Gå til innhold

Pentium M vs. Pentium 4

larseer83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilsvare i forhold til hva?

Dette synes jeg er en viktig diskusjon som drukner i PR hypen til Intel.

Selv driver jeg mitt eget multimedia firma og jobber mye med animasjon, 3D, video osv. Ting som er rene "number crunchers". Da jeg kjøpte laptop var det viktig å få en "straight vanilla" CPU og ikke en spesial versjon. Min er en Pentium M 2.4 ghz. Det er en mobil platform med en helt vanlig P4 CPU.

Hvis dette Pentium M og Centrino greiene var reele varianter av en raskere P4...hva skal vi med P4 da? Centrino har jo innebygget Wlan, kjøligere CPU og lavere strømbruk. Mao..bedre på alle måter....UTENOM at de faktisk ikke er det. Vanlig P4 er fortsatt en raskere CPU.

Så jeg synes det er viktig å presisere at når man sier at en Pentium M eller Centrion tilsvarer en raskere P4, så gjelder det for de tingene den platformen er optimisert til å være bedre på. OS bruk, Office og internett. (hva mer?)

Skal man rendre, og gjøre andre ting som er ren CPU number crunching (video encoding/decoding, spill..osv)...er 1.7 bare 1.7 ghz...det er ikke noe magiske metoder som gjør dem bedre.

Så jeg er litt spendt selv på om det finnes noe oppskrift på hva disse CPUene tilsvarer og under hvilke forhold dette gjelder.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

AKIRA: Er nok ikke så enkelt som det. Til spill, og mye annet som består av kode med mange forgreininger (branches på godt norsk) er Pentium M langt bedre enn Pentium 4 prosessorer på høyere klokkefrekvens.

Grunnen er at Pentium 4 må betale dyrt hver gang den gjetter feil, feks når den gjetter utfallet av en "if/else". I tillegg har P4 langt flere instruksjoner "in-flight" på grunn av den lange pipelinen, noe som kan føre til en økning av tilfeller hvor prosessoren må gjette. Er ikke 100% sikker på den siste der, med der virker veldig logisk.

Et lite eksempel som jeg håper er riktig:) (regner med noen skriker ut dersom det er feil)

Pentium 4:

Gjetter feil og må tømme pipelinen, noe som tar 30 klokkeslag (med 30 stegs pipelie, som vi finner i Prescott og nyere).

Når dette er gjort fylles pipelinen opp igjen, og etter 30 nye klokkeslag detter en ferdig instruksjon ut. Det vil da være minst 60 klokkeslag siden forrige instruksjon var ferdig.

Pentium M:

Gjetter feil, bruker 13 (+/-1) klokkeslag på å tømme pipelinen.

Etter 13 nye slag detter den neste ferdige instruksjonen ut, bare ca 26 klokkeslag etter den forrige.

Lenke til kommentar

Hehe, morsomt at dere tar dere tid til å svare på innlegget mitt. Mye av det dere sier stemmer nok og var faktisk ganske lærerikt :thumbup:

Det er sikkert mange som lurer på hva de skal kjøpe til laptoper nå som AMD også har kommet med sine prosessorer (Acer Ferrari med sine Turion prosessorer f.eks)

Men i hovedsak lurte jeg bare på hva Mobile prosessorer på 1.6, 1.7, 1.8 etc etc etc tilsvarer i en Intel P 4 cpu.

Det er jo tydelig at en Mobile prosessor har lavere mhz enn en P4 prosessor... ergo yter BEDRE ved lave frekvenser... :D

Akkurat det samme en person som har AMD i sin lurer på hva i all verden f.eks AMD Athlon 2.0 ghz tilsvarer i Pentium 4.

Så igjen spør jeg om noen her vet av noen tabeller eller kalkulatorer som regner ut en ca verdi hva cpu'en tilsvarer... kan jo gå begge veier... en som sitter med 3.0 mhz Pentium 4 og lurer på hva det tilsvarer i pentium M... :)

Lenke til kommentar
Så igjen spør jeg om noen her vet av noen tabeller eller kalkulatorer som regner ut en ca verdi hva cpu'en tilsvarer... kan jo gå begge veier... en som sitter med 3.0 mhz Pentium 4 og lurer på hva det tilsvarer i pentium M...

Det er vel nettopp det som er essensen i svarene over, at noen slik "kalkulator" finnes ikke. Og hvis den finnes er den nok feil!

Det kommer an på akkurat spesifikt hva slags oppgaver det er snakk om, hvordan disse vil yte ifht hverandre. Så skal det lages en kalkulator som gir et riktig bilde her, må den vite nøyaktig hva som skal gjøres.

Det samme gjelder AMD vs Intel, hvor AMD har sin rating 3200+, 3500+, 3800+ osv. Populært sagt tilsvarer dette Intels klokkefrekvens i Ghz. I praksis er det ofte ganske langt unna. (Det er heller ikke den offesielle definsjonen på pr rating fra AMD's side, men det blir en annen sak, nevner det bare som et eksempel her)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det er igrunn synd at Intel ikke har langsert en desktop av dothan. Den ligger mye nærmere AMD sine prosessorer med den korte pipelinen, og er egentlig veldig lik Pentium 3! Intel burde faset deler av produktlinjen av dagens p4 ut med modifisert verson av mobil-cpuen. En verson der de ikke hadde behov for å være så strømgjerrige. Det hadde vært noe både for spillere og entusiaster!

Lenke til kommentar
Det er igrunn synd at Intel ikke har langsert en desktop av dothan. Den ligger mye nærmere AMD sine prosessorer med den korte pipelinen, og er egentlig veldig lik Pentium 3! Intel burde faset deler av produktlinjen av dagens p4 ut med modifisert verson av mobil-cpuen. En verson der de ikke hadde behov for å være så strømgjerrige. Det hadde vært noe både for spillere og entusiaster!

5218731[/snapback]

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=433939 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...