Gå til innhold

forsterker til patos basic 410


Anbefalte innlegg

Er en kamerat av meg som skal selge anlegg, patos 401k tror jeg de het, som er 5-6 år gamle. for 3000 som kosta 9000 kr nye, og en youngson (tror jeg den het) 80 w iallefall. forsterkeren er ca 1 år gammel (org pris 7000) til 3000.

høres det ut som ett bra kjøp?

 

ellers vurderer jeg sterkt å skaffe meg basic 410, men veit da ikke hva som kreves til forsterker. og hva som passer til de høyttalerne. leser at cayin 252b skal være knall bra, men synes prisen er litt høy.. noen andre forsterkere som gjør susen for en litt mindre penge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cayin 252b er svært bra,jeg har hatt en sånn selv. Hvis du synes 252b er for dyr,så er den mindre og billigere Cayin 153b et glimrende alternativ.

Har du hørt på de Patosene til kameraten din? Hvis du liker lyden av de,så får deg jo noen gode høyttalere for en billig penge. Jeg vet ikke hvordan de er i forhold til Basic 410.

Du finner forresten Patos Lyric 402 brukt til ca 6000 kr. De høyttalerne har jeg selv og kan anbefale de på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Skjønner, synest det er litt dyrt med 6000, men er vel kanskje den prisklassen man må opp i for å dra dette..

Ja, da jeg hørte på de så visste jeg at det var patos jeg skulle ha. men likte ikke at de var så gamle.. dessuten tror jeg det er litt mer fart i basic 410, har en ganske stor stue og 5300 synes jeg var en bra pris. hva med en billig nad forsterker?

Lenke til kommentar
Skjønner, synest det er litt dyrt med 6000, men er vel kanskje den prisklassen man må opp i for å dra dette..

Ja, da jeg hørte på de så visste jeg at det var patos jeg skulle ha. men likte ikke at de var så gamle.. dessuten tror jeg det er litt mer fart i basic 410, har en ganske stor stue og 5300 synes jeg var en bra pris. hva med en billig nad forsterker?

5216212[/snapback]

At et par høyttalere er 5-6 år gamle spiller liten rolle hvis de er pent behandlet.

Huff,nei ikke kjøp en Nad. Da foreslår jeg heller at du kjøper en pent brukt forsterker.

Sjekk bruktbørsene hos Hifisentralen.

Lenke til kommentar

Ok ikke nad, hehe=) men mener det var youngson eller noe forsterkeren han hadde het.. noe kjennskap til det merket?

 

og det store spørsmålet blir da; basic 410 til 5300,-

eller: lyrics 401k (tror jeg det var) til 3000,-

 

leste at lyrics var bedre enn basics... ser ut for det også prismessig..

frister litt å kjøpe nye basics, da har man jo garanti også..

og når det gjelder forsterker, trengnger det ikke se bra ut.. heller forenklet utseende mens kvalitet er første pri. den som han kameraten min så ganske enkel ut, veit ikke så mye om den annet enn at den er på 80 watt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt så mye om Jungson nei. Det er nok mest sannsynlig Lyric 401 MK2 kameraten din har. Lyric er mye bedre enn Basic ja.

Jeg har nettopp byttet ut min Vincent SV-233 med en Shanling SLM-A40MKII. Den er en PERFEKT match til Patos Lyric. Ikke la deg lure av at den er "bare" 2x50 watt,fordi det er klasse A og den trekker over 600 watt fra strømnettet.

Jeg vet at TonArt hadde en demobrukt Shanling SLM-A40MKII. Du kan jo ringe de å høre om de har den og hva prisen er. Jeg kjøpte min for 8400 kr. Legg merke til at den forsterkeren også har en innebygd DAC av god kvalitet!

shanling_slm_a40mkii_front_small.jpg

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
fant litt mer ut om den forsterkeren, den heter jungson ja-88c http://www.jungson.dk/ja88c.htm

 

og den skulle jeg få for 3k.

kanskje jeg rett og slett skal gå for det, så har jeg meg vel ett ganske bra anlegg for 6k=) veit du om det er stor forskjell på de høyttalerne han har og de 402 som du har. for å formulere meg på en litt annen måte; ville du kjøpt det?

5216478[/snapback]

402 er bedre på absolutt alle områder. 401 er likevel ikke en dårlig høyttaler. Hvis du liker lyden av 401 og Jungson,så hadde jeg uten tvil kjøpt det ja.

Du får virkelig mye for bare 6000 kr.

Lenke til kommentar

det som er at rommet høyttalerne sto i var hestesko formet og med noen ganger og åpninger. så lyden ble ikke optimal av den grunn, men tror at de gjør seg bedre hos meg, har riktignok en ganske stor stue. =)

skal fundere litt til, men vurderer det sterkt=) takk for hjelpen i allefall=)

Lenke til kommentar
ellers vurderer jeg sterkt å skaffe meg basic 410, men veit da ikke hva som kreves til forsterker. og hva som passer til de høyttalerne. leser at cayin 252b skal være knall bra, men synes prisen er litt høy.. noen andre forsterkere som gjør susen for en litt mindre penge?

5215900[/snapback]

basic 410 er vel etterfølgeren til basic 400 tror jeg, og til sistnevnte passer i hvert fall electrocompaniet ECI-2 godt. Dessverre er ikke den i produksjon lenger, og ECI-3 ligger litt vel på et litt "heftigere" prisnivå.

Lenke til kommentar
ellers vurderer jeg sterkt å skaffe meg basic 410, men veit da ikke hva som kreves til forsterker. og hva som passer til de høyttalerne. leser at cayin 252b skal være knall bra, men synes prisen er litt høy.. noen andre forsterkere som gjør susen for en litt mindre penge?

5215900[/snapback]

basic 410 er vel etterfølgeren til basic 400 tror jeg, og til sistnevnte passer i hvert fall electrocompaniet ECI-2 godt. Dessverre er ikke den i produksjon lenger, og ECI-3 ligger litt vel på et litt "heftigere" prisnivå.

5216739[/snapback]

ECI-3 er veldig fyldig i klangen. Det er også Lyric 402. Resultatet blir da en tykk/feit/sløv bassgjengivelse - ikke nødvendigvis pga. manglende kontroll, men rett og slett fordi nivået i bassen er for høyt i forhold til resten. Hvordan ECI-3 vil fungere på Basic vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

blei til at jeg kjøpte det her, altså patos lyrics 401 mk 2 og Jungson ja-88c.

mye lyd til liten penge må det vel være.. selv om jeg mangler det lille ekstra..

tror kanskje at en aktiv sub kan gjøre mye av nytten, synes det ble litt lite bass.

Man er vel ikke nødt om å ha samme merke på subben som på høyttalerne?

 

noen som har et billig og bra forslag=)??

Lenke til kommentar
blei til at jeg kjøpte det her, altså patos lyrics 401 mk 2 og Jungson ja-88c.

mye lyd til liten penge må det vel være.. selv om jeg mangler det lille ekstra..

tror kanskje at en aktiv sub kan gjøre mye av nytten, synes det ble litt lite bass.

Man er vel ikke nødt om å ha samme merke på subben som på høyttalerne?

 

noen som har et billig og bra forslag=)??

5225255[/snapback]

Nei,suben trenger ikke være samme merke som høyttalerne.

Hvis du skal ha en virkelig bra sub,så sjekk ut SVS.

 

Husk at det er bedre å ha en god og rask 10 tommer enn en dårlig og slapp 15 tommer. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

hmmm.... skal si jeg er ubestemmelig.. hehe.

hadde ikke betalt anlegget enda, men var totalt innstilt på å kjøpe det.. men etter dag to av prøvelyttingen, så merket jeg at jeg savner noe mer trøkk, og fylde i lyden.. og fant ut at jeg gidder ikke gi 6000 for noe jeg ikke er fornøyd med.. da gir jeg heller 20000 for noe som virkelig er noe og som jeg kan ha leenge..

 

hva med patos basic 510 og cayin 252b??

skal vi se 7600,- + 8495,- = 16095,- (kabler i tilleg)

 

leste ett sted at basic serien leverer mer bass enn lyric. men at lyric er bedre på diskant og de greiene der..

 

stua mi er ca 50-55 m(2)

 

er dette anlegg som kan "rive ned huset"? :p

Lenke til kommentar

Hvis du skal rive ned huset,så er Basic 510 et mye bedre valg ja. Stua di jo også enorm,så du trenger nok noen større høyttalere for å fylle den med lyd.

Vær klar over at Cayin 252b har en utrolig irriterende egenskap og det er volumkontrollen.

Dette er tatt fra en test:Det værste er dog, at selv et tryk på få hundrededele af et sekund på volumenknappen resulterer i en lang, doven bevægelse på den motoriserede drejeknap, som sender lydniveauet fra lavt til skingrende højt – og der er INGEN mellemvej. Selv når du manuelt betjener volumen, er det næsten umuligt at finde et passende nivaeu.

 

Edit:Et par Audio Pro Blue Diamond V2 bør du også vurdere. De er semiaktive og har en 10 toms sub i hver høyttaler som drives av den innebygde forsterkeren. Du trenger derfor bare en liten forsterker til å drive diskanten og mellomtonen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Ang forsterkeren så skal det absoludt tas med i vurderingen, hørtes ut som noe som kan være ett irritasjonsmoment..

 

Finfint, da sparer man jo en del penger på en rimligere forssterker også, det er vel så bra=)

 

har forresten akkurat levert anlegget igjen, og han foreslo at

vincent SV-226 integrert forsterker og høyttalere fra klipsch rf-25 eller rf-35 var det jeg lette etter.

Da snakka vi bra trøkk, fylde, og dynamikk.

 

den vincent forsterkeren er det vel rør i også, hvis jeg ikke tar helt feil, og skulle gi mye mer "varme" i lyden. Ikke var den så dyr som cayin 252b heller=)

 

det er en uendelig jungel :blush: hehe

Endret av asd666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...