Gå til innhold

Montere trådløs fjernkontroll på f.eks 12v vinsj?

jamjam

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12v vinsj (Biltema) med ledning-fjernkontroll. Planen er å få til trådløs fjernkontroll av vinsjen, så jeg ikke lenger har fjernkontroll-ledningen å ta hensyn til når jeg bruker vinsjen. Fjernkontrollen er helt enkelt en av/på bryter med ledning som slutter kretsen for en av lederne. Hvilke komponenter trenger jeg og evt. hvor kan jeg få kjøpt dem? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste må være å kjøpe den billigste radiostyrte bilen du kommer over, bruke fjernkontrollen der, og lage en liten boks på vinsjen med plass til batteri, mottagerenheten og bruke et av komponentene som kan slutte en krets, dvs at du bare må lage en styrestrømsenhet.

Lenke til kommentar

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=4665.htm

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=4666.htm

Jeg ville brukt en ferdig 2 kanals modul med momentanfunksjon. Da kan du styre om vinsjen skal gå inn eller ut. Lite arbeid for å det til å virke og relativt billig. Og fjernkontrollen kan du ha på nøkkelknippet.

Begynne med noe jallarmekk fra en radiostyrt bil er lite profesjonelt.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, interessant! Det med magnetbryteren (mer som "kontaktor") som slutter kretsen kan jeg sikkert bare glemme da. Resten av komponentene på printplaten (mottaksenheten) får altså ikke problemer om jeg lodder på ett større rele, eller må flere komponenter oppgraderes?

Lenke til kommentar

Det kan jeg dessverre ikke svare for siden jeg ikke har databladet for transistoren som styrer releet. Sannsynligvis går det bra.

Du har 3 muligheter.

1. Lodde på nye releer og håpe det går bra.

2. Kjøpe enheten og studere transistoren som gir strøm til releene og deretter dimmensjonere rett.

3. La de eksisterende releene gi spenning til 2 nye (og kraftigere) rele som i sin tur styrer motoren på vinsjen.

#3 Vil nok fungere helt fint og er samtidig veldig enkelt. Monter dette i en skikkelig plastboks med gode kabelgjennomføreringer, så tåler det litt røft miljø også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har en 12v vinsj (Biltema) med ledning-fjernkontroll. Planen er å få til trådløs fjernkontroll av vinsjen, så jeg ikke lenger har fjernkontroll-ledningen å ta hensyn til når jeg bruker vinsjen. Fjernkontrollen er helt enkelt en av/på bryter med ledning som slutter kretsen for en av lederne. Hvilke komponenter trenger jeg og evt. hvor kan jeg få kjøpt dem? :)

5214083[/snapback]

det blir sakt : du kobler et bateri i serie med dette 3 ampere releet. Hva mener du med : i serie :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...