tgillesp Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Kanskje litt anabol heading, men den beskriver likevel litt om hva jeg er ute etter. Jeg har noe erfaring med foto og video, men ikke mye. Derimot er interessen sterk voksende og jeg ønsker derfor å anskaffe et kamera som jeg kan vokse med en stund. Min jobb er å ta med folk på motorsykkel-opplevelsesreiser i Sahara og Nord Afrika. Jeg ønsker å filme deltagerene for både å gi de et fint minne fra turen, såvel som kanskje og lage litt reklame for meg selv og fremtidige turer. Kanskje til og med lage noe for fremvisning i større forsamlinger eller gjengivelse i resieprogrammer med tiden. Jeg ser etter et kamera som må kune tilfredstille en del krav som muligens ligger litt utenfor det som kan kalles vanlig hjemmebruk. - Høy bilde kvalitet - God lyd kvalitet - Mulighet for å enkelt kunne koble til PC,en for å kunne redigere/brenne. - God batterilevetid - Må kunne betjenes av en amatør (men med ambisjoner om å leke mini-regisør.) - Må kunne tåle litt røff håndtering (transporteres på MC i ulendt terreng) - Må kunne få plass i baggasjen - Bør være fremtidsretted teknologi. - Bør ikke koste noe særlig over 18-20k Er det noen videokameraer som dette forumets lesere kunne tenke seg å anbefale, eller som jeg burde lese mer om? Er det utstyr eller ting jeg burde tenke på som jeg har glemt? Er miniDV formatet jeg bør se etter. Er HD vært pengene for det jeg ser etter? Jeg skal igjennom 3 prosesser. - Velge videokamera - Velge redigeringsprogram - Velge hardwareløsningfor tilknyttning av kamera til PC for å redigere. Takknemlig for alle råd og henvisninger Mvh Thomas PS Lurer på hva Lars Monsen brukte når han fartet rundt i Canada med bikkjene sine? Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 du kan begynne med å lese i i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=502146 føler det er mye av samme "problemstilling"... Er du villig til å kjøpe brukt?(brukt semi pro som er feks. 2 år gammelt eller 1 er fremdeles lysår bedre enn noe de selger over disk på elkjip osv..) Høy lyd kvalitet? Xlr input ett krav? Batteritiden avgjøres av hvor store og hvor mange batterier du vil kjøpe. De fleste av semipro kameraer har veldig bra Auto modus selv om de er tiltenkt manuell bruk, skal og ikke veldig mye kunnskap til før man behersker nok manuellt til at bildene blir mye bedre enn om man har auto på hele tiden. Det som og skiller kameraer i prisklassen du nevner er at de er solide, her ligger litt av prisen, ett solid hus. Fremtids rettet? Hdv(må ikke forveksles med HD i ymse former, feks. hdcam fra sony eller dvcpro-hd fra panasonic). Kommer helt ann på bruksområdet, er det primært tiltenkt bruk "nå" eller flere år fram i tid når medier for utnyttelse av oppløsning hdv gir kommer for fullt..? For å gå litt videre så trenger du ikke mer enn kamera og pc/laptop for å redigere. Innhabil(bruker det selv...) som jeg er kan jeg anbefale Pinnacle/Avid Liquid som kommer i ny version nå.... Selv har jeg brukt Panasonic Ag-dvc30 fra i våres fram til nå. Har nå gått 100timer er som nytt. Det du bør ta med i betraktning er at tilbehør ofte dra opp prisen, stativ, regntrekk(anbefales), batterier, evnt filtre, lys, vidvinkel/tele linse om det er aktuellt. Det blir fort dyrt...veldig dyrt, men men finnes da værre hobbyer..! Nå ble det sikkert litt rotete, men det var hvertfall noen tanker jeg gjorde meg sånn umiddelbart... Ang. Lars monsen mener jeg å ha lest ett eller annet sted at han brukte sony trv-950, uten at jeg skal være for sikker på det...(litt sløv..). Arvtakern til denne serien er de nye små hdv kameraene fra sony. Lenke til kommentar
tgillesp Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Takk! Jeg begynner å sirkle inn Panasonic GS400...... Vurderte også Canon XM2, men ser ikke helt at prisforskjellen rettferdigjøres. Virker som Panasoniv GS400 dekker det meste jeg trenger. Eller er det noe jeg går glipp av her... Takk, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå