Gå til innhold

Kobberrør og vannkjøling

Anbefalte innlegg

kom plutselig på en ide, eller fattern kom på ideen. hvordan vil vet være å bruke kobberrør i et vannkjølingssystem? tenkte å kanskje kle kobberrørene i ett eller annet varme isolernede stoff for å beskytte mot den indre tempen i pcen og vannet som sirkulerer, dette vil også hindre evt kondens...

prosjektet mitt er dette: Project: PolygonCube

lufter ideen og håper folk som kanskje har tanker/erfaringer kan komme med gode innspill... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting galt med kobberrør, borsett fra at de skjeldent er så arbeidsvillige som plastrør når du skal få bøyd dem.

Også : aldri bland kobber med kjøleblokker av annet metall om du kan unngå det. Sånn blir det belegg av på sikt, noe som reduserer kjøleblokkens effekt noe. Plastikk er nøytralt sånn sett, så det blir en mindre ting å bekymre seg over da den aldri kan delta i en elektrolystisk reaksjon.

Men bøyelighet + lav pris er vel grunnen de fleste bruker plastikk...

-Stigma

Lenke til kommentar
ja det går, skrue har nokså mye kobber i sin vannkjøling.

men hadde jeg hatt kobber ville jeg hatt nokså god luftgjennomstrømning

siden da får du bedre temperaturer.

MvH

-H-

5215804[/snapback]

Ja, jeg tør si at jeg har brukt metervis med kobberrør på "en drøss" maskiner, og aldri hatt noen problemer med det.

Kjølemessig har det imidlertid liten betydning, man får ikke noe gratis!

Selv med "nokså god luftgjennomstrømning" vil temperaturforskjellen mellom vann/rør og luft være så beskjeden at den ikke har noen praktisk betydning.

@Stigma: Man skal være ganske uheldig for at korrosjons-scenarioet du beskriver skal oppstå. Jeg har nesten ikke tall på de kombinasjonene alu / kobber jeg har brukt, og har fortsatt tilgode å oppleve noe negativt med det.

Dermed ikke sagt at man skal lukke øynene for situasjonen, men frykten for slikt er nok en smule overdrevet.

Lenke til kommentar

Husker ikke i farten, men tror prisen ligger rundt 50-60 flis for meter´n. Normalt vil du klare deg med en halvmeter, i et normalt oppsett.

Kobberbend for lodding til rør kan evnt kjøpes billigst hos Clas, der får du to stk for rundt kr.20,-

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Husker ikke i farten, men tror prisen ligger rundt 50-60 flis for meter´n. Normalt vil du klare deg med en halvmeter, i et normalt oppsett.

Kobberbend for lodding til rør kan evnt kjøpes billigst hos Clas, der får du to stk for rundt kr.20,-

5234318[/snapback]

så må en ha lodde pasta loddetinn propanbrenner siden en vanlig loddebolt ikke funker. Vet at noen bruker kokeplate da..... miljøsvin å sløse energi på kokeplate da.. :no:

Lenke til kommentar

5234318[/snapback]

så må en ha lodde pasta loddetinn propanbrenner siden en vanlig loddebolt ikke funker. Vet at noen bruker kokeplate da..... miljøsvin å sløse energi på kokeplate da.. :no:

5234525[/snapback]

Varmepistol (tror jeg det heter,) fungerer finfint til slikt,

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med kobber og alu i samme system, så er jeg av samme oppfattning som Skrue. Tanken min er tilvirket av alu, og jeg har ikke hatt noe problemer enda. Rundt jul skal jeg ta alt fra hverandre, og sjekke nøye i alle blokker og bend, så kan gi en 100% nøyaktig rapport da. Men foreløpig er konklusjonen ingen problemer. To av blokkene mine har plexi-topp, så jeg ser om det skulle være noe der.

Lenke til kommentar
@Stigma: Man skal være ganske uheldig for at korrosjons-scenarioet du beskriver skal oppstå. Jeg har nesten ikke tall på de kombinasjonene alu / kobber jeg har brukt, og har fortsatt tilgode å oppleve noe negativt med det.

Dermed ikke sagt at man skal lukke øynene for situasjonen, men frykten for slikt er nok en smule overdrevet.

5234014[/snapback]

Meget mulig Skrue. Jeg har heller aldri opplevd det, men tenkte det var verdt å nevne. Føre var og alt det =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Slangen skal som Skrue sier sitte så stramt at den er tett uten strips. 1/2" ID skal vel passe 1/2" OD og sitte så stramt at det blir tett? Stripsen er der for å sikre at du ikke river av slangen om du flytter på blokken mm.

Du bør uansett teste ved å kjøre loopen utenfor maskinen over natten. Jeg var uheldig med push-in nipler og fikk en lekkasje, spruta over hele hovedkortet. Heldigvis hadde jeg ikke strøm på hk og etter 2 dagers tørking så var alt ok.

Lenke til kommentar

Hadde ikke mange nok slangeklemmer...

Filte isteden 90 graders albuleddene glatte, varmet opp pvc slange i varmt vann og tredde albuleddet gjennom slangen... Håper ikke at slangen kan sprekke som følge av litt røff behandling da :tease:

Ble jo ganske pent da om jeg må si det ;)

Bilder følger:

post-57231-1133871896_thumb.jpg

post-57231-1133871976_thumb.jpg

post-57231-1133872022_thumb.jpg

post-57231-1133873323_thumb.jpg

post-57231-1133873516_thumb.jpg

post-57231-1133873713_thumb.jpg

post-57231-1133873943_thumb.jpg

post-57231-1133875846_thumb.jpg

pc er startet opp og kjører. Kablinga ser ikke ut, blir fikset med tiden. Har ikke koblet opp alle hard diskene enda. Kun koblet opp 2 stk seagate cheetah X15 disker som er vannavkjølte med en dual kjøler fra aquacomputer. Vurderer å kjøpe sånn lcd sak fra aquacomputer for viftestyring og monitorering av vannpumpe etc.

Avslutter med et bilde fra jobben.. litt kraftigere saker:

post-57231-1133874123_thumb.jpg

en girløs maskin som løfter 32KN..

Ikke klag på kvaliteten på bildene da ;)

Tatt med en mobil så :p

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
Smart!

Du "strekker" nok slangen litt på den måten, men så lenge den er varm og myk så bør det jo gå bra.

Ta gjerne et bilde av løsninga, så vi får se!

5257799[/snapback]

La til bilder i forrige post.

Kunne jo ha brukt sånne antiknekk greier, fungerte dårlig synes jeg..

Ulempen med å tre albuledd inn i en slange er at slangen blir temmelig strukket ut og dermed ikke får ordentlig klem over nippelen og da er iallefall en bra slange klemme påkrevd! Prøvde å varme opp enden på slangen og strekke dette ut og bråkjøle dette i kaldt vann, fungerte til en viss grad.

I systemet mitt som du ser så har jeg som du kanskje har sett 2 separate radiatorer:

Vannflow er som følge:

Vannpumpe -> radiator -> cpu -> chipset -> voltage regulator/strømkort -> radiator -> gpu -> ramplex -> ramplex -> hard disk kjøler dual -> vannpumpe.

Idleman

Lenke til kommentar

Men en ting jeg lurer på Skrue...

Hvordan legge opp ledningene pent ?

Jeg vurderer å modde strømforsyningas ledninger og tilpasse ledningene til hard disk etc, ser jo ut som spagetti vev når en bruker standard lednings oppsett.

Har krympestrømpe lodde bolt/varmluft lodde utstyr etc (for overflate monterte komponenter). Irriterer meg og grønn over ide s-ata ledninger etc som jo aldri er i riktig lengde.. så mye mere ryddig det ville blitt i kabinett om vi kunne ha laga disse kablene selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...