomsnittskarakteren for å komme inn?

-kan noen si litt om hva jeg kan vente meg?

-hvilket andre fag får jeg i tillegg til M&K?

-hvor mange skoletimer i uka er det?

-hvor lang er studietiden?

jeg kommer sikkert på mere underveis :)

håper noen kan noe om dette her da :yes:

mvh alex ;)

Endret av alex91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-hva er gjennomsnittskarakteren for å komme inn?

Varierer fra år til år og sted og sted. 4 og oppover er fint å ha :)

-kan noen si litt om hva jeg kan vente meg?

Det jeg har gjort er. lagd film, radioreklame, webside, animasjoner oog drevet med photoshop. (går på GK) sikkert noe av det du kommer til å gjøre.

-hvilket andre fag får jeg i tillegg til M&K?

Norsk, engelsk, matte, naturfag og gym.

-hvor mange skoletimer i uka er det?

hmm, min timeplan ser slik ut:

Mandag: 8:55-16:00

Tirsdag: 8:00-15:30

Onsdag: 8:00-14:30

Torsdag: 8:00-13:30

Fredag: 8.00-13:30

-hvor lang er studietiden?

Det er 3 år

Håper det hjalp :)

Lenke til kommentar

dette her hjalp mye :yes:

takk:)

gleder meg bare mer og mer til jeg går ut av 10ende :D:p

så har jeg noen andre spm også:

- får man kjøpe en data, man kan betale en vis sum på i måndten?

- og vis det går, hvilket pc'er kan man velge mellom?

- og nå har jeg tatt fransk som valgfag, kommer jeg til å måtte ta fransk på M&K?

Endret av alex91
Lenke til kommentar

Vi har ikke fått tilbud om å kjøpe egen data. Vi fikk heller ikke noe tilbud å kjøpe kamera (gjennom skolen etc.), selv om vi måtte ha kamera :hrm:

http://www.you.ls.no/utdanning.db2?act3=hoved&act2=menu&act=utdanning&id=17099]

Medier og kommunikasjon GK

Grunnkurset gir innføring i de grunnleggende prinsippene for medier og kommunikasjon og i forskjellige uttrykksformer representert ved tekst, bilde og lyd. TV på Internett, Internett på telefonen, radio på PC, interaktiv TV på TV eller PC, avis på nett og papir, bøker på papir og elektroniske ark, multimedier der du er, reklame på papir, tekstiler, emballasje, elektroniske tavler og nett er noen av kommunikasjonskanalene og produktene vi kjenner i dag. Har du bakgrunn fra studieretning for medier og kommunikasjon, får du muligheten til å være med på å skape morgendagens kanaler og produkter.

Mediefeltet og yrker innenfor medier og kommunikasjon karakteriseres av raske endringer både når det gjelder teknologi, innhold, form og funksjon. Det stilles nye krav til yrkesutøvernes kunnskaper, ferdigheter og holdninger, samtidig som en del grunnleggende prinsipper forblir uendret. Derfor har studieretningen både et yrkesfaglig og et allmenndannende siktemål.

Studieretningsfagene på grunnkurset er: mediekommunikasjon, individ og samfunn (5 t/u), mediedesign (7 t/u) og medieproduksjon (10 t/u).

Lenke til kommentar

- får man kjøpe en data, man kan betale en vis sum på i måndten?

Noen skoler har det.

- og vis det går, hvilket pc'er kan man velge mellom?

Vi har ingen forskellige å velge mellom.

- og nå har jeg tatt fransk som valgfag, kommer jeg til å måtte ta fransk på M&K?

Du har ikke fransk eller nynorsk :D det er digg

Lenke til kommentar
Du har ikke fransk eller nynorsk :D det er digg

5232829[/snapback]

Pedlex

Det står ingenting om nynorsk etter hva jeg kan se, men det er to timer i uken, tror jeg, det siste året. Det er ihvertfall det som gjelder for min linje. Uansett, om du sjekker ut mer på ped.lex.no, kan du finne ut mer om studieretningen på din skole.

Lenke til kommentar
Husk at forskellige studierettninger som krever matte2mx 3mx, fysikk og kjemi ikke kan taes på MK. Isåfall må du ha det som valgfag. Da er du ikke garantert kyndig faglærer

5233364[/snapback]

men heldigvis så skal ikke jeg bli lærer  :devil:

:p

5233430[/snapback]

Dette gjelder ikke bare for å bli lærer. Det kan likeså være mediefag på en høgskole/universitet. Hadde en katalog om utdanningsmulighetene som var medierettet. Det var faktisk veldig mange studier hvor man trengte 2MX, 2MY, 3MX, 3MY, 2FY eller 3FY. Og som raffegutten sa, er man ikke garantert en lærer som kan gi deg disse tilbudene.

Lenke til kommentar

Er litt lurt å tenke på det. Se på www.samordnaopptak.no Der finner du ut om alle utdanningsmulighetene og hvilke krav til studiefag samt karaktersnitt.

Selvfølgelig går det an å ta alle de studiefagene senere. (etter fullført MK) Vær likevell klar over at da tilhører du ikke primærvitnemålskvoten. Primærvitnemålskvoten har på enkelte studier egne opptak, slik at du slipper å konkurrere med "sekundærvitnemåls kvoten"

Spørr rådgiveren på skolen din. De er veldig flinke til å hjelpe med slikt ;) Lykke til

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...