Gå til innhold

Får ikke XP-M2400 over 2774Mhz. Tips?

Anbefalte innlegg

13.5*[email protected] er maks jeg får den stabil på. Da gjør den 254 i CpuMark99 og 55.681 i Aquamark03(Winfast 6600GT 603/1160). Har dårlig twinmos pc2700 ram.

Begrensningen ligger på hovedkortets bios som maks går til 2.000vcore. Siste bios på DFI NFII Ultra Infinity.

CPU idler på ca. 35 og med en del timers benchmarking er den på 45. Så temp skal ikke være noe problem.

Er det noen som vet om det er mulig å komme opp til 2.1vcore på dette kortet med en modifisert bios? Skulle gjerne sett om jeg klarte å komme opp til 2835Mhz eller mer hvis jeg fikk de siste 4 vcore steppene.

Fikk kjørt den nesten helt opp på 2796Mhz(207*13.5) men fikk blåskjerm i XP. På 2800Mhz med 14*200 fikk jeg ikke bootet WinXp.

Til vanlig bruk kjører jeg den på 12.5*209(svak ram)@1.775vcore og 6600GT 585/1000.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk som sagt bootet den på 2796Mhz, så var ikke langt unna.

Hehe men joda jeg er fornøyd med resultatet. Men kunne vært gøy å fått den opp på 2835Mhz så lenge jeg ser at andre mener det er en safe klokk på denne når man har god nok kjøling som jeg har, og at den faktisk tåler 2.1v, den revisjonen jeg har.

Men spørs om det kan være risikabelt da det å modde bios for å få 2.1 volt på vcore sikkert kan overbelaste spenningsregulatorene og ting kan gå føyken.

Derfor jeg lurte på om noen hadde slik erfaring med XP-M2400+ FJQ4C 35w på DFI NFII Ultra Infinity :).

På dårlig luft(50kr ribbe) fikk jeg den stabil på 25xx, og ustabil på 2620 som maks. Har den på middels god vannkjøling nå som også kjøler GPU og HDD.

Men ellers er jeg absolutt fornøyd ja :)

Ellers kjører jeg den nå på 2600Mhz med en temp på 35-39. Kan godt være jeg kjører den ned til 2500Mhz for bruksformål. Opplever av og til at den henger seg 1 sekund så blinker skjermen og den er ok igjen(vet ikke om det er skjermkort eller cpu eller hva).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei,

Du vet at den DFI HK kjører RAM på 2T, eler CPC OFF om du vil, som gir en del lavere minne ytelse, men høyere OC (FSB/CPU). Jeg Kan kjøre min på 2.6 med CPC OFF på Abit NF7-S V2.0.

Har ikke noe kjempekjøling jeg heller, en Glacialtech Silent Breeze. Ligger mellom 46 og 56C.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Staljin:

Hmm akkurat! Jeg får snart noen OCZ PC4000 brikker som gjør at jeg vil få masse monn å gå på FSB hvis jeg ønsker å kjøre RAM 1:1.

Men dette med 2T, det er kun hvis jeg kjører RAM 1:1 at jeg får noen nytte OC messig av det? Dvs. rammen klarer å følge med FSB lenger?

Synd kortet ikke kan gi 2.1v via defualt bios, det er virker som det er akkurat den siste biten jeg trenger for å få den helt opp.

EDIT:

Jeg har pr i dag ingen type kjøling på mosfetsene, de er bàre og ligger flatt ned mot HK rundt ved spolene(hvis jeg ikke missforstår hva disse er). Det betyr at det kanskje er like greit at jeg ikke kan sette 2.1v uten bedre kjøling på disse?

Pr nå er det en 92mm vifte som ligger rett mot NB ribba og området med disse mosfetne og spolene for å sørge for at det ikke blir for varmt og stillestående her(vannkjøling). Kabinett temp viste rundt 42-45 grader på høyeste klokk og belastning, altså høyere enn CPU temp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Voltmods er tingen her, bare å lodde på en motsand for å øke spenning på vcore. Vdd-mod tror jeg du kan gjøre med blyant, bare pass på å kjøle chipset aktivt.

Selv har jeg hatt en XP-M såvidt over 3GHz på et slikt hovedkort, men da med 170W pelt + vann.

Edit: Lanparty-hovedkortet jeg har, men er jo identisk minus fæle farger og noen tilkoplinger.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Ok, så da bør jeg sette på vannblokka på NB'en før jeg beveger meg videre. Men jeg bør kanskje også montere noen ribber på disse små flate mosfetene?

Hva tror du jeg kan forvente med 120mm vannkjøling med Watercool blokker og radiator? Vil Biosen se nye verdier etter en slik mod eller vil det si at 2.0 er 2.1 osv?

Peltier har jeg ikke turt bevege meg innpå ennå da det virker som en meget krevende løsning å sette seg inn i hvor mye kan gå galt. Vet du om en god guide for det? (bortsett fra google selvf.)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Overklokking.no har vel skrevet en guide om peltierelementer?

Etter en voltmod vil 1,5v i BIOS være 2v i virkeligheten e.l., kommer an på hvor mye motstand du bruker og blablabla.

Tror ikke det er særlig vits med kjøleblokker på mosfets, så lenge du har kraftig luftgjennomstrømning i kabinettet.

Lenke til kommentar
OT: Hvordan skårer en Athlon XP på 3 ghz på diverse benchmark i forhold til athlon 64 uklokket\klokket?

5215825[/snapback]

Elendig, rett og slett.

Blir overhøvlet av en A64 på mye lavere klokkefrekvenser.

Eneste jeg har tall på her nå er ca. 36 sek. i SuperPi på 2,95GHz.

Mener å huske at en A64 klarer det samme på en del lavere frekvens.

Lenke til kommentar

En A64 burde og slår en Barton grundig på samme frekvens :). En FX slår også en annen A64 singlecore på samme frekvens.

Jeg har lest de fleste guider på overklokking.no men synes ikke det gikk så mye i dybden, men jeg har ikke sett nok i forumene på alle stickys kanskje så jeg skal se bedre etter :).

Skjønner helt klart at hva slags motstand man velger bestemmer hvor mye vcore man praktisk får pr step. Og det er sikkert en liten vitenskap hva slags motstand man bør velge i tillegg til ohm/resistans verdien.

Hvilken motstand ville du anbefalt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei Theo343,

Ja, CPC OFF betyr at RAM kan klokkes høyere, dog til redusert ytelse.

Nå har jeg ikke nøyaktige tall, men det blir noe slik

215MHz CPC ON=225MHz CPC OFF (ytelsesmessig)

Mitt TwinMOS BH-5 kjørte 216MHz på 11-2-2-2 med CPC ON, og 225MHZ med samme timings med CPC OFF.

Håper dette hjelper noe.

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...