Gå til innhold

Hjelp! Et par spsm. ang. overklokking av 3200+

Anbefalte innlegg

Prøver å overklokke min AMD 64 3200+ prosessor. Har skrudd opp FSB til 220 mhz (fra 200), har ikke rørt cpu multiplier (den stod på 10 originalt og har latt den stå på det, går heller ikke an å stille den opp mer). Har altså kommet meg opp fra 2.0 ghz til 2.2 ghz. Eneste problemet er varmen, cpu temperaturen ligger på 61 grader under idle og rundt 66-67 grader under belastning. Er dette skadelig?

Jeg har to spørsmål:

1. Er det mulig å få ned temperaturen på CPU uten å kjøpe ny kjøler eller vifte? Har kikket litt rundt her og visstnok skal temperaturen gå ned hvis jeg reduserer spenningen til cpu, altså VCore. Denne ligger hos meg nå på mellom 1,52 og 1,56. Vil det hjelpe på temperaturen å stille ned denne spenningen? I så fall, hvordan gjør jeg det? I BIOS har jeg nemlig bare to valg når det gjelder VCore: "Ignore" eller den spenningen som er akkurat der og da, f.eks. "1,536". Hvordan får jeg da stilt inn VCore spenningen? Velger jeg "Ignore" og går inn på CPU Voltage isteden? (der har jeg nemlig masse forskjellige spennings - valg.)

2. Prøvde også å stille inn på minne-timingene. Leste et annet sted på forumet her at man burde stille inn på "CAS Latency", "Ras precharge", "Ras to cas delay" og "Ras to active precharge" for å få det optimale ut av minnet. Det første og det tredje på denne listen er jo greie, men "RAS Precharge" og "RAS to active precharge" står ikke nevnt i minneinnstillinger i min BIOS. Kalles det bare noe annet i min BIOS, og hva heter det i så fall? (se bilde under)

post-65628-1133048875_thumb.jpg

Mitt system:

Minne: TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 32*8/16chip, 433mhz, 184-P 619,-X2

Hovedkort: Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Lyd, PCI-Ex16

Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED

Ble kanskje litt mye det her men, setter stor pris på svar. Er ganske ny i forhold til det her så litt hjelp er gull verdt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er CPU Voltage som er den du skal stille på, standard for Venice er 1,4v. Jeg kjører den på 1,425 (tror jeg det var), og har overklokket til 2350 MHz. Da er temperaturen 44 grader ved maks belastning. Jeg bruker denne vifta, og har Q-fan aktivert, slik at den kjører på ca 1400 RPM.

Du bør prøve å sette 1T/2T memory timing til 1T, det kan hjelpe ca 5% i noen programmer. Tras bør minst være Trp + Trc, og jeg har ikke sett noen brikker med lavere oppgitt Trp enn Trcd. Uansett er det 1T/2T som er viktigst, og deretter CL.

Her er noen vanlige navn og forkortelse på de fire viktigste timingene:

CAS Latency - Tcl - CL

RAS precharge - Trp - Row precharge time

RAS to CAS delay - Trcd

RAS to active precharge - Tras - Min RAS# active time

Produsentene oppgir dem vanligvis i rekkefølgen

CL - Trcd - Trp - Tras

Håper ikke jeg har rotet, det begynner å bli seint...

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

Okei, har fått stilt på CPU voltage og det funket. Temp. ligger nå på ca. 48-49 grader (har også bestilt ny kjøler). Men angående minneinnstillingene, jeg prøvde å stille på de men det funket heller dårlig. Jeg forandret det til 2-2-2-5 pluss at jeg da endret 1T/2T til 1T. Da ville ikke windows starte, fikk bare restart like før den loader windows. Prøvde også å bare stille inn på CAS Latency/Tcl/CL og 1T/2T, da kom jeg inn i windows, men når prøvde å fyre opp et spill så lukket det seg av seg selv etter et minutts tid. Hva skjer? Dette har også skjedd etter at jeg forandret minneinnstillingene tilbake til det originale. Prøvde å kjøre Prime 95 torture test og fikk da opp denne meldingen ganske raskt: "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 Hardware failure detected, consult stress.txt file." Hvordan får jeg gjort noe med dette?

tvangsgreie: Du nevner at Tras bør minst være Trp + Trc, noe som i mitt tilfelle er 14. Men andre steder på forumet så står det jo at den bør være 5, som i 2-2-2-5. Jeg som surrer eller ble det litt for sent i går? :p

Lenke til kommentar

Jeg rotet visst, det skal selvsagt være Tras >= Trcd + Trp. Har du prøvd å laste BIOS defaults og begynne om på nytt? Det er mulig prosessoren din ikke klarer like mye overklokking når du har skrudd ned volten. Det er ikke sikkert du kan gjøre noe med CL og de andre timingene, men 1T bør gå. Overklokker du minnet kan det være du må sette enda høyere tall enn default.

Lenke til kommentar

Funket ikke å endre på kun 1T/2T heller. Tok en "Load default values" på BIOS og stilte inn på samme overklokkingsgrad (og cpu voltage) igjen pluss satte pci synchronization clock til 33,33 mhz. Rørte ikke minneinnstillingene altså. Men nå henger pc'en seg etter at jeg har spilt en liten stund, altså bildet fryser og jeg må bare restarte. Sjekka temperaturen (CPU) like etter at dette skjedde og den var på 61 grader. Kan dette være grunnen? Eller er det som jeg har en mistanke om, minnebrikkene som har gått til helv***? Hvis det er det så går PC'en ut vinduet :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...