Gå til innhold

SATA hjelp i fedora?

dico

Anbefalte innlegg

Har nå installert fedora som jeg skal bruke til en filserver (samba).

Men den finner ikke S-ATA disken min, noen som kan hjelpe?

Dette er noen av de første gangene jeg er borti linux.

Hovedkortet heter: Epox EP-8KRAI

Har lastet ned noen drivere, men ser ut som alle er til windows foruten om "2003IA32" som jeg ikke har peiling på hva er? Og i hele tatt om det er til linux, hvordan "installerer" jeg de?

*kopierte post fra "hovedkort" til Linux / Unix*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[root@localhost root]# fdisk -l

Disk /dev/hdd: 80.0 GB, 80026361856 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/hdd1 * 1 130 1044193+ 82 Linux swap

Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes

/dev/hda1 * 1 13 104391 83 Linux

/dev/hda2 14 9599 76999545 83 Linux

/dev/hda3 9600 9729 1044225 82 Linux swap

Disk /dev/hdb: 80.0 GB, 80026361856 bytes

/dev/hdb1 * 1 9729 78148161 83 Linux

Lenke til kommentar

- Fordi fedora støttet ikke sata disken min.

- Ubuntu støttet den, men var håpløst å bruke.

- Mandriva støtter bare i586 eller nyere.

- Mandrake er ikke oppdatert siden før mandriva, og tipper den ikke er noe bedre enn fedora i den grunn.

- Prøver å laste ned SUSE nå da, men siste realese er fra 2004-06-19 ?

Lenke til kommentar
- Ubuntu støttet den, men var håpløst å bruke.

Ubuntu er da usedvanlig bruker(og nybegynner)vennlig, hva var det du ikke likte?
- Mandriva støtter bare i586 eller nyere.

- Mandrake er ikke oppdatert siden før mandriva, og tipper den ikke er noe bedre enn fedora i den grunn.

Mandriva er det nye navnet på Mandrake, så det er ingen grunn til å prøve Mandrake.
- Prøver å laste ned SUSE nå da, men siste realese er fra 2004-06-19 ?

Siste versjon ble lansert 2005/10/06, så den er ganske ny og fin!
Lenke til kommentar

Ubuntu:

Fikk ikke opprette root bruker i ubuntu. Første bruker skal være "root", men jeg må skrive passord for vær liten endring jeg foretar meg. Holder ikke med og logge inn. Fikk heller ikke tilgang til andre filer enn /home/bruker.

Edit: + at jeg må skrive "sudo" før alle kommandoer i terminalen.

Edit2: Ble også frarådet ubuntu fra andre linux brukere.

Mandriva:

Mandriva bygger sine pakker for i586-arkitektur eller nyere. Det vil si at den ikke kan kjøres på i486 eller eldre maskiner.

Jeg trenger for i386 !

SUSE:

Prøver å få den ned nå :)

Men som sagt, jeg har ikke stort til erfaring med linux..

Endret av dico
Lenke til kommentar

Gå for suse det er en bra distro! Så det følgende er ikke noe forsøk på å overtale deg til å bruke Ubuntu, men jeg må bare få kommentere et par ting.

1 - Å lage et root-passord tar nøyaktig en komando, men det er ikke aktivert som standard, fordi det er helt unødvendig. Det er uansett ikke meningen at man skal forandre på filer utenfor hjemmeområde sitt til vanlig, det er litt av grunnen til at GNU/Linux er så sikkert. Hvis du må oppgi et passord for å forandre på systemet kan du heller ikke ødelegge noe bare ved et uhell. "Regel nummer en" er også at man aldri skal logge(grafisk) inn som root, det er bare en gammel vane fra win-tiden din. Det er jo ikke så ofte man skal forandre på systemet, at det blir en plage å måtte oppgi passordet sitt.

2 - Det er en del folk som slenger dritt om diverse nybegynnerdistroer, bare for å skryte av at de selv buker en destro de selv mener er bedre(fordi den kjent for å være vanskelig). Det er skikkelig barnslig, og kan lett ødelegge motivasjonen for andre. Og bare for å ikke tråkke noen på tærene, jeg bruker både Ubuntu og Arch og mener begge er superbra distroer.

Lenke til kommentar

Hva er kommandoen til å opprette root pw da?

Bruker bare terminalen eller ssh uansett.

Om jeg ødlegger noe, installerer jeg bare på nytt, men det er ikke første gang jeg er borti en datamaskin da ;p

To av de jeg kjenner har brukt ubuntu en stund før de fant ut at den ikke var noe, men men .. "smak & behag" .. jeg har ikke peiling så, vet bare at jeg ikke likte den i forskjell til de andre distroene jeg har prøvd:)

Lenke til kommentar

Eller bare ha ett skall en gang: "sudo -s" (fra din bruker). Eksakt ekvivalent med "su -". Da er det skallet et root-skall intill du logger ut med su -. Ha en bruker, logg inn på den, og videre inn på root med sudo -s.

Realistisk sett, personlig logger jeg neppe inn som root mer enn max et par ganger i uka - noen ganger skjeldnere (tror det gikk noen måneder en stund her i høst), noen ganger oftere (som når man driver og tester noe, mekker på programmer/maskinvare etc.)

Lenke til kommentar

Til å ikke ha peiling har du ganske mange sterke meninger..... Hvorfor skal du absolutt ha for i386? Hvis du har sata-disker kan det umulig være så gammel maskin...

Og en annen ting, hvis du synes ubuntu var håpløs å bruke var det nok ikke ubuntu det var noe galt med. Det er en av de mer brukervennlige distroene som finnes. Hvis det var det at den var for "n00b"-aktig for deg anbefaler jeg http://www.slackware.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...