Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switching hub?? hub eller switch?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags nettverk er dette da ???

Servere, pc'er andre ting? Kommer jo helt an på hvor mange maskiner du har tenkt å bruke da. Prisen virket også mistenkelig lav...

Switched hub?? En hub er en hub og en switch er en switch (med mindre vi snakker om noe sære nettverk da)

Og 24 eller 16??? Trenger du 24 eller 16 porter? Hmm, vanskelig valg... :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-31 21:01, xcomiii skrev:

Switched hub?? En hub er en hub og en switch er en switch (med mindre vi snakker om noe sære nettverk da)

Det er faktisk en ting som heter switched hub. Det er hub'er som er en del smartere enn vanlige dumme hub'er. Men de er ikke like smarte som switchene... Det en switched hub gjør, er at den sender data kun den porten som har det riktige segmentet som skal ha dataene, imotsettning til vanlig hub'er som sender alle data på alle portene. (mener jeg å huske)

Hvis jeg var deg, ville jeg heller gått for en full switch da denne også vil fungere bedre hvis det blir snakk om større nettverk senere (alle skal vel ha et lite hjemmeLAN med kammerater? :wink: )

Lenke til kommentar

Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch ! Switch !

Gå for switch du, som hein andre fyren sa, fordi switch eig, hub sug :smile: neida, men switch er raskere og mer stabilt i nettverk, uansett , ville jeg nå tro... kunne forresten tenkt meg en 24 porters switch... Hmm..

Lenke til kommentar

Ufo:

Tror du blander litt her, det er mange butikker som kaller switch for switched hub og det var det jeg mente. En hub er totalt uten noen logikk eller styring, altså dum. Og det finnes to typer, med og uten repeater. De fleste kommer med repeater (de må ha ekstern strømtilførsel), men det finnes også noen uten strøm. Fordelen med repeater, er at en kan øke den totale kabellengden.

En switch derimot undersøker hver pakke og sjekker MAC-adressen og videresender pakkene til den riktige proten på switchen, altså den sparer de andre maskinen på nettverket for broadcasts. En switch er litt treigere en en hub pga overhead med å undersøke pakkene. Men dette har liten betydning i små nettverk. En hub funker helt fint i mindre netttverk og det gjør og en switch, med littegranne redusert hastighet. I større nettverk, er en helt avhengig av å ha switcher, for å unngå altfor mange kollisjoner på nettet.

Men over til topic, det spørs helt hva slags og hvor mye trafikk som går over nettverket som avgjør om en må ha switch eller ikke. Hva har du tenkt å bruke nettverket til? LAN-spilling, bedrift, hjemenettverk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...