Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Manglende filer og RAR oppførsel, need proffhjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har postet flere innlegg her om problemet mitt for noen dager siden, men ingen ante feilen og jeg har nå kommet litt lengre i å innsnevre problemet.

For en uke siden fungerte maskinen min helt fint, med WinXP på OS harddisken og bl.a Q4, WoW, Civ4 etc på den andre harddisken.

Så byttet jeg ut noen deler, så PCn består nå av:

Nye deler:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+

Hovedkort: Asus A8N5X

RAM: Geil 1 GB PC3200

Grafikkort: ATI Radeon X800

PSU: ThermalTake PurePower 460w

Gamle deler:

1x Maxtor 80GB (3 år)(OS only)

1x Western Digital Sata 200GB (1 år)(alle filer av verdi)

Cd-rom: BenQ dw1620 (1\2 år)

Først fikk jeg et problem med at maskinen nektet å kjøre WinXP install cd'n. Den hang seg hver eneste gang, rett før man kom til menyen for formatering eller installering. Den hang gjerne i 2 timer, og num lock reagerte ikke. Win2k fungerte derimot helt fint...

Da jeg hadde formatert Maxtor hardddisken og fått opp win2k på den, merket jeg at det manglet filer tilsvarende ganske nøyaktig 1\3 av hele den brukte plassen på partisjonen. Samtlige av filene som manglet lå i mapper, og det manglet bl.a Q4, WoW og Civ4 som jeg hadde spilt tidligere rett før jeg tok ned maskinen... Av alle mappene som manglet, lå det igjen en "død" mappe, dvs en slags fil uten filtype, med navnet på den manglende mappen.

Først var jeg sikker på at det var pekerne til filene som rett og slett var blitt ødelagte på en eller annen måte, og at jeg måtte få en proff til å gjenopprette dem.

Men igår oppdaget jeg at det sannsynligvis ikke har noenting med harddisken å gjøre... For da jeg tok en titt på 2 100% fungerende CDr, en jeg hadde brent før jeg tok ned maskinen da alt fungerte som det skulle, og en som er ferdig fabrikkert, så jeg at også disse to CDne manglet filer på samme måte...

En tredje pussig ting som har skjedd, er at jeg VET at jeg hadde WinXP installert på WD'n før jeg tok ned PCn, og hver gang jeg da startet maskinen så fikk jeg spørsmål om hvilken installasjon jeg ville kjøre med. Men etter maskinen kom opp igjen, er installasjonen på WD'n sporløst forsvunnet... Og i motsetning til alt annet som forsvant, så ligger det ikke igjen noen døde mappe-pekere heller...

Jeg har prøvd å dytte på alt av kabler og ledninger i maskinen uten at det gjorde noen forskjell, og jeg har kjørt et testprogram for RAMbrikken som etter 14 timer og 37 passes fortsatt ikke fant en eneste feil.

Samtlige av de 3 partisjonene som det var noen filer på, er FAT(ikke spør hvorfor, jeg er faktisk ikke sikker selv:p)

Jeg antar det er samme årsak til alle de 3 problemene her, og det virker som det er noe i hardware'n som ikke fungerer som det skal, men hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok,

vanligvis ingen stor bombe at Windows ikke valgte å samarbeide etter at du byttet

ut hardware. Windows XP er hvertfall utrolig kresen på det punktet. Blir essensiell

hardware byttet, som f.eks. hovedkortet blir windows sur og krasjer i nesten alle

tilfeller.

Det med at windows krasjer under install høres jo ut som et minne problem,

men det har du jo luket ut ser det ut til.

Med fare for å skyte meg selv i foten :

Har du installert (får du installert, i det hele tatt ?) de nyeste driverene for

hovedkortet ?

Win2k er jo egentlig gammelt, og svært lite av den hardwaren du bruker var påtenkt når 2K ble publisert. Det kan være at windows har store problemer med

å støtte hardware'en uten drivere.

Under installasjon er det en mulighet å installere 3rd party SCSI drivers,

her kan de kanskje være en tanke om du installerer driverene for SATA'en din.

Mvh

Beej80

Lenke til kommentar

I starten av innlegget ditt høres det ut som du prater om at den gamle win installen ikke fungerte lenger, og det er jo en selvfølge, det var ikke et problem:p Du tenker kanskje på XP installen på WD disken, men den ser jo ut til å være fjerna fullstendig på harddisken, uten at den skulle det.

Jeg har installert alt av drivere ink hovedkortdrivere, med unntak av driverne som fulgte med SATA disken, siden hovedkortet skal kunne takle SATA helt fint i motsetning til det forrige hovedkortet mitt. Men jeg kan jo legge inn den drivern også, og se om det gjør noen forskjell.

Det er forresten rart det der, at selv om windows ikke klarer å vise alle filene på CDne jeg setter i, så klarer den likevel å installere uten problemer.

Men jeg tviler på at installering av SATA driver gjør noen forskjell på filer som ikke vil vises på CDr engang;p

Når fattern kommer hjem og finner frem en key kode som funker til XP Cdn, så skal jeg prøve å installere XP rett på 2k, og se hvordan det går da. Regner med å ta en ny format og reinstall på Maxtor'n uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...