unwill Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Unnskyld for dårlig topic, vet ikke helt hvordan jeg skull forklare det med 1 setning. Jeg har laget et spill med JAVA, der har jeg flere pakker, grafikk i png og jpeg, også bruker jeg mysql mot en database på nettet. Hvordan skal jeg liksom levere alt i en fil ? Altså , jeg prøvde å pakke dem ned som jar fil, med jar cvfm program.jar *.class men da fikk jeg bare med meg class filene fra den katalogen. Jeg puttet resten på manuelt. Prøvde også export JAR file funksjonen i eclipse, men den filen kunne heller ikke kjøres. Da greide jeg å kjøre programmet, men grafikken var ikke der, også fikk den heller ingen kontakt mot databasen. Noen tips? EDIT: Vel, problemet nå er at jeg har programmert og kjørt det i Elicpse. Og da er det jo greit og fikse det slik at det blir enkelt å distrubere og kjøre spillet på flere maskiner uten at de har trenger å installere for mye. Endret 26. november 2005 av unwill Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Alt programmet ditt bruker, klasser, mappe-strukturer, bilder, lyder mm må inkluderes i jar-filen. Dermed må alle referanser til disse i programmet være i henhold til strukturen i jar-filen. Selv har jeg kun laget jar-filer gjennom IDEet. De fleste vanlige IDEer har metoder for å gjøre dette såvidt jeg vet (Eclipse, Netbeans, JBuilder osv). Du kan selvsagt gjøre det "manuelt", men det orker jeg ikke lese meg til akkurat nå Angående databasen: Nå har jeg aldri programmert mot MySQL selv så det jeg sier stemmer kanskje ikke, men følger det med noen jar-fil som du bruker fra programmet ditt (jeg aner ikke hva denne heter, men du kjenner nok til den i tilfelle)? Da må du i tilfelle legge denne også inn i katalogstrukturen din slik at du får tilgang til disse klassene selv om du kjører det fra andre maskiner. Litt usikker på hva som er galt hos deg så jeg tror jeg dropper å skrive mer om database her nå, er ganske rusten på det selv for øyeblikket, særlig en lørdagsnatt Lenke til kommentar
unwill Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Når jeg laget den manuelt og added filene fikk jeg ikke grafikken til å funke, og heller ikke mysql biten. Når jeg brukte eclipse til å exportere til en jar fil fikk jeg: Java Virtual Machine Launcher: Failed to load Main-Class manifest attribute from Z:\test.jar Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Da må du nesten se på hva du krysset av på under denne wizarden. Husk å velge hvilken fil som inneholder main(). Du må også velge hva som skal tas med av klasser og ressurser. Prøv deg litt frem Du kan lese mer om det her. Akkurat hva feilen du fikk skyldes er jeg ikke 100% sikker på, men det er nok noe galt der du gjør valgene om manifestet. Beklager, er litt for trøtt og sløv til å være veeldig behjelpelig Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) du kunne prøvd fatjar,den er ganske bra. fatjar men som smetho sier, "Du må også velge hva som skal tas med av klasser og ressurser" det gjelder også jdbc drivern. Endret 27. november 2005 av Sletet+adslkfjv Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg hadde det samme problemet, men fant ut at jeg måtte endre måten jeg laster grafikkfilene inn i programmet: new ImageIcon(getClass().getClassLoader().getResource("main/open.gif")) istedenfor den vanlige. main er javapakken (package) som koden tilhører, i jarfila, blir classfilene liggende i undermappe main, det gjør også grafikkfilene. Jeg brukte eclipse sin exportfunksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå