jamjam Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Jeg har en 12v vinsj (Biltema) med ledning-fjernkontroll. Planen er å få til trådløs fjernkontroll av vinsjen, så jeg ikke lenger har fjernkontroll-ledningen å ta hensyn til når jeg bruker vinsjen. Fjernkontrollen er helt enkelt en av/på bryter med ledning som slutter kretsen for en av lederne. Hvilke komponenter trenger jeg og evt. hvor kan jeg få kjøpt dem? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Det kommer litt an på hvor avansert du hvil ha det. Vil du ha IR- eller radiostyring? Her er en god del info om IR. Endret 27. november 2005 av Mr Burns Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Enklest og billigst mulig, egentlig. Lenke til kommentar
skredder Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Enkleste må være å kjøpe den billigste radiostyrte bilen du kommer over, bruke fjernkontrollen der, og lage en liten boks på vinsjen med plass til batteri, mottagerenheten og bruke et av komponentene som kan slutte en krets, dvs at du bare må lage en styrestrømsenhet. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=4665.htm http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=4666.htm Jeg ville brukt en ferdig 2 kanals modul med momentanfunksjon. Da kan du styre om vinsjen skal gå inn eller ut. Lite arbeid for å det til å virke og relativt billig. Og fjernkontrollen kan du ha på nøkkelknippet. Begynne med noe jallarmekk fra en radiostyrt bil er lite profesjonelt. Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Takk for gode tips! Holder releet i motaksenheten på 3 A, eller må den styre en magnetbryter som slutter kretsen? Tenker jeg feil nå? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Du trenger nok et kraftigere rele. Du kan lodde av det som står der og montere lodde fast to ledninger som går opp til et kraftigere rele, typisk 30A@12 volt som man får kjøpt rundt om.. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Hva er forskjellen på momentan og vekslende(?)? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 momentan: trykk inn knappen på fjernkontrollen og releet slår inn. Slipp knappen og releet slår ut. vekslende: ett trykk på knappen og releet slår inn. Ett trykk til på knappen og releet slår ut. Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Takk for tipsene, interessant! Det med magnetbryteren (mer som "kontaktor") som slutter kretsen kan jeg sikkert bare glemme da. Resten av komponentene på printplaten (mottaksenheten) får altså ikke problemer om jeg lodder på ett større rele, eller må flere komponenter oppgraderes? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Det kan jeg dessverre ikke svare for siden jeg ikke har databladet for transistoren som styrer releet. Sannsynligvis går det bra. Du har 3 muligheter. 1. Lodde på nye releer og håpe det går bra. 2. Kjøpe enheten og studere transistoren som gir strøm til releene og deretter dimmensjonere rett. 3. La de eksisterende releene gi spenning til 2 nye (og kraftigere) rele som i sin tur styrer motoren på vinsjen. #3 Vil nok fungere helt fint og er samtidig veldig enkelt. Monter dette i en skikkelig plastboks med gode kabelgjennomføreringer, så tåler det litt røft miljø også. Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Jeg går for en momentan løsning, da ville vel et rele som slår inn en magnetbryter (som får motorkretsbelastningen) være en mindre sårbar løsning? Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Har lett etter mangetbryter- og elektromagnetbryter-forhandlere uten resultat. Mener den finnes for 12v svakstrømsanlegg, noen som vet hvem som selger disse i nettbutikk? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Det du ser etter heter rele. Slike 12volts rele selger de flere steder, biltema, bensinstasjoner etc. Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 IR-mottaksenheten har ett 3A rele. Kan det gi "styrestrøm" til et kraftig rele som tåler belastningen fra kretsen til vinsjmotoren? Forstår at det blir feil å tenke reedkontakt/magnetbryter. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ja. Du kobler et batteri i serie med dette 3 ampere releet og videre til spolen på ditt nye, kraftigere rele. Arbeidskontaktene på ditt nye, kraftigere rele står for brytningen av strøm til motoren. Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Mottaksenheten med 3A releet kobles til bilbatteriet. Holder det eller må jeg til med en ledning til? Lenke til kommentar
nnifgad Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Jeg har en 12v vinsj (Biltema) med ledning-fjernkontroll. Planen er å få til trådløs fjernkontroll av vinsjen, så jeg ikke lenger har fjernkontroll-ledningen å ta hensyn til når jeg bruker vinsjen. Fjernkontrollen er helt enkelt en av/på bryter med ledning som slutter kretsen for en av lederne. Hvilke komponenter trenger jeg og evt. hvor kan jeg få kjøpt dem? 5214083[/snapback] det blir sakt : du kobler et bateri i serie med dette 3 ampere releet. Hva mener du med : i serie Lenke til kommentar
jamjam Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 Jeg går nesten ut fra at det ligger en liten misforståelse her, jeg stiller samme spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå