JEBauge Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Jeg holder på å lete meg frem til komponenter til ny PC. Jeg har ikke satt sammen et komplett system før, men har lyst å prøve denne gangen. Det er jo mye artigere å prøve (og forhåpentligvis ikke feile for mye) selv enn å bare trykke på powerknappen... Maskinen skal jeg bruke til kombinert hjemmebruk og spill-PC. Kjøper derimot nytt utstyr så skjelden at jeg synes det er greit å ha noe som ikke blir utdatert før det er levert i posten. Overklokking er ikke noe jeg har tenkt å drive med, i alle fall ikke i stor stil. Håper noen kan hjelpe meg med kommentarer til det oppsettet jeg ser for meg, og gi meg svar på spørsmålene som har dukket opp underveis. Jeg har tastatur, mus, lydkort og skjerm fra før. Det jeg ser for meg som et utgangspunkt er: Kabinett:: AOpen H600B Hovedkort: ASUS P5N32-SLI Deluxe Har valgt dette fordi det har passiv kjøling og synes å være greit med tanke på fremtidig oppgradering(SLI) Prosessor: Intel Pentium 4 650 (3.4 GHz) (Har valgt denne fordi den virker som en fornuftig løsning med tanke på ytelse per krone) Prosessorkjøling: Zalman CNPS7700-AlCu (Har valgt denne pga at den er oppgitt å være støysvak, samt at den skal kjøle hovedkortet bra) RAM: Patriot XBL 2048 MB DDR2 PC4200 Dual Kit (Dette er det beste alternativet jeg har kommet frem til i DDR/DDR2/Latency-jungelen) Harddisk 1: Western Digital Raptor 73,4 GB (En rask harddisk til systemet skader vel ikke) Harddisk 2: Western Digital Caviar SE 200 GB S-ATA (En billig og grei harddisk til å lagre ting og tang på) Skjermkort: Point Of View GeForce 7800 GT (Synes dette virker som et fornuftig valg i forholdt til GTX, som enda virker litt uforholdsmessig dyr) Foruten at jeg er på jakt etter kommentarer generelt, er det et par ting jeg spesielt er usikker på: 1. PSU. Det kabinettet fra Aopen har 350w PSU, Holder dette? Spesielt med tanke på fremtidig utrnytting av SLI? Eventuelt hvilket kabinett PSU bør jeg i stedet gå for? 2. CPU. Det evige spørsmålet AMD eller Intel. Har hatt god erfaring med intel og det er egentlig eneste grunnen til at jeg har valgt dem denne gangen også. Dessuten synes jeg det Hovedkortet virket veldig bra. Vil 3.4Ghz holde mål? 3. RAM. Her er jeg seriøst usikker. Jeg har snakket med flere personer som uttaler seg over evne når det gjelder dette. For det første: Er det riktig forstått at P5N32-SLI Deluxe bare støtter DDR2, eller er det mulig å bruke DDR på det også? For det andre: 1 eller 2 GB RAM? Og i den sammenheng 2x1024 eller 4x512? Alti alt: Noen som har forslag angående hva jeg bør velge? Greit om det ikke er for dyrt siden budsjettet er sprengt for lenge siden. 3. Prosessorkjøling. Den prosessoren jeg har valgt i dette oppsettet er boxed. Grunnen til at jeg har valg denne kjølingen er for å få mest mulig ariflow over hovedkortet. Er dette nødvendig eller er det bortkastede penger? (Og er det noen som har peiling på om denne får plass i det kabinettet?) Det ble mye spørsmål her. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt på vei. På forhånd takk. Janey Endret 30. november 2005 av Janey Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Raptoren gir ikke så mye mer ytelse at det forsvarer prisen. Legg de pengene i skjermkort eller prosessor isteden! Det er vel forsåvidt satt to streker under AMD og stor R ved siden av hvem som er best i spill. Er det spill-pc du er ute etter ville jeg tatt en titt på AMD. PSUen vil nok holde til systemet ditt i dag, men tviler på at det vil klarer 2xSkjermkort. Men da kan du kjøpe ny PSU da den dagen kommer. Men kanskje du burde gå for en dobbeltkjerne. Det kan gi en pen ytelsens økning. Av de tester jeg har lest, har AMDs X2 pekt seg ut som den fremste, og har knust Intel sine på de fleste områder. Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Det ser ganske bra ut. Men jeg vill (Som nevnt over) kuttet ut Raptor disken og kjøpt en Dobbelt kjerne CPU istenden for. Når det kommer til spill er forskjellen mellom et AMD system og et Intel System så liten at det er umulig merke den. PSUen er desverre for liten til SLI. Her en mye bedre Her er link fra PCworld.no som viser forskjellen mellom Intel og AMD Endret 27. november 2005 av 2 Fast 4 Biltema Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Hvis du gir oss et budsjett så kan vi prøve å sette opp noe vi mener er tingen for deg! ~10 000? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=21216 Et forslag fra meg. Du sa du ikke var en stor-klokker, så valgte billigere Value ram. Prosessoren kan godt byttes ut med en X2, men Opteronen er ca samme, men av høyere kvalitet og 2x1mb cache. Endret 27. november 2005 av mr_lf Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Takk for rask tilbakemelding. Jeg har ikke satt noe eksakt budsjett, men ca 12 000,- som veiledende. Jeg har fått inntrykk av at en ikke får særlig ytelsesøkning ved bruk av dobbel kjerne med mindre programvaren er designet for det. Har jeg missforstått? Tenkte i utgangspunktet å gå for en billig og grei prossessor nå og heller legge pengene i hovedkortet slik at jeg lett kan oppgradere til en råere prosessor senere... Når det gjelder RAMen er jeg veldig usikker. J Endret 27. november 2005 av Janey Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Den rammen der skal vist være veldig god. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Det ser ganske bra ut. Men jeg vill (Som nevnt over) kuttet ut Raptor disken og kjøpt en Dobbelt kjerne CPU istenden for. Når det kommer til spill er forskjellen mellom et AMD system og et Intel System så liten at det er umulig merke den. PSUen er desverre for liten til SLI. Her en mye bedre Her er link fra PCworld.no som viser forskjellen mellom Intel og AMD 5215102[/snapback] Ja, PSUen får jeg komme tilbake til når det er aktuelt å kjøpe skjermkort nr. 2. Hvilken dobbeltkjerneprosessor vil du anbefale? J Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 AMD64 X2 3800 eller 4200. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Vil det si at Intel sine dobbelkjerne ikke er noe å satse på? Er det i såfall pga pris eller ytelse? Endret 27. november 2005 av Janey Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Jeg ville satset på AMD.... Men intel har jo ikke "dårlige" prosessorer de heller, men akkurat nu ligger amd litt forran, mener jeg. Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Fordelen med dobbeltkjerne CPU er at du kan kjøre aplikasjoner på en gang. F.eks Kjerne 1. tar seg av et spill så kan kjerne 2. Kjøre Antivirus, msn osv. Gå for en dobbeltkjerne CPU, de koster fra 2100Kr (Intel Pentium D 2800Mhz) til 41358kr (AMD Opteron 875) Endret 28. november 2005 av 2 Fast 4 Biltema Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det ser ganske bra ut. Når det kommer til spill er forskjellen mellom et AMD system og et Intel System så liten at det er umulig merke den. Her er link fra PCworld.no som viser forskjellen mellom Intel og AMD 5215102[/snapback] Bullshit... Så tester hvor det var 10-20fps høyere i BF2 med 3200+ fremfor Intel 3,2GHz. Det er en grunn til at AMD blir anbefalt så sterkt. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Da kan kanskje denne være en idé da? Hva med RAMen, er det overkill å kjøpe den jeg har satt opp? Hvis jeg dropper Raptoren, hva vil du anbefale i stedet? Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Har lest et sted at dobbeltkjerne trenger mye kjøling. Er det bare ved klokking? Trenger de forresten mer strøm enn "vanlig" pentium? Endret 28. november 2005 av Janey Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hvis du ikke skal klokke trenger du ikke heftig ram. Gå heller for billigere value-ram. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Har du et forslag? Hva er egentlig forskjellen på vanlig RAM og "Value"? J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå