jorgenhm Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Hei. Min far skal kjøpe en ny datamaskin. Han driver profesjonelt med bilderedigering, og må ha et skjermkort som passer til dette arbeidet. Den eneste måten han redigerer bilder på er i Photoshop, der han fikser farger, størrelser og retter på div. ting. Skjermkortet trenger altså ikke å være laget for 3D grafikk, eller mer avanserte programmer. Hastighet og bildekvalitet i Photoshop er det viktigste. Han har også 2 LCD skjermer, på 20" og 19". Det må derfor være et skjermkort med god støtte for to skjermer. I tillegg er selvfølgelig bildekvaliteten viktig, og som sagt at det går veldig fort å redigere bilder, endre størrelse o.l. Her er noen kort jeg har sett på: Matrox Millenium P650 128MB Dual Head, PCI-Express, Dual DVI-I, Bulk Pny VGA Card Quadro FX 540 128MB PCI-E DVI Retail Hvilket anbefaler dere av Matrox og Quadro? Noen andre gode forslag? EDIT: Han jobber med filer oppi 100-200mb, og det er viktig at alle forandringer på bilder skjer umiddelbart, og at man slipper å vente mellom hver endring. men jeg vet ikke om skjermkortet påvirker dette så mye? Endret 26. november 2005 av jorgenhm Lenke til kommentar
l0l89 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 jeg ville ikke gått for et skjermkort med bare 128mb ram du må heller satse på 256mb GeForce Sapphire dette er skjermkort som greier fint funksjonene i Photoshop+++ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Av de tingene du nevner så har skjermkortet ingenting å si. Så det eneste du trenger å bry deg om er bildekvalitet i 2D. Selv hadde jeg trolig valgt dette siden det er vifteløst, har to DVI-kontakter og er PCIe. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309052&cks=PRL Lenke til kommentar
thingul Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Jeg holder en knapp på Matroxkortet for bildekvalitet. Så lenge du mater maskinen med minne, en kjapp cpu og en rask disk skal photoshop gå flott. Ifølge Adobe er det anbefalt med ett skjermkort som har minst 128MB med minne for Photoshop CS 2 i windows. Lenke til kommentar
l0l89 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 d er anbefalt MINST 128,ja,jeg har merket treghet jeg og,med 1GB RAM,256MB SKJERMKORT,men så har jeg en prossesor som er bare på 1,7Ghz men ha rikelig med minne og hastighet,da jobber den kjapt du kan gå inn i Photoshop å stille mye Photoshop kan bruke av rammene dine,jeg har stilt d på fult,fordi jeg vil at d skal gå kjapest mulig,men da vil andre programmer gå tregere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå